InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Outperformance Bonus Note II 2013-2018

Outperformance Bonus Note II 2013-2018

Outperformance Bonus Note II 2013-2018 Wilgenhaege heeft een kansrijke nieuwe belegging voor u. De Outperformance Bonus Note II 2013-2018 werd op 12 september 2013 uitgegeven en heeft een looptijd tot 2018, met 13 september 2018 als aflossingsdatum. Deze note is een gestructureerd beleggingsproduct dat u in belangrijke mate beschermt tegen de gevolgen van een koersdaling en tegelijkertijd een fors rendement op beleggen mogelijk maakt. Wilgenhaege heeft tien top bedrijven geselecteerd en de ING bank biedt u het product aan. Daarom een review.

Wat is de Outperformance Bonus Note II 2013-2018

De Outperformance Bonus Note II 2013-2018 is een note met tien Europese aandelen als onderliggende waarde. Het gaat om tien top bedrijven die een groot deel aan economische activiteiten uitrollen, in Europa aan de top staan en daarbij zo veel mogelijk willen profiteren van de economische ontwikkelingen in Latijns Amerika:
  • Abertis Infrastructure SA;
  • Adidas AG;
  • Anhauser-Busch InBev NV;
  • Banco Santander SA;
  • British American Tobacco PLC;
  • Diageo PLC;
  • Syngenta AG;
  • Telefonica SA;
  • Unilever NV;
  • Volkswagen.

Elk van deze bedrijven is voor 10% vertegenwoordigd in de onderliggende waarde van de note, waarbij de waarde van de verschillende aandelen zijn omgezet in euro’s. Infrastructuur, sport, bier, een bank, tabak, telefonie, voedingsmiddelen, auto’s. Wilgenhaege spreekt over the best of both World. Het is altijd afwachten of dat ook zo zal zijn, maar een soortgelijke note, de Outperformance Bonus Note 2012-2017 (die inspeelt op economische groei in Azië), presteert tot nu toe prima.

Waarde en verhandelbaarheid Outperformance Bonus Note II 2013-108

Het begint met de selectie van de juiste bedrijven, het mandje aandelen. Doen de bedrijven het de komende jaren goed, dan zal de note ook goed presteren. Eenmaal geselecteerd worden de bedrijven als een pakket gezien. De waardeontwikkeling van het hele pakket, waarbij er zowel dalers als klimmers zullen zijn, bepaalt de waarde van de note. Bij uitgifte werd de note op 102% uitgegeven en deze waarde kan elke dag anders zijn. Niet dat de note op de beurs wordt verhandeld, maar de ING bank houdt een markt open waarbij de spread tussen aankoop en verkoop 1% is. Dat betekent dat de note ook verhandelbaar is via de ING bank als u tussentijds wilt verkopen of juist kopen.

Eigenschappen de Outperformance Bonus Note II 2013-2018

De Outperformance Bonus Note II 2013-2018 is uitgeven tegen 102%, maar hoeveel krijgt u na vijf jaar van uw geld terug? Daarvoor is het volgende geconstrueerd:
  • Als het mandje aandelen op de aflosdatum hoger is dan op de uitgiftedatum krijgt u 100% plus 1,52 maal de koersstijging uitbetaald;
  • Als de waarde is gedaald, gaan andere regels gelden. Zolang de daling niet meer bedraagt dan 30% krijgt u 100%, de nominale waarde dus, uitbetaald. U hebt dan 2%, ongerekend kosten, verloren ofwel 0,4% per jaar. Als de waardedaling groter is dan 30%, komt de hele daling voor uw rekening. Bij een waardedaling van 40% krijgt u dus 60% uitbetaald na vijf jaar. Dat zou een rendement van - 10,1% per jaar betekenen.

Onderstaande tabel geeft de werking van de note bij verschillende ontwikkelingen van de aandelen van de tien gekozen bedrijven nog eens weer:

Totale waardeverandering onderliggende waarde:Uitbetaling in 2018:Rendement op jaarbasis:
-40% 60,00%-10,1%
-30%100%-0,4%
-20%100%-0,4%
+0%100%-0,4%
+10%115,20%+2,5%
+40% 160,80%+9,5%
+60%191,20%+13,4%

Mooie rendementen zijn dus zeker mogelijk waarbij u beschermd bent tegen dalingen tot dertig procent van de waarde na vijf jaar. De dividenden van de bedrijven worden niet in de note meegenomen. Bekend is dat de gekozen bedrijven het afgelopen jaar een dividendrendement hadden van 3,4%. Denk er wel aan dat de waarde van de note niet alleen afhankelijk is van de waarde van de onderliggende bedrijven maar ook van de rentestand. Een hogere marktrente betekent een lagere waarde van de note. Tot slot zijn goede beleggingsresultaten uit het verleden geen garanties voor de toekomst. Beleggen is en blijft risicovol.

Wie koopt de note?

Altijd moet het zo zijn dat u een beleggingsproduct pas koopt als u de constructie begrijpt en in het product gelooft. Bovendien verdient het de voorkeur dat u uw belegging vijf jaar kunt bewaren, omdat u dan minder kosten hebt en alleen dan de multiplier van 1,52 voor het extra rendement geldt. De bescherming tegen koersverlies op 2018 kost u rendement, omdat de noodzakelijke opties betaald moeten worden. Het voordeel is de rust in uw beleggingsportefeuille zonder dat u zelf allerlei ingewikkelde constructies hoeft te bedenken. Als de waardestijging gemiddeld 1,6% per jaar is, is uw rendement 2,5% per jaar en zo kan het rendement nog veel hoger oplopen.

Koers note 2017

De outperformance note blijkt een uitstekende investering te zijn voor wie de note van begin af aan tijd bewaard heeft. Enkele topkoersen (natuurlijk waren er ook enkele dips):
  • september 2013: 100;
  • maart 2014: 109;
  • maart 2015:128;
  • maart 2016:112;
  • 3 april 2017: 143.

Conclusie Outperformance Bonus Note II 2013-2018

Bent u zelf een expert en hebt u genoeg tijd om te beleggen dan kunt u zelf constructies maken om succesvol te beleggen. Maar ook dan kan straks blijken dat u eigenlijk veel beter direct deze kant en klare note had kunnen kopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het rentegarant product p7 van WilgenhaegeHet rentegarant product p7 van WilgenhaegeEen rentegarant product is voor iemand die wil sparen en beleggen tegelijkertijd, zonder het volledige risico te willen…
Death Note (Desu Nota)Death Note (Desu Nota)Death Note is een manga/anime serie. (Japanse strips). Het is een spannende serie over leven en dood. De hoofdpersoon Li…
Het DAM-certificaat DC1 van Wilgenhaege nader bekekenHet DAM-certificaat DC1 van Wilgenhaege nader bekekenInventiviteit kunt u vermogensbeheerder Wilgenhaege zeker niet ontzeggen. Steeds weer komt Wilgenhaege met interessante…
Beleggen in slimme gestructureerde beleggingsproductenBeleggen in slimme gestructureerde beleggingsproductenDe in 2019 gebruikte gestructureerde beleggingsproducten om veel geld te verdienen op de beurs zijn derivaten, belegging…
Bonus-/malusladder autoverzekeringBonus-/malusladder autoverzekeringAutoverzekeraars gebruiken een bepaald systeem om de premie voor de autoverzekering vast te stellen: de bonus-/malusladd…
Bronnen en referenties
  • Wilgenhaege (http://www.wilgenhaege.nl/pagina/outperformance-bonus-note-ii-2013-2018.html)
  • “Let op! De Outperformance Bonus Note II 2013-2018 is een beleggingsproduct. De waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.”

Reageer op het artikel "Outperformance Bonus Note II 2013-2018"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 04-04-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Fondsbeleggen
Schrijf mee!