Horloges als belegging

Horloges als belegging Luxe horloges bieden kansen voor belegging: de eurocrisis drukt de prijzen en op internet lokken aantrekkelijke kortingen. Maar wees voorzichtig, vooral de onlinehandel zit vol valkuilen. En maar weinig modellen bieden uiteindelijk een goed rendement.

Twee soorten beleggers

De markt voor luxe horloges kent twee soorten beleggers:

  • mensen die iets van de materie begrijpen;
  • en zij die er géén verstand van hebben.

De eerste groep focust zich, om een welhaast zekere waardestijging te realiseren, vooral op twee merken: Patek Philippe en Rolex. De anderen oriënteren zich als ze slim zijn eerst grondig, en gaan vervolgens op zoek naar een deskundige die iets van de materie begrijpt. Doorgaans zal die zal hen uiteindelijk aanraden voornamelijk te focussen op 2 merken: Patek Philippe en Rolex.

Miljardenomzet in horloges

Jaarlijks gaan er miljarden dollars om in de markt voor horloges. Alleen al Zwitserland, thuisbasis van de branche, exporteerde in 2012 horloges ter waarde van meer dan 21 miljard Zwitserse frank (17.5 miljard euro). En steeds meer kopers hebben daarbij oog voor rendement, zo zeggen marktkenners. En als het om dit aspect gaat, vallen vaak opnieuw de namen van de twee genoemde luxe merken.

Welke markt boeit de belegger?

Hoe dan ook is voor beleggers alleen dié niche (kansrijke markt) interessant waarin het horloge niet alleen bedoeld is om de tijd aan te geven, maar ook de status symboliseert of een zweem van glamour verspreidt: de luxe markt, waar een uurwerk meestal enkele duizenden euro's kost. In deze prijsklasse wordt wereldwijd elk jaar ongeveer 30 miljard euro omgezet, met een jaarlijkse groei van tot maximaal 25 procent. En naar schatting wisselen jaarlijks voor tien miljard euro gebruikte luxe horloges van eigenaar. Bedoelde “community” treft zich elk jaar in Basel op 's werelds grootste vakbeurs voor sieraden en horloges.

Internethandel in luxehorloges groeit explosief

Het online platform Chrono24, met hoofdkantoor in Karlsruhe, is een van de belangrijkste adressen voor horlogeliefhebbers. De internethandel in luxe horloges groeit sinds enige tijd snel en Chrono24 is naar verluidt 's werelds 2e grootste online marktplaats daarvoor. Ebay komt in het segment van luxe horloges op de eerste plaats en heeft volgens marktkenners reeds een jaaromzet van ongeveer één miljard euro.

Kortingen tot 25 procent

De reden voor die hype? De groeiende internethandel haalt regels en gebruiken in de horlogebranche behoorlijk overhoop. Plotseling is het mogelijk om ook nieuwe luxe horloges met korting op de catalogusprijs te verkrijgen. De prijzen die kopers op platforms als Chrono24 worden gepresenteerd, liggen momenteel ongeveer 25% of meer onder de adviesprijs van de fabrikant. Zelfs veel professionele handelaren, die zich in hun traditionele winkels aan de standaardprijzen houden, geven online kortingen.

Geen wonder dus dat steeds meer geïnteresseerden het internet afstruinen. De kortingen zijn mogelijk omdat de traditionele winkels enorme winstmarges hanteren. Volgens kenners in de markt, bedraagt alleen al de handelaarmarge bij luxe horloges 40 tot 50% van de verkoopprijs. En met minder dan 10% van de prijs, zeggen experts, kunnen horlogefabrikanten al hun productiekosten afdekken.

Prijzen extra onder druk door de crisis

En dat is nog niet alles: de prijzen staan nog eens extra onder druk door de huidige economische en financiële crisis. In Zuid-Europese landen is de markt zelfs volledig ter ziele, zo melden diverse marktpartijen. De artikelen van daar, dringen nu via internet door op de Europese markt.

Tot 10% waardestijging in 3 jaar tijd

Het gevolg: wie nu toeslaat kan mogelijkerwijs een koopje op de kop tikken, dat in de komende jaren een aanzienlijke waardestijging doormaakt.

Anderzijds wordt de route via een internetplatform vaak ook gekenmerkt door onzekerheden. Hoe hoger de korting op de adviesprijs, hoe groter het risico op een miskoop. Bij erg populaire modellen en merken, wordt het ook op internet moeilijk om een noemenswaardige korting te realiseren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Horloges als belegging"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 19-09-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: De tijd
Schrijf mee!