Beleggen voor luieriken

Beleggen voor luieriken Het blijft lastig: voordat het juiste financiële product gevonden werd, is vaak kostbare tijd verloren gegaan. Mensen hebben vaak geen flauw idee waar naartoe met hun geld. Hoe u uw geld goed kunt beleggen, leest u hier.

Waarvoor willen we sparen?

De belangrijkste vraag bij beleggen is: waarvoor wil ik sparen?
  • is het bedoeld voor een aanvullend pensioen?
  • of voor de bouw of aankoop van een eigen huis?
  • of heeft het een meer kortlopend karakter zoals een vakantie of de aanschaf van nieuwe meubels?
Uiteraard moet zich ook uw beleggingsstrategie daarnaar richten.

Denk op lange termijn

Mensen die niet in de gelegenheid zijn om permanent naar hun belegging om te kijken, wordt geadviseerd om producten te kiezen die “lang meegaan”. Bijvoorbeeld aandelen die u niet permanent hoeft te aan- en verkopen. Dat brengt alleen maar extra kosten met zich mee. En denk ook niet dat u het allemaal beter weet dan de markt. Dat gevoel stelt vaak teleur.

Zorg voor voldoende spreiding

En als het inderdaad effecten worden, koop dan niet alleen aandelen van één enkel bedrijf. Aanbevolen wordt om aandelen te kopen van veel verschillende bedrijven. Daardoor wordt het risico gespreid. Een alternatief zijn zogenaamde indexfondsen. Daarin is een heel pakket van aandelen van verschillende bedrijven opgenomen.

Op het juiste moment aankopen

Gemiddeld genomen leveren aandelen een goed rendement, beter dan vastrentende waarden. Maar om op het juiste moment te kopen en te verkopen, is niet eenvoudig. Doorgaans is het zo dat anderen de informatie waarover u beschikt, al lang vóór u hebben gehad. Angst voor aandelen daarentegen, is evenmin nodig. Eigenlijk zijn aandelen heel simpel, u weet tenminste wat u heeft. Dat in tegenstelling tot veel zogenaamde “mix-producten”.

De magische financiële driehoek

De ideale belegging bestaat niet. Elke belegging is onderworpen aan de spanningen tussen rentabiliteit, veiligheid en beschikbaarheid. Wordt een hoog rendement beloofd, dan gaat dat ten koste van veiligheid en beschikbaarheid. En moet het geld snel beschikbaar zijn, dan daalt daarmee de opbrengst.

Tegen de achtergrond van die "magische financiële driehoek", moet elke belegger overwegen wat voor hem belangrijk is: veiligheid of rendement. Aangezien de spaarrentes al lang laag zijn, dalen de opbrengsten bij veilige beleggingen. Om te voorkomen dat de inflatie uw vermogen “opeet” moeten ook riskantere beleggingsvormen worden overwogen.

Geld verdienen met een spaarrekening

Hoe langer u uw geld beleggen kunt, hoe meer aandelen u kunt kopen. Over een periode van 15 tot 20 jaar bezien, maken dagelijkse koersschommelingen weinig uit. Belangrijk is wel dat het risico in uw aandelenportefeuille in evenwicht is. Hoe kortlopender uw geldbelegging moet zijn, des te belangrijker is waarvoor de besparingen nodig zijn. Onder bepaalde omstandigheden kan het gunstiger zijn om het geld op een spaarrekening te "parkeren" totdat zich een belegging op lange termijn weer loont. Maar om werkelijk geld te verdienen, zijn de rentes op de spaarrekeningen te laag.

Koop alleen wat u begrijpt

Een laatste aanbeveling tot slot: ongeacht of de belegging van u zelf uitgaat of dat u zich laat adviseren door een beleggingsadviseur, koop geen financieel product dat u niet begrijpt. Lees vooral de kleine lettertjes en als die te ingewikkeld klinken, dan is het meestal ook te ingewikkeld.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beleggen voor luieriken"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 01-11-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!