InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Goud, wanneer stijging goudprijs in 2019?

Goud, wanneer stijging goudprijs in 2019?

Goud, wanneer stijging goudprijs in 2019? De goudprijs is beweeglijk, de goudprijs kent perioden van forse stijging en dalingen. Er is goed geld mee te verdienen als u op het juiste moment instapt. De escalerende handelsoorlog met China en andere uitspraken van Trump doen de goudprijs in juni 2019 boven de 1.300 dollar stijgen. Spanningen en angst dreven ook in 1980 en in 2012 de goudprijs naar een record. Bij toenemende onrust in 2019 zal het goud duurder worden en liggen misschien wel nieuwe records in het verschiet. Kortom, goud biedt vele kansen. Profiteer van onrust door juist dan fysiek goud in een dip te kopen. De lange trend is een stijging van de vraag naar goud en daarmee de goudprijs.

Goudprijs in 1980

In 1980 ging het goud door het lint. Records werden gebroken door de inval in Afghanistan. Op zoek naar een veilige haven doorbrak de goudprijs per troy ounce in korte tijd de grens van 850 Amerikaanse dollars. De vaak emotionele waarde van het goud werd toen verder omhooggestuwd door angst. Vrij snel daarna daalde de waarde weer naar 300 dollar. Een geweldige omslag in de koers om pas in deze eeuw merkbaar door te stijgen. Inmiddels blijkt de 2000 dollar voor een troy ounce goud niet langer illusoir. Zakenbank J.P. Morgan had al in 2008 het goud uitgekozen als een van de favoriete grondstoffen om in te beleggen. Op 10 augustus 2011 ging de goudprijs bijna door de 1.800 dollar per ounce, wat nog maar eens aangeeft hoe volatiel de koers van goud kan zijn.

De goudvoorraden en de gevolgen voor de goudprijs

Naast angst spelen ook de goud voorraden bij de Centrale banken een grote rol. Afgelopen jaren is door de banken regelmatig een deel van de goud voorraden verkocht tegen bodemprijzen. Daar lijkt nu een einde aan te komen. Dat betekent minder aanbod van goud en op termijn dus een hogere goudprijs.

De goudvraag neemt nog steeds toe

Onstuimig is de vraag naar goud uit de opkomende landen, zoals India, terwijl de productie jaarlijks wereldwijd afneemt. India is verantwoordelijk voor ongeveer 20% van de mondiale vraag naar goud. Het Afrikaans goud raakt bijvoorbeeld op. De productie van deze grootste goud producent ter wereld is gedaald naar het laagste punt sinds 1931. Bovendien wordt de productie vanuit Zuid Afrika steeds duurder. Doordat het goud steeds lastiger te delven is en doordat de veiligheidsnormen zijn aangescherpt. Zonder aanscherping van de veiligheidsnormen zijn steeds minder delvers te vinden. Zonder deze aanscherping zullen waarschijnlijk ook lange periodes van staking ontstaan, en het extra aanbod volledig opdrogen. Dit alles bij een toenemende vraag naar goud. Enig soelaas komt nog vanuit China, die langzamerhand de koppositie van Zuid Afrika overneemt.

Onzekere economie doet goudprijs stijgen

De hypotheek- en kredietcrisis en verlies aan kredietwaardigheid in de VS, maar ook de staatsschulden in sommige Europese landen, hebben de beurzen al een paar keer erg nerveus gemaakt. In 2017 was dat niet anders en hetzelfde zal voor 2019 gaan gelden. Waar oorlogen uitbreken en de onzekerheden toenemen, stijgt het goud.

Beleggen in goud en gouden munten

Dat betekent dat het waarschijnlijk is dat het goud zijn pad omhoog verder zal doorzetten. Beleggen in goud lijkt haast een belegging zonder nieten. In ieder geval in Amerikaanse dollars, maar waarschijnlijk ook in euro’s. Wie zijn kans wil wagen heeft daartoe vele beleggingsinstrumenten tot zijn beschikking. Maar het blijft opletten geblazen want een centrale bank in nood kan zich ook nog wel eens gedwongen zien om nog een deel van zijn goudvoorraad te verkopen, wat weer een dempende werking op de goudprijs zal hebben. Tijdelijk, maar niet structureel, want structureel lijkt de stijging van de goudprijs ingezet. Er komt nauwelijks goud bij, er gaat veel goud op aan gouden sieraden, de industrie en beleggers

Goudprijs 2018 en 2019

De goudprijs fluctueert overduidelijk en de schommelingen kunnen groot zijn. Grote veranderingen zijn er in de goudprijs 2018 en 2019 als er weer eens paniek in de wereld uitbreekt. Voor de meeste pieken en dalen in de goudprijs is dan ook een goede reden aan te geven. Eén ding is ook zeker: de goudprijs zal ook weer gaan stijgen zodra de wereldeconomie verder aantrekt. Goud is schaars en bij meer vraag zal een hogere goudprijs resulteren.

Beleggen in goud en de goudprijs

Beleggen in goud en de goudprijs blijven om onze aandacht vragen. Anno 2019 zat de goudprijs een stuk lager dan in 2012 en de vraag is wanneer die weer echt gaat stijgen. Misschien wel in de rest van 2019. Niemand weet precies wanneer, maar het kan morgen al het geval zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goud, wanneer stijging goudprijs in 2019?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 05-06-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud kopen
Schrijf mee!