Financiële derivaten: hoe gevaarlijk zijn derivaten?

Financiële derivaten: hoe gevaarlijk zijn derivaten? Financiële derivaten zoals renteswaps kunnen aantrekkelijke beleggingsproducten lijken, maar vergen toch de nodige voorzichtigheid. Altijd moet er goed nagegaan worden wat de mogelijke nadelen en risico's zijn. Dat bewijst nog maar eens de zaak van gedupeerde ondernemingen die kozen voor renteswaps bij Rabobank. Derivaten kunnen volgens de Amerikaanse topbelegger Warren Buffet zelfs uitgroeien tot financiële wapens van massavernietiging. Wat zijn financiële derivaten precies en hoe gevaarlijk en risicovol zijn ze?

Wat zijn financiële derivaten?

Derivaten zijn financiële producten die afgeleid zijn van andere producten (To derive betekent letterlijk: afleiden). Een financieel derivaat bezit waarde doordat het de waarde van een ander product vertegenwoordigt, zoals bijvoorbeeld aandelen, grondstoffen of onroerend goed. Derivaten worden verhandeld als beleggingsproducten op een markt die extreem groot is. De potentiële handel in derivaten is haast eindeloos, vermits de derivaten zelf ook altijd verder kunnen verpakt worden. Zo kan het gebeuren dat bepaalde derivaten van andere derivaten als beleggingsproduct verkocht worden.

Risico's van derivaten

Derivaten kunnen uitgegeven of "verpakt" worden aan de hand van de meest uiteenlopende financiële kenmerken. Zo kunnen bijvoorbeeld hypotheken van banken verkocht worden aan andere banken, of kunnen er derivaten uitgegeven worden die betrekking hebben op aandelen of aandelenindexen. Maar niet alleen financiële instrumenten kunnen het onderwerp uitmaken. Zo zijn er bijvoorbeeld derivaten geweest die speculeerden op het failliet gaan van Griekenland, de zogenaamde credit default swaps. Het hoeft nauwelijks gezegd dat hieraan extreme risico's aan verbonden kunnen zijn.

Derivaten en de crisis van 2008

Op die manier kan de hele wereldmarkt aan derivaten zo ingewikkeld worden dat het niet meer te overzien wordt. Zo werden in de jaren voor de economische crisis van 2008 rommelhypotheken door Amerikaanse banken als beleggingsproducten aan Europese banken verkocht. De complicaties die volgden uit de crisis van de subprimes in Amerika leidde op die manier ook voor financiële moeilijkheden voor grote Europese banken zoals bijvoorbeeld Fortis, Dexia en ABN-Amro.

Renteswaps van Rabobank

Rabobank kwam eind 2013 in het nieuws doordat aan ondernemingen verkochte derivaten financiële complicaties veroorzaakten. Rabobank bood zogenaamde renteswaps aan, waarbij de bank de variabele rente van de lening van de ondernemer overnam en de ondernemer tegelijk een vaste rente afbetaalde aan de bank. Dit bleef goed gaan totdat de rente op de markt daalde en de ondernemers tot de vaststellling kwamen dat daar extra kosten kwamen bij kijken. Dit liep in de duizenden euro's zodat heelwat bedrijven in de financiële problemen kwamen, waarbij sommige ook failliet dreigden te gaan.

Warren Buffet over derivaten

Belangrijk bij alle beleggingsproducten is steeds om alleen te beleggen in wat je begrijpt. Als derivaten zo ingewikkeld zijn dat je ze niet in enkele zinnen kan uitleggen, laat ze dan voor wat ze zijn. Derivaten van producten die altijd maar verder verpakt en doorverkocht worden als beleggingsproducten kunnen zelfs een gevaar betekenen voor het hele financiële systeem. Niet voor niets waarschuwde de Amerikaanse topbelegger Warren Buffet al dat derivaten kunnen beschouwd worden als "financial weapons of mass destruction": financiële wapens van massavernietiging.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.ftm.nl/brandpunt-legt-rabobank-knie/, bezocht op 15/11/2015.
  • http://brandpunt.incontxt.nl/, bezocht op 15/11/2015.

Reageer op het artikel "Financiële derivaten: hoe gevaarlijk zijn derivaten?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beurs
Schrijf mee!