InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Gouden munten kopen: welke soorten munten zijn er te koop?

Gouden munten kopen: welke soorten munten zijn er te koop?

Gouden munten kopen: welke soorten munten zijn er te koop? De sterke daling van de goudprijs in het voorjaar van 2013 leidde ertoe dat meer en meer particulieren de kans gingen benutten om fysiek goud bij te kopen. Bij tal van beleggers ligt de recordprijs van goud in 2011 immers nog vers in het geheugen. Een daling wordt dan ook gezien als een ideale gelegenheid om goud bij te kopen. Veel mensen willen hun vermogen op die manier beschermen tegen onzekere tijden, inflatie of zelfs een totale ineenstorting van het systeem van fiat geld. Bij goudhandelaars is de vraag naar gouden munten inmiddels sterk vergroot, denk hierbij aan de traditioneel populaire munten als de Krugerrand en de Maple leaf. Welke soorten gouden munten zijn er te koop en wat zijn hun typische kenmerken?

Gouden munten: soorten

Beleggers overal ter wereld blijven goud zien als een veilige vluchthaven in onzekere tijden. Goud en zilver zijn grondstoffen met eeuwige intrinsieke waarde, dit in tegenstelling tot fiat geld, dat door overheden naar believen kan bijgedrukt worden. De recente daling van de goudprijs leidde ertoe dat veel particulieren van de gelegenheid gebruik maakten om goud bij te kopen. De vraag naar gouden munten steeg dan ook sterk begin mei 2013. Wat zijn de soorten gouden munten die je kan aankopen?

Maple leaf: 24 karaat puur goud

De Maple Leaf is bij beleggers wereldwijd bekend als een uitstekende beleggingsmunt. Ze wordt uitgegeven door de Royal Canadian Mint en heeft de "maple leaf" of esdoornblad als afbeelding. Dat esdoornblad is het symbool van Canada, dat trouwens ook op de nationale vlag staat afgebeeld. Aan de weerzijde van de munt staat Queen Elizabeth II afgebeeld. De Maple Leaf weegt 31,101 gram of precies 1 troy ounce: dat is het gewicht op basis waarvan de goudprijs op de markt wordt verhandeld. Hierdoor kan wereldwijd onder kopers en verkopers makkelijk de waarde bepaald worden. De Maple Leaf bevat 24 karaat puur goud.

Krugerrand: 22 karaat puur goud

De Krugerrand is samen met de Maple Leaf de meest bekende gouden munt onder verzamelaars en beleggers. De Krugerrand wordt uitgegeven in van Zuid-Afrika en is de oudste gouden beleggingsmunt. Net als de Maple Leaf bevat ze 1 troy ounce aan goud en is daardoor makkelijk verhandelbaar aan de hand van de goudprijs op de markt. Wel is de Krugerrand aangevuld met koper waardoor ze een bruinere kleur heeft. De bewerking met koper maakt de Krugerrand beter bestand tegen beschadiging en krassen dan de Maple Leaf, die zuiverder is. De Krugerrand bevat 22 karaat aan puur goud en is genoemd naar Paul Kruger, die de laatste president was van Transvaal.

American Eagle: 22 karaat

De American Eagle wordt uitgegeven door de United States Mint en bevat precies 1 troy ounce aan goud. Op de voorzijde staat een prachtig ontwerp van Lady Liberty waardoor het erg populair is onder beleggers die de vrijheid als symbool belangrijk vinden. Aan de weerzijde van de Eagle is een beeltenis van de arend weergegeven, zoals bekend een ander Amerikaans symbool. De American Eagle bevat 22 karaat zuiver goud.

American Buffalo: 24 karaat

In 2006 besloot de United States Mint een munt uit te geven van 99.99 % puur goud, om als tegenhanger te dienen voor de Canadese Maple Leaf. Tot dan had Amerika immers geen eigen 24 karaats-munt, enkel de American Eagle van 22 karaat. Zo werd de American Buffalo meteen een populaire munt onder beleggers, ook omdat ze precies 1 troy ounce weegt en daardoor makkelijk te verhandelen is. Op de Buffalo is een afbeelding van een buffel weergegeven met aan de keerzijde het portret van een indiaan.

Andere gouden munten

  • Philharmoniker
  • Kangaroo
  • Panda
  • Ecu
  • Napoleon
  • Sovereign
  • Mexicaanse Pesos

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Investeren in gouden muntenInvesteren in gouden muntenDe goudprijs is de laatste decennia gigantisch gestegen. Zeker in tijden van crisis stijgt de prijs van goud omdat het e…
Canada: de koop en verkoop van de Canadian Gold Maple LeafCanada: de koop en verkoop van de Canadian Gold Maple LeafEr is veel geld te verdienen met koop en verkoop van de Canadian Gold Maple Leaf. De gouden munt is uitgegeven door Cana…
Goud: de Krugerrand kopen en verkopenGoud: de Krugerrand kopen en verkopenDe Zuid-Afrikaanse Krugerrand is de meest verhandelde gouden munt wereldwijd. De munt is veel waard, zeker met de hoge k…
Handel: de koop en verkoop van de BritanniaHandel: de koop en verkoop van de BritanniaEr kan goed geld worden verdiend met de koop en verkoop van de Britannia. Deze gouden, en later zilveren, munt wordt uit…
Fysiek goud kopenFysiek goud kopenGoud in de vorm van gouden munten of goudstaven mag eigenlijk niet ontbreken in het kader van goed vermogensbeheer en pe…
Bronnen en referenties
  • http://www.the-house.be/aankoop_/_verkoop/courante_munten, bezocht op 27/10/2015.
  • http://goudvergelijken.nl/?page=prijsvergelijker&prod_id=3, bezocht op 27/10/2015.
  • http://zilvergoudwinkel.nl/maple-leaf-goud, bezocht op 27/10/2015.
  • https://www.doijerkalff.nl/maple-leaf-kopen-1-10-ounce-gouden-munt.html, bezocht op 27/10/2015.
  • https://www.thesilvermountain.nl/nl/goud-kopen/gouden-munten, bezocht op 27/10/2015.

Reageer op het artikel "Gouden munten kopen: welke soorten munten zijn er te koop?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud en zilver
Schrijf mee!