De vraag naar goud in de wereld

De vraag naar goud in de wereld Goud biedt zekerheid, althans dat geloven veel beleggers. Maar de vraag naar goud in de wereld verschilt heel erg. In sommige landen wordt zelfs meer goud verkocht dan gekocht.

Goud in India voornamelijk als belegging

In India ziet men goud niet alleen als edelmetaal maar veel meer als beleggingsmogelijkheid. Goud is een wezenlijk onderdeel van de Indiase cultuur en religie. Volgens de overlevering ontstond de hoofdgod van het hindoeïsme "Brahma", uit een gouden ei.

Vóór Engeland oefenden Portugal, Nederland en Frankrijk de koloniale macht over het land uit. Door de voortdurend wisselende machthebbers en muntsoorten, manifesteerde goud zich als een zekere valuta en is het nog steeds erg gewild bij de bevolking.

Explosieve stijging van de goudvraag in China

China is 's werelds grootste goudproducent. En nergens ter wereld stijgt ook de vraag naar het edelmetaal zo snel als in de Volksrepubliek. Sommige analisten verwachten zelfs dat het India snel zal inhalen. De toegenomen vraag is gebaseerd op meerdere factoren. Angst voor de economische ontwikkelingen in de Verenigde Staten en Europa, een hoge inflatie en de vrees voor een onroerend-goed-bubbel, drijven beleggers in de armen van goud.

Sinds de liberalisering van de binnenlandse goudmarkt een decennium geleden, is de vraag bijna verdrievoudigd. Daarvóór waren namelijk de handel in goud en het privébezit ervan verboden door de Chinese centrale bank.

Traditioneel geldt goud in China al eeuwenlang als een veilige belegging, geluksbrenger én, niet te vergeten, de kleur van de keizer. Volgens analisten kan de vraag naar goud in China de komende 10 jaar nóg een keer verdubbelen.

Koopkrachtstijging in Indonesië gaat gepaard met meer belegging in goud

Tijdens de Aziatische financiële crisis in de jaren 1997 en 1998 verloor de Indonesische munt niet minder dan 75 procent van zijn waarde. Dat deed het vertrouwen van de mensen in hun eigen Rupiah volledig teniet. Sedertdien is goud als belegging toenemend gevraagd.

Sedert enkele jaren groeit de economie in Indonesië weer constant met zo’n 5% en is op weg naar herstel. De toegenomen koopkracht gaat gepaard met meer beleggingen in goud.

Indonesië is ook een van ‘s werelds grootste producenten van goud (7e plek). PT Freeport Indonesia exploreert de grootste goudmijn ter wereld.

Vietnam kent enorme vlucht in goud vanwege hoge inflatie

Vietnam is vanwege zijn sterke economische groei voor veel investeerders een interessant beleggingsdoel. Maar de inflatie in Vietnam bedroeg in 2011 naar schatting 20 procent. De Vietnamezen wantrouwen hun eigen valuta (Dong) en zoeken meer en meer hun toevlucht in goud.

Van tijd tot tijd steken geruchten de kop op dat de Vietnamese overheid om die reden overweegt om een verbod op het bezit van goud in te stellen, zoals dat destijds in China ook het geval was. Maar de Vietnamese staatsbank ontkent die geruchten. Het zou alleen de bedoeling zijn om de zwarthandel terug te dringen.

Rijkdom, luxe en goud kenmerken Saoedi-Arabië

Olie maakt Saoedi-Arabië tot een van de rijkste landen ter wereld. Volgens schattingen exporteert de Golfstaat dagelijks voor een miljard dollar en daarmee is het de grootste economie in de Arabische wereld. De sjeiks, waaronder zich meerdere miljardairs bevinden, leven in grote luxe. En daartoe behoort ook goud, vooral in de vorm van sieraden. Niet voor niets kon juist in die contreien voor het eerst goud uit pinautomaten worden verkregen. Voor een land waar nog geen 30 miljoen mensen leven, is de vraag naar het edelmetaal enorm.

Rusland, land van miljardairs (én goud)

Volgens “Forbes” is Rusland, na de Verenigde Staten, het land met de meeste miljardairs. Vraag is dan: waarheen met al dat geld?
  • Abramovich bijvoorbeeld kocht zichzelf een voetbalclub, Chelsea;
  • Deripaska neemt voor 5% deel in autofabrikant General Motors;
  • profaner, maar zeker niet minder populair, zijn sieraden.

Helaas zijn er geen gegevens beschikbaar hoe hoog de vraag naar gouden munten en goudstaven in het verleden was. Wel is duidelijk dat het overgrote deel daarvan door het land zelf geproduceerd wordt. Rusland is ‘s werelds vijfde grootste goudproducent ter wereld.

Verenigde Staten: dollar niet langer door goud gedekt

Ooit was het bezit van goud in de VS tijdelijk verboden. President Franklin D. Roosevelt liet het goud confisqueren (in beslag nemen). Amerikaanse burgers moesten hun goud uiterlijk 1 mei 1933 tegen een vaste prijs van 20,67 dollar per ounce bij de centrale bank afgeven. Overtredingen konden worden bestraft met maximaal 10.000 dollar boete of een gevangenisstraf van maximaal 10 jaar.

Pas sinds de jaren zeventig mochten de Amerikanen weer ongestraft goud bezitten. Sindsdien is de dollar echter ook niet meer door goud gedekt. Sinds de financiële crisis, wordt goud meer en meer als alternatieve valuta gezien en dus stijgt de vraag naar goud als gevolg daarvan.

Dalende vraag naar goud in Italië

Italië is een van de landen in de eurozone dat kampt met zware schulden. De bezuinigingsmaatregelen van de regering onder de president Monti kunnen weliswaar de schuldenlast verminderen, maar zullen niet noodzakelijkerwijs ook de economie weer op gang brengen. De werkloosheid was in 2011 met bijna negen procent relatief hoog, onder jongeren zelfs 30 procent.

Italiaanse burgers hebben in de regel echter nog wat achter de hand, voor een deel geïnvesteerd in goud. Maar de vraag naar goud daalt wel ten opzichte van voorgaande jaren.

Duitse burgers prefereren goud in plaats van spaargeld

Duitsers schuwen risico’s, in ieder geval als het om geld gaat. Geen wonder: In de 20e eeuw, hebben Duitse burgers tot twee keer toe ervaren hoe het is als papiergeld niets meer waard is. Het zit nog diep in het geheugen gegrift.

Duitse spaarders zijn daarom sinds het uitbreken van de economische cris weer uiterst voorzichtig en de vraag naar goud nam aanzienlijk toe. Na India en China kent Duitsland de grootste vraag naar goudstaven en munten.
Gerelateerde artikelen
Blijft goud in waarde stijgen?Blijft goud in waarde stijgen?De goudprijs blijft maar stijgen. In een periode van elf jaar is de waarde ruim zes keer zo hoog geworden. Blijft goud i…
Nadelen van goud: heeft goud kopen eigenlijk wel zin?Nadelen van goud: heeft goud kopen eigenlijk wel zin?Wanneer een economie in crisis is vinden meer en meer mensen goud aantrekkelijk om aan te kopen. Goud kopen kan dan een…
Het verkopen van goudHet verkopen van goudSteeds meer mensen verkopen hun goud. Eén van de redenen daarvoor is de hoge goudprijs. Door de kredietcrisis zijn steed…
Wat kost een kilo goud?Wat kost een kilo goud?In tijden waarin beleggers vluchten uit aandelen, is goud een goed alternatief. Goud is een dure variant van metaal, en…

Hoe beleggers veilig kunnen beleggenHoe beleggers veilig kunnen beleggenDe eurocrisis, inflatie, de schuldencrisis, een zwakke Amerikaanse economie, het zijn geen gemakkelijke jaren voor beleg…
Beleggen in IndonesiëBeleggen in IndonesiëIndonesië is een van de snelst groeiende economieën in Azië. Het is een erg aantrekkelijk optie voor beleggers. Er zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Weinstock, Pixabay
  • Bijdrage Handelsblatt december 2012

Reageer op het artikel "De vraag naar goud in de wereld"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 02-10-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!