Beleggen in dividendgroeiers: voordelen van groeidividenden

Beleggen in dividendgroeiers: voordelen van groeidividenden Een passief inkomen verwerven door het beleggen in dividendaandelen is voor vele investeerders een droom. Aandelen van bedrijven die jaar na jaar hun dividend verhogen zijn zowat de heilige graal voor de dividendinvesteerder en bieden tal van voordelen. Dergelijke “dividendgroeiers” of "groeidividenden" bieden door hun stijgende winstdeelnames een vrij goede bescherming tegen economische crisis en inflatie. Het is onder meer op basis van deze dividendaandelen dat de befaamde investeerder Warren Buffet zijn fortuin kon bouwen. Wat zijn de voordelen van dergelijke dividendgroeiers en waar op de beurs kan je ze vinden?

Beleggen in dividendaandelen

Waarom zijn aandelen met hoge dividenden zo aantrekkelijk? Dat is een vraag die op zich makkelijk te beantwoorden is: voor de uitbetaling van het dividend. Een vraag die minder makkelijk te beantwoorden is luidt welke aandelen goede dividendaandelen zijn én dat in de toekomst ook zullen blijven. Want een dividend is een winstdeelname in een bedrijf die al snel kan verminderd of zelfs geschrapt worden als het minder goed gaat met de onderneming.

Passief inkomen dankzij dividenden

Dividenden kan je beschouwen als als een beloning om in een bedrijf te investeren. Beleggers krijgen om de zoveel tijd een uitbetaling van een dividend. Per aandeel ontvang je dus per kwartaal, per jaar of in sommige gevallen zelfs per maand een aantal euro’s (of eurocents), wat je afhankelijk van je hoeveelheid aandelen een mooi extraatje kan opleveren. Op lange termijn kan je een aardig passief inkomen verwerven met je inkomsten uit aandelen, want op zich hoef je er niets voor te doen.

"Dividendgroeiers": voordelen

Sommige beleggers kiezen ervoor om te investeren in aandelen die uitpakken met een spectaculair hoog dividend. Ze hopen erop dat de onderneming ook in de toekomst de aandeelhouders op dezelfde manier zal kunnen belonen. Maar dit is zelden waar: heel hoge dividenden kunnen als snel verminderd worden bij economische tegenslag. Daarom lijkt het interessanter om te beleggen in aandelen waarbij het dividend al jaren in stijgende lijn gaat: dit zijn de zogenaamde groeidividenden of dividendgroeiers.

Stijgend dividendrendement

Rendement

Aandelen met stijgende dividenden of dividendgroeiers hebben doorheen de jaren bewezen dat ze hun dividend telkens de hoogte in lieten gaan. De opbrengst voor de belegger was dus telkens positief: het rendement verhoogde bij elke dividenduitbetaling. Op die manier kunnen groeidividenden een goede bescherming bieden voor je kapitaal tegen de gevreesde inflatie. Het is onder meer dankzij deze belofte van groei dat bedrijven een stevige reputatie opbouwen bij beleggers die zich richten op dividenden.

Rijk

Eens je een degelijke dividendgroeier hebt gevonden zit je gebeiteld tegen economisch onheil en bouw je tegelijk een leuke winst op. Vooral op de lange termijn werkt een dergelijke strategie erg efficiënt. Niet voor niets prijst de bekende investeerder Warren Buffet dividendgroeiers steeds aan als de beste basis voor het verwerven van duurzame rijkdom.

Waar groeidividenden vinden?

Europa

Zoals gezegd is het niet zo makkelijk om ondernemingen te vinden die hun dividend jaar na jaar verhogen. Op de Europese beurzen zijn er wel de “klassieke” dividendaandelen uit de conservatieve sectoren zoals nutsbedrijven, telecomoperatoren en farmaceutische bedrijven. Het gaat om grote multinationals die bestand lijken te zijn tegen grote crisissen en economische onzekerheid, maar toch blijft het opletten voor mogelijke dividendverlagingen.

Amerika

Een land waar er een echte traditie van stijgende dividendaandelen heerst is de Verenigde Staten van Amerika. Daar zijn er bedrijven die er een zaak van maken om elk jaar hun dividend te verhogen, ongeacht de economische omstandigheden. Dit is vanzelfsprekend een ideale manier om investeerders te lokken. De voorbeelden hiervan zijn talrijk, denk aan grote voedingsconcerns, elektriciteitsbedrijven en oliemaatschappijen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.dividendgrowthinvestor.com/2011/12/dividend-aristocrats-list-for-2012.html, bezocht op 21/09/2015.

Reageer op het artikel "Beleggen in dividendgroeiers: voordelen van groeidividenden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Dividendbeleggen
Schrijf mee!