InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Zilveren munten kopen: welke zilveren munten zijn te koop?

Zilveren munten kopen: welke zilveren munten zijn te koop?

Zilveren munten kopen: welke zilveren munten zijn te koop? Is het kopen van zilveren munten zinvol om je te beschermen tegen de crisis en tegen inflatie? Blijkbaar vinden meer en meer beleggers van wel. Hoewel de prijs van zilver anno 2016 vrij laag is en schommelt rond de 16 à 17 dollar per troy ounce, kopen particulieren weer volop zilveren munten. Zilver is een edelmetaal dat net als goud blijkbaar nog steeds een grote aantrekkingskracht uitoefent op mensen. Beleggen in zilver wordt dan ook gezien als een van de veilige vluchthavens voor beleggers. Welke soorten zilveren munten zijn er allemaal te koop?

Beleggen in zilver: een veilige vluchthaven?

Wereldwijd blijven beleggers edelmetalen zoals goud en zilver beschouwen als een veilige vluchthaven. Goud en zilver zijn grondstoffen met een echte stoffelijke waarde, wat niet kan gezegd worden van papieren geld. Papieren geld is afhankelijk van het vertrouwen dat de bevolking erin stelt. In de periode 2010-2011 steeg zilver naar een recordhoogte wat bewees dat zilver in de nasleep van de crisis van 2008 haar waarde van vluchthaven behield, net als goud. De daling van de zilverprijs die volgde op het hoogtepunt van bijna 50 dollar per ounce zorgde ervoor dat veel mensen zilveren munten gingen inslaan. Door de grote vraag kregen zilverhandelaren te maken met schaarste. Wat zijn de soorten zilveren munten die je kan aankopen?

BTW betalen op zilveren munten?

In tegenstelling tot fysiek goud, voorziet de wet dat er op fysiek zilver wel BTW betaald moet worden, namelijk 21%. Het gaat hier meer bepaald om de zilverbaren. Opgelet: voor zilveren munten als de zilveren Maple Leaf, de zilveren American Eagle en de Wiener Philharmoniker geldt de margeregeling. Deze margeregeling houdt in dat de koper van de zilveren munten alleen BTW verschuldigd is op de winstmarge die de verkoper maakt.

Maple leaf zilveren munt

De zilveren Maple Leaf is de meest pure zilveren munt van de wereld en daardoor erg populair bij beleggers. De Royal Canadian Mint geeft deze munt uit sinds 1998 en de prijs ervan wordt bepaald door de zilverprijs op de markt, aangegeven in dollars per troy ounce. De Maple Leaf bevat voor 99.99 % aan puur zilver en bezit precies voor 1 troy ounce aan zilver.

American Silver Eagle

De American Silver Eagle wordt geslagen door de United States Mint en bevat precies 1 troy ounce aan zilver. De voorzijde is gesierd met een afbeelding van Lady Liberty die de opgaande zon tegemoet gaat. Aan de keerzijde van de Silver Eagle is een afbeelding van een arend weergegeven, de Eagle, waaraan de munt ook zijn naam ontleent. De Siver Eagle is een van de meest verkochte zilveren beleggingsmunten en bevat 99.90 % aan puur zilver.

Zilveren Suriname munt

De zilveren Suriname is een gegeerde zilveren munt die geslagen wordt door de European Central Mint, gevestigd in Amsterdam. De Suriname bevat 99.9 % aan puur zilver en is een uitstekende beleggingsmunt. Op de voorzijde van de munt staat de kaart van Suriname afgebeeld, terwijl op de keerzijde het wapen van Suriname is weergegeven. De Suriname weegt 1 troy ounce en is daardoor zeer geschikt als beleggingsmunt voor zowel investeerders als particulieren.

Andere zilveren munten

  • o.a.: Mexicaanse Libertad
  • Wiener Philharmoniker
  • Koala
  • Bizon
  • Kookaburra
  • Antilope

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.goudpensioen.nl/zilver/waarom-fysiek-zilver-kopen.html
  • https://www.dutchbullion.nl/Zilver-Kopen/Zilveren-munten/ (bronnen geraadpleegd op 31/05/2016).

Reageer op het artikel "Zilveren munten kopen: welke zilveren munten zijn te koop?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!