InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in grondstoffen

Beleggen in grondstoffen

Grondstoffen worden schaarser en de natuur wordt als een interessante mogelijkheid om te beleggen aanzien. Bovendien zijn grondstoffen weinig gecorreleerd met de traditionele activa zoals aandelen of obligaties. Interessant om het even van naderbij te bekijken. De meest voor de hang liggende grondstoffen zijn olie en metalen: Beleggen in goud. Maar daarnaast bestaan er nog enkele grondstoffen die interessant kunnen zijn voor beleggers.

Landbouwgewassen

Granen, zoals tarwe of maïs zijn minder bekend bij de belegger. Toch is er een stijgende vraag naar deze landbouwgewassen door de steeds groeiende wereldbevolking. Ook de algemene stijging van de levensstandaard is hier een beïnvloedende factor.

Granen worden ook meer en meer gebruikt voor het produceren van biobrandstoffen. Er wordt voorpeld dat hier de vraag nog veel sterker zal toenemen in de toekomst dankzij het milieuvriendelijke karakter.

Toch is de toekomst van de landbouwsector niet zo positief. De beschikbare landbouwoppervlakte dalen voortduren door klimaatswijzigingen en ook door verstedelijking. En als de vraag kleiner is dan het aanbod, stijgt de prijs.

Wie hier in wil beleggen, moet wel degelijk de lange termijn voor ogen houden. Op korte termijn kan een mislukte oogst al een demper zijn op het rendement.

Water

De toenemende vervuiling is de oorzaak van een dalende kwaliteit van het drinkwater. Drankzuiveringsinstallaties en waterdistributie zijn dus een dringende noodzaak en investeringen hierin zullen duidelijk toenemen in de toekomst. Ook de stijging van de wereldbevolking een belangrijke factor in de stijging van de waterprijzen.

Beleggen

In deze categorie zijn de laatste jaren heel wat interessante beleggingsmogelijkheden op de markt gekomen. Van risicoloos tot risicovol of traditioneel tot innovatief. In ieder geval is het belangrijk om uw risico te spreiden en de grondstoffen te bekijken als een diversificatie van uw beleggingsportefeuille.

In de Verenigde Staten bestaan er futures op bijvoorbeeld maïs, maar dat is natuuurlijk zeer risicovol indien de prijs op korte termijn stevig zou dalen.

Men kan zich beter toeleggen op bijvoorbeeld fondsen met kapitaalsgarantie en eindvervaldag met onderliggende aandelen van grondstoffen. Er zijn ook de traditionele open (zonder vervaldag) beleggingsfondsen met grondstofgerelateerde aandelen. Nog andere mogelijkheden zijn trackers die de evolutie van een grondstoffenindex volgen, turbo's of certificaten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen in grondstoffen"

Reactie

J. A. van der Waal, 21-05-2008 22:19 #1
Bovenstaande snijd inderdaad hout vandaar mijn belangstelling in grondstoffen.

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 21-11-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!