InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in aardgas: hoe kan je investeren in aardgas?

Beleggen in aardgas: hoe kan je investeren in aardgas?

Beleggen in aardgas: hoe kan je investeren in aardgas? Aardgas is een van de belangrijkste grondstoffen om de globale wereldeconomie draaiende te houden. Zeker als energiebron die de afhankelijkheid van economieën van petroleum zou moeten verminderen, kan aardgas een cruciale rol spelen. Beleggen in aardgas lijkt dan ook interessant voor de belegger en er zijn op dat vlak behoorlijk wat mogelijkheden als het aankomt op het kiezen van aandelen van bedrijven. Toch is de prijs van deze grondstof ook afhankelijk van de wetten van vraag en aanbod, en net als grondstoffen vrij volatiel. Hoe kan je als belegger investeren in aardgas en welke bedrijven ontginnen deze belangrijke grondstof?

Aardgas Europa

Midden januari 2013 vond er een terroristische actie plaats op een grote installatie voor aardgas in Algerije. Een gijzelingsactie zorgde voor tientallen doden en gewonden, waaronder gijzelaars van verschillende nationaliteit. Hoewel het aardgascomplex eigendom is van de Britse multinational BP, bleek dat er ook werknemers van andere bedrijven actief waren, gaande van Noorse tot Japanse bedrijven. Aardgas maakt voor Algerije een inkomstenbron van 40 procent uit voor haar economie. Mede daardoor maakte de Algerijnse overheid korte metten met de gijzelingsactie. Europa is een grote afnemer van Algerijns aardgas, wat maakt dat ook voor Europa dit een belangrijke aanslag was. Dit bewijst nog maar eens het belang van aardgas in de opwekking van energie voor de globale wereldeconomie.

Investeren in grondstoffen

Aardgas, petroleum, industriële metalen: om een economie draaiende te houden zullen deze grondstoffen altijd noodzakelijk zijn. Als je in die redenering gelooft, dan lijkt een belegging in grondstoffen een goede keuze. Om energie op te wekken voor de economie zullen er altijd grondstoffen moeten ontgonnen worden. Een daarvan is aardgas. Ook president Obama heeft dat begrepen. De Amerikaanse president heeft als ambitie gesteld om de Verenigde Staten zo onafhankelijk mogelijk te maken om aan haar energievoorziening te voldoen. Het ontdekken van grote reserves aan aardgas of natural gas in Amerika kan daarbij helpen.

Energiebron van de toekomst?

Als Amerika er in slaagt die grote reserves natural gas productief en rendabel te maken, dan kan het meer aardgas gaan uitvoeren. Ook Rusland (Gazprom) en Noorwegen (Statoil) zijn grote producenten van aardgas. Als het aanbod stijgt, bestaat de kans dat de prijs van aardgas zal dalen. Toch kan verwacht worden dat tegelijkertijd de vraag naar aardgas zal stijgen, mede doordat er meer initiatieven genomen worden om de afhankelijkheid van olie in de toekomst te gaan verminderen. Dit omwille van milieuredenen. Mogelijk kan aardgas op die manier stilaan de rol van olie gaan overnemen.

Aardgas en olie

Olie en aardgas hebben altijd in nauw verband tot mekaar gestaan op het vlak van energievoorziening. De prijs van de ene grondstof kan de vraag van de andere beïnvloeden, wat na verloop van tijd weer andere gevolgen teweeg kan brengen. Bovendien bevinden tal van reserves van deze grondstoffen zich in geografisch instabiele gebieden. Geopolitieke spanningen kunnen dan ook makkelijk leiden tot extreme koersstijgingen of -dalingen. De productie van petroleum en aardgas zijn voor de energievoorziening van de wereldeconomie dermate belangrijk dat vraag en aanbod van beide grondstoffen allicht steeds met elkaar verweven zullen zijn.

Bedrijven die aardgas produceren

Beleggen in aardgas kan door rechtstreeks te beleggen in bedrijven die aardgas ontginnen. De Brits-Nederlandse mulitinational Royal Dutch Shell is daar een voorbeeld van. Andere ondernemingen die erg actief zijn op de markt van aardgas zijn onder meer:
  • Gazprom (Rusland)
  • Eni (Italië)
  • E.on (Duitsland)
  • Statoil (Noorwegen)
  • Gaz de France (Frankrijk)
  • BP (Engeland)
  • Exxon (USA)
  • Chevron (USA)

Beleggen in trackers

ETF

Een andere manier om te investeren in aardgas is om een zogenaamde tracker te kopen. Een tracker of ETF op aardgas volgt de prijs van deze grondstof. Als je denkt dat de prijs van aardgas zal stijgen, dan kan je een tracker kopen die de prijs exact volgt. Stijgt de prijs, dan maak je winst op je tracker. Van de andere kant kan je ook speculeren op een daling van de aardgasprijs. Dat zijn in feite omgekeerde trackers. Als de prijs van aardgas daalt, dan maak je winst; als de prijs stijgt, maak je verlies.

Voorbeelden

  • UNG: US Natural Gas Fund: volgt de termijncontracten van Amerikaans aardgas
  • GAS: Claymore Natural Gas Commodity ETF: volgt de Canadese Natural Gas index

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.dekritischebelegger.nl/tip-van-de-week/tip-van-de-week-gas/, bezocht op 02/01/2016.

Reageer op het artikel "Beleggen in aardgas: hoe kan je investeren in aardgas?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 02-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Grondstoffen
Schrijf mee!