InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Reed Elsevier: Brits Nederlands uitgevers concern

Reed Elsevier: Brits Nederlands uitgevers concern

Reed Elsevier: Brits Nederlands uitgevers concern Reed Elsevier is een beursgenoteerd uitgeversconcern. De onderneming is in 1993 ontstaan uit een fusie tussen het Nederlandse bedrijf Elsevier en het Engelse Reed. Het hoofdkantoor is zowel gevestigd in Amsterdam als in Londen. Het bedrijf heeft vier dochtermaatschappijen onder de namen: Elsevier, LexisNexis, Reed Exhibitions en Reed Business Information. Reed Elsevier kan worden onderverdeeld in drie bedrijfstakken, een wetenschappelijke, een juridische en een zakelijke. De omzet in 2013 bedroegen ruim zeven en een half miljard Euro. Het bedrijf wordt geleid door Anthony Habgood en Erik Engstrom. In Nederland is Reed Elsevier vooral bekend van het opinieweekblad Elsevier. Dit magazine richt zich met feitelijke en objectieve informatie op hoger opgeleide lezers.

Twee bedrijven, twee geschiedenissen

Het Britse bedrijf: Reed

Reed Elsevier is ontstaan uit twee verschillende multinationals die in 1993 zijn gefuseerd. In Groot Brittanië begon eind 19e eeuw Albert Reed met het uitgeven van kranten in een kleine plaats bij Maidstone Kent. Het bedrijf kreeg in de loop der jaren de naam Reed Group en fuseerde in 1970 met International Publishers Corporation waarna het de naam Reed International Ltd. kreeg. De jaren die erop volgden bleef het bedrijf fusies aangaan met andere uitgeverijen. Er werden bladen vervaardigd die zich richtten op kwaliteit op het gebied van zaken, vrouwen en consumenten. In de jaren 80 werden bepaalde slecht lopende onderdelen afgestoten en verkocht.

Het Nederlandse Elsevier

Het Nederlandse Elsevier is begonnen in 1880 met het uitgeven van de encyclopedie de Winkler Prins en literaire klassieken. De heer Robbers die het bedrijf begon heeft het bedrijf genoemd naar de familienaam Elzevir een familie van drukkers die hierin actief waren in de zeventiende en achttiende eeuw. Tot de jaren dertig was Elsevier een klein bedrijf met rond de 10 man personeel maar na de oorlog werd het Weekblad Elsevier gelanceerd wat erg winstgevend bleek. In de jaren daarna was de groei explosief en in de jaren 60 werden uitgeverijkantoren geopend in Londen en New York. Meerdere fusies leidden tot verschillende naamsveranderingen waarna in 1979 voor de naam Elsevier Scientific Publishers werd gekozen. Uiteindelijk werden de bedrijven Reed en Elsevier in 1993 samengevoegd tot één bedrijf. Reed Elsevier is onder te verdelen in een uitgevende onderneming (Reed Elsevier Group PLC ) en een financiële onderneming ( Elsevier Reed Finance BV ) .

Welke produkten voor welke markt?

Het aanbod van producten bij Reed Elsevier bestrijkt een aanzienlijk deel van de markt. Bekende en minder bekende week- en maandbladen worden binnen het concern gemaakt. Daarnaast richt Reed Elsevier zich naar het uitgeven van boeken op wetenschappelijk gebied. De dochteronderneming Lexis Nexis Legal & Professional combineert verschillende andere bedrijven en diensten in juridische, belasting en boekhouding, ondernemingen, publieke sector, academische instellingen en risico & afwikkeling. Het dochterbedrijf Lexis Nexis Risk Solutions is een bedrijf in de sector van het risicobeheer dat voor klanten de risico’s in kaart brengt en oplossingen aanbrengt. Een andere markt waar een dochteronderneming van Reed Elsevier zich binnen begeeft is die van de organisatie van beurzen. Dan is er nog de sector medisch en wetenschappelijk en tenslotte de zakelijke markt.

Financiële en economische gegevens

Reed Elsevier is een multinational en heeft noteringen aan verschillende toonaangevende aandelenbeurzen te weten: de LSE (de Londen Stock Exchange binnen de FTSE 100), de AEX (Amsterdam Exchange) en de NYSE. Op de laatste beurs hebben ze 2 verschillende noteringen. De omzet in 2012 bedroeg 7,5 miljard Euro en de winst 1,3 miljard. De omvang van het eigen vermogen bedroeg 2,8 miljard en het beursvermogen bedroeg 14 miljard Euro. Het bedrijf had in totaal 1.257.600.000 aandelen uit staan. Het aantal werknemers bedroeg in 2012 30.400 (tegen 32.000 in 2009). Aan het einde van het jaar 2013 was de waarde van het aandeel Reed Elsevier 11,19 Euro en het dividend bedroeg: 0,34 Euro.
© 2013 - 2017 Jaccow, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Reed_Elsevier
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Reed_Elsevier
  • http://www.reedelsevier.com/aboutus/OurHistory/Pages/Home.aspx
  • http://www.lexisnexis.com/risk/solutions/product-index.aspx
  • http://beurs.fd.nl/noteringen/11765/reed-elsevier/kerncijfers

Reageer op het artikel "Reed Elsevier: Brits Nederlands uitgevers concern"

Infoteur: Jaccow
Gepubliceerd: 30-07-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!