InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De AEX DFT Oranje Index

De AEX DFT Oranje Index

De AEX DFT Oranje Index De AEX DFT Oranje Index is de nieuwste beursindex van Euronext Amsterdam. Nu kennen de meesten wel de AEX index, de AMX index en de AScX index, dus wat is de toegevoegde waarde van deze nieuwe beursindex? De AEX DFT Oranje Index is gelanceerd en wordt bijgehouden door de Telegraaf en Euronext Amsterdam. De grootste krant van Nederland volgt nu ook op eigen wijze de ontwikkelingen op de beursvloer.

Waarom de AEX DFT Oranje Index?

De grote kranten in de wereld houden soms een eigen beursindex bij en geven daar hun naam aan. Grote voorbeelden zijn de bekende Dow Jones, de FTSE-index, maar ook de Nikkei-index. De Telegraaf had dit nog niet en vond het tijd om daar verandering in te brengen. Er moest een index komen met oer-Hollandse aandelen en dat is onze AEX index al lang niet meer. De gedachte is dat deze nieuwe AEX DFT Oranje Index door zijn Nederlandse samenstelling veel beter het Hollandse beursklimaat weergeeft. Als u aan het einde van de dag hoort hoe de AEX index is gesloten ten opzichte van vorige dag of zich de laatste tijd heeft ontwikkeld, weet u veel eerder wat de ontwikkeling in de wereld is dan dat u een indruk hebt van de ontwikkeling van de Nederlandse economie. Eerder wees ik al op de beperkte representativiteit van de AEX index in is de AEX een goede graadmeter van de Nederlandse economie?

Samenstelling van de de AEX DFT Oranje Index

De nieuwe beursindex bestaat uit oer Hollandse bedrijven die bovendien al een tijdje meegaan en een sterk Nederland karakter hebben. De Oranje Index bestaat uit de volgende beursgenoteerde bedrijven:
  • Shell;
  • Philips;
  • Ahold;
  • KPN;
  • DSM;
  • Vopak;
  • Boskalis;
  • Air France-KLM;
  • PostNL;
  • Bam;
  • Imtech;
  • Ten Cate;
  • Wessanen;
  • Reesink;
  • Brill;
  • De Porceleyne Fles.

Bij elkaar zestien bedrijven dus en niet 25 bedrijven zoals de AEX 2017. Het zijn allemaal beursfondsen waarvan de holding of een belangrijk bedrijfsonderdeel van het bedrijf het predicaat Koninklijk heeft gekregen. Dat predicaat verklaart ook de toevoeging Oranje in de naam van de index. De index kan in de loop der tijd veranderen en het streven van de krant is om het aantal markante Nederlandse bedrijven in de Oranje index uit te breiden tot 20 à 25 ondernemingen.

Meerwaarde van de AEX DFT Oranje Index als u gaat beleggen

Wat in de praktijk de meerwaarde van de AEX DFT Oranje Index zal zijn, moeten we nog afwachten, maar het initiatief is zeker te prijzen. Wie een indruk wil krijgen van de toekomstige ontwikkeling van onze economie kijkt daarvoor regelmatig naar de beursvloer, omdat de beurs meestal op de economische ontwikkelingen vooruit loopt. Vertoont de beursindex een stijgende trend, dan is vaak ook te verwachten dat het met onze economie binnenkort beter zal gaan. Maar dat gaat pas echt op als de index die wordt gevolgd ook een goede weergave is van wat er in de Nederlandse economie gebeurt. Wellicht gaat dit nu lukken met de Oranje DFT index. Als dat zo blijkt te zijn, hebben we er weer een interessante voorspeller voor onze economische groei bijgekregen. En als deze nieuwe beursindex zich echt gaat bewijzen zullen er ook allerlei nieuwe financiële producten komen die op deze index zullen zijn gebaseerd. Wellicht wordt het straks ook mogelijk om futures met de Oranje index als grondslag te kopen of komen er nog andere manieren om in de nieuwe index te beleggen. Of ook dat gaat gebeuren is nog afwachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Euronext

Reageer op het artikel "De AEX DFT Oranje Index"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 22-02-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Belegger
Schrijf mee!