Online investeren: waar begin je?

Online investeren: waar begin je? Investeren is populair, tegenwoordig vooral online. Sommige mensen doen dit parttime, anderen maken er een fulltime bezigheid van. Denk je er ook over om te gaan beginnen met online investeren? Uiteraard zijn er een hoop sites die tips geven over hoe je dit het beste kunt doen. Maar hier komen de beste tips even helder op een rijtje.

De online investeerder waar je je bij registreert

Dit is een van de allerbelangrijkste factoren die zullen bepalen of je winst gaat maken of niet. Voor je besluit je aan te melden, bekijk aan de hand van de volgende aspecten of deze site bij jou past:

Commissies

De commissies die worden berekend moeten laag zijn, hoge commissies drukken de winst alleen maar, en het is niet gebruikelijk dat ze erg hoog zijn. Op websites wordt over het algemeen veel minder commissies gevraagd dan via de traditionele weg. Hou dit in gedachte als je besluit voor het internet te gaan.

Betaalwijze

Bekijk welke betalingsmethode de broker accepteert en op welke manier jij je geld ontvangt. Veel mensen gebruiken tegenwoordig hun creditcard voor dit soort online bezigheden, indien je dit wil doen, bekijk eerst of jouw creditcard geaccepteerd wordt. Als een bedrijf enkel betalingswijzes gebruikt waar jij geen gebruik van kunt maken, of als ze geen geld over maken naar Nederlandse banken, dan is dit alleen maar tijdsverspilling en misschien ook wel geldverspilling.

De reglementen

Lees de reglementen zorgvuldig door. Ondanks dat deze lappen tekst vaak hetzelfde zijn is het toch verstandig alles door te nemen, zodat je later niet op vervelende verrassingen stuit. Sla geen enkel punt over. Als je ergens niet zeker over bent, vraag het dan iemand die er verstand van heeft of zoek even verder op internet. Nogmaals, lees alles goed door.

Minimum balans

Iedere online investeerder heeft een soort minimum balans waar je boven moet blijven. Als je hier niets van weet en je komt onder deze balans, dan kan het voorkomen dat je een soort boete moet betalen. In sommige gevallen kunnen deze boetes hoog oplopen. Dus wees alert als het om dit soort balansen gaat.

Bepaal je minimum en maximum verkoopprijs

Voor je begint met handelen in aandelen, bepaal je minimum en maximum verkoopprijs. Als je aandelen een van deze grenzen raakt, verkoop ze dan. Veel beginners worden snel gierig, zien dat de prijzen omhoog gaan, en houden hun aandelen dan nog wat langer vast, terwijl ze ze echt zouden moeten verkopen.

Blijf altijd rustig

Blijf rustig. Dit helpt bij online investeren, net als bij veel andere zaken. Als je rustig blijft maak je de beste beslissingen. Beslissingen gebaseerd op emoties zoals boosheid of juist blijdschap, zijn meestal niet de beste beslissingen.

Verbreed je kennis

Als je je passief of intensief bezig houdt met handelen in aandelen wil je je kennisniveau op pijl houden. Je wil weten wat de koers beïnvloedt en alles wat daar mee te maken heeft. Economische en politieke factoren hebben invloed op de koersen, maar er zijn nog zo veel meer factoren. Kennis van deze factoren zal je helpen te bepalen welke koersen zullen zakken of juist stijgen. Een goede grip op alle aspecten die van invloed zijn zullen je alleen maar helpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Online investeren: waar begin je?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 06-08-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Online investeren
Schrijf mee!