InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in groeimarkten

Beleggen in groeimarkten

De groeimarkten, zoals Latijns-Amerika of Oost-Europa hebben de laatste jaren voor beleggers een mooi rendement opgeleverd. Toch zijn ze nu ook nog altijd een interessante beleggingsmogelijkheid.

Groeimarkten

Met groeimarkten bedoelen we Azië, Latijns-Amerika en Oost-Europa. Deze laatste regio heeft zich de laatste jaren al wel wat 'verwesterd', maar toch bestaan er nog altijd groeimogelijkheden.

De groei van deze regio's uit zich trouwens in de prijsstijgingen van de grondstoffen (wegens een grotere vraag). Grondstoffen zullen in de toekomst dus steeds duurder worden: zie Beleggen in grondstoffen.

Verwachtingen

De verwachtingen zijn dat China, Korea en India de komende jaren een groei kunnen voorleggen van tegen de 10%. Ook andere Aziatische zullen blijven groeien, maar niet aan dit tempo. Naast deze landen verwacht men ook veel van Latijns-Amerika, meer bepaald Brazilië, en van Rusland. Deze landen zouden wel eens de nieuwe economische grootmachten kunnen worden. Tegenwoordig worden ze de BRICK-landen genoemd, waarbij elke letter een land voorstelt.

Deze landen steunen nog altijd voor een groot gedeelte op export dankzij de aanwezige grondstoffen en de groei van de globale wereldbevolking. Bovendien hanteren ze lagere arbeidskosten wat de productie een stuk goedkoper markt. Buitenlandse bedrijven zijn dan ook geïnteresseerd om in deze landen vestigingen op te starten en op die manier groeit de werkgelegenheid en de welvaart. Door de groei van de welvaart stijgt ook de binnenlandse vraag en wordt men minder afhankelijk van het westen.

Risico's

Groei impliceert ook enkele risico's. Politieke instabiliteit, het onder controle houden van de inflatie, muntvolatiliteit, sociale ongelijkheid, ... Met deze zaken moet u wel degelijk rekening houden als u in deze regio's wil beleggen.

Bovendien krijgen wij weinig informatie over bedrijven uit bijvoorbeeld India en zijn de markten vaak niet zo liquide. Dit kan je oplossen door te beleggen in aandelen van Westerse ondernemingen die in de groeimarkten sterk aanwezig zijn.

Neem dus in acht dat u op de lange termijn belegt en de groeimarkten mogen niet de basis van uw portefeuille uitmaken. Ze dienen als diversificatie. Diverse beleggingsfondsen kunnen u dit aanbieden. Een andere manier is aandelen van bedrijven uit deze markten aan te kopen op de Amerikaanse of Europese beurzen of via een tracker die de index van een groeimarkt volgt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in groeimarkten"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 22-11-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!