InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in indexfondsen

Beleggen in indexfondsen

Beleggen in indexfondsen Beleggen in indexfondsen is in de VS al razend populair. Zelfs superbelegger Warren Buffett raadt aan om in indexfondsen te beleggen in plaats van in individuele aandelen. Maar waarom is het zo'n goed idee om in indexfondsen te gaan beleggen? En wat zijn de nadelen?

Wat is een indexfonds?

Zoals de naam al zegt is een indexfonds, ook wel bekend als tracker of exchange traded funds (ETF's), een beleggingsfonds dat belegt in een index, zoals de AEX of de S&P500. Een indexfonds wordt passief beheerd, omdat het een index volgt. Dit in tegenstelling tot een actief beheerd fonds, wat beheerd wordt door dure fondsmanagers die continu actief bekijken welke beleggingen gekocht en verkocht moeten worden. Het beheren van een indexfonds kan computergestuurd gebeuren.

Wat zijn de voordelen van indexbeleggen?

Wanneer je belegt in een indexfonds volgt je rendement de index, dus als de index stijgt weet je zeker dat jij ook winst maakt. Doordat het fonds passief beheerd wordt zijn er weinig kosten. Alle kosten gaan ten koste van je rendement, dus hoe minder kosten, hoe beter. En wanneer je in een index belegt, beleg je automatisch gespreid. Hoe gespreid hangt van de index af. De AEX bijvoorbeeld bestaat uit aandelen van 25 bedrijven, waarvan er 4 heel zwaar wegen. De S&P500, die uit 500 bedrijven bestaat, is een veel beter gespreid fonds.

Nadelen van beleggen in indexfondsen

Dat je rendement een index volgt is ook meteen het nadeel. Je zal nooit de index verslaan en een grote klapper maken. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat het maar weinig actief beheerde fondsen lukt om jaar na jaar de index te verslaan. Als je daar nog bij optelt dat de kosten van actief beheerde fondsen veel hoger zijn, dan moet je zeer goede research doen om fondsen te vinden waarmee je een beter rendement zal hebben dan bij een indexfonds. Maar het is zeker wel mogelijk. Een goede bron voor onderzoek is www.morningstar.nl.

Fysiek of synthetisch fonds

De tracker kan fysiek of synthetisch zijn. Een fysiek fonds bootst de index na door de aandelen van de index ook echt te kopen, precies in de verhouding zoals de index ook is samengesteld. De aandelen zijn dus daadwerkelijk in bezit van het fonds. Synthetische trackers bootsen de index na met derivatencontracten met een financiële instelling. Het rendement wordt gegarandeerd. Maar volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) geeft dit extra risico's. Want wat als die financiële instelling zijn beloftes niet nakomt?

Een andere vorm is de fysieke gedeeltelijke nabootsing. Hierbij wordt belegd in een selectie van de aandelen en obligaties die de index vormen en representatief zijn voor de index door bijvoorbeeld de belangrijkste risicokenmerken en andere eigenschappen. Er wordt vaak voor gedeeltelijke nabootsing gekozen wanneer het onpraktisch of te duur is om in alle aandelen of obligaties van de index te beleggen. Bijvoorbeeld doordat de index uit heel erg veel verschillende of slecht verhandelbare aandelen of obligaties bestaat. Dit komt vooral vaak voor bij obligatiefondsen.

Waarom is indexbeleggen in Nederland nog niet zo populair?

In Nederland is beleggen in indexfondsen nog lang niet zo populair als in de VS. Dit komt waarschijnlijk doordat vermogensbeheerders het nog weinig promoten onder hun klanten, omdat ze er minder aan verdienen dan aan dure actieve fondsen. De AFM heeft een oproep gedaan aan banken en vermogensbeheerders om ook indexfondsen aan te gaan bieden. Laten we hopen dat het indexbeleggen in Nederland dan een impuls zal krijgen.
© 2015 - 2019 Domi83, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in indexfondsen"

Infoteur: Domi83
Gepubliceerd: 25-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!