De zaak Arcopar: krijgen investeerders hun geld terug?

De zaak Arcopar: krijgen investeerders hun geld terug? Krijgen we ons geld terug of niet? Dat is de vraag die de investeerders in het Belgische Arcopar zich nog steeds stellen. Arcopar is een coöperatie die stevig verankerd is in de Belgische christelijke vakbeweging én de failliet gegane bank Dexia. Het probleem was dat vele investeerders dachten dat ze een spaarproduct gekocht hadden in plaats van een aandeel. Jaren na het failliet van Dexia is de Arcopar-affaire nog steeds niet opgelost en maakt ze deel uit van een complexe juridische strijd, die tot op Europees niveau gevoerd wordt. Om als belegger mislukkingen als Arcopar te vermijden is het best om de nodige voorzichtigheid aan de dag te leggen bij het maken van een investeringskeuze. Waar moet je als investeerder altijd op letten om dergelijke vergissingen te vermijden?

Arcopar-affaire: geld terug?

Arcopar is de naam van een coöperatie die verankerd is in de christelijke vakbeweging ACW in België. Een tiental jaar geleden konden klanten van Bacob, de voorganger van het latere Dexia, intekenen op aandelen van Arcopar. Klanten die aandelen van Arcopar kochten konden ook genieten van allerlei bijkomende fiinanciële voordelen. Toen de Dexia bank in België failliet ging, bleek dat Arco zo diepe banden had met Dexia dat de terugbetaling van Arcoparaandelen onzeker werd.

Garantie Belgische regering ongeldig?

Bij het dreigend failliet van Dexia, bepaalde de Belgische regering dat alle Arcoparaandeelhouders hun geld zouden terugkrijgen. De depositogarantie voor spaarders werd dus uitgebreid naar aandeelhouders. De Vlaamse Federatie van Beleggers vond dit onterecht en spande een rechtszaak aan bij de Raad van State. De auditeur van de Raad van State gaf eind november 2012 een negatief advies en verklaarde dat de garantie van de overheid inderdaad onwettig is. Het is nog wachten op het definitieve arrest van de Raad van State, maar verwacht wordt dat deze het advies van de auditeur volgt.

Wat was het probleem bij Arcopar?

Om de situatie te begrijpen, moeten we terug naar het pre-kredietcrisistijdperk. Banken boden toen nog heel makkelijk vage producten aan aan de klanten, die heel wat minder kritisch en wantrouwend waren dan nà de crisis van 2008. Het probleem hierbij was dat het Arcoparaandeel al te vaak werd voorgesteld als een spaarproduct en niet als een beleggingsproduct. Zo werd de nadruk gelegd op het gewaarborgd rendement en het gebrek aan risico. De meeste klanten roken hierdoor geen onraad en meenden hun spaarcentjes veilig te investeren in een spaarproduct, een appeltje voor de dorst voor hun én hun kinderen.

Waarop letten als je investeert?

In de eerste plaats ligt de oorzaak van het probleem bij de manier waarop Dexia die producten heeft aangeboden. Een Arcoparaandeel werd voorgesteld als een investering met een jaarlijks dividend en zonder risico. Toch ligt ook een deel van de verantwoordelijkheid bij de investeerder zelf, die zich altijd best de volgende vragen stelt:

Soort product: spaarrekening of aandeel?

Elk product moet een duidelijke definitie hebben. Kijk of je te maken hebt met een spaarproduct of een beleggingsproduct. Dit kan een groot verschil maken. Bij een failliet van de bank komt de spaarder als schuldeiser vóór de aandeelhouder. De aandeelhouder moet dus langer wachten om zijn geld terug te krijgen (als er nog iets overschiet...). Dit is echt van levensbelang om te weten vóórdat je gaat investeren: het product moet duidelijk zijn en niet vaag. Is een product te vaag en te moeilijk te begrijpen, laat het dan voor wat het is.

Beschikbaarheid kapitaal

Bij het Arcoparaandeel was de regel dat je er gedurende zes maanden per jaar niet aan kon. Wilde je het aandeel verkopen en de winst incasseren, dan kon dit dus pas als gedurende de andere helft van het jaar. Veel mensen wisten dit niet eens. Als je geld investeert, is dit een van de eerste dingen die je moet weten. Investeer alleen in een dergelijk beleggingsproduct als je het geld echt niet nodig hebt voor een bepaalde tijd. Zoniet is het best om je geld alleen te steken in producten die je op elk moment van het jaar kan verkopen.

Rendement en risico

Als je investeert, is het belangrijk om weten wat het mogelijk rendement is van waarin je belegt. Bij Arcopar was het rendement iets hoger dan het klassieke spaarboekje. Als opbrengst voor een risicovol product als een aandeel is dit dus vrij laag. Toch beseften veel mensen dit niet en dachten ze dat het om een erg voordelig spaarboekje ging. Niet dus. Wees dus altijd heel kritisch als je je bankier hoort goochelen met termen als "gebrek aan risico" en "gewaarborgd rendement".

Update Arcopar-affaire

2013

Op 25 maart 2013 besliste de Raad van State dat de waarborgregeling van de regering voor de Arcopar-aandeelhouders niet ongeldig is. De Raad van State heeft de vraag in verband met de discriminatie tussen de Arcopar-coöperanten en de aandeelhouders van Dexia wel doorgeschoven naar het Grondwettelijk Hof. Pas daarna volgt een definitieve uitspraak.

2014

De nieuwe regering Michel I maakte begin oktober 2014 bekend dat er voor de aandeelhouders van Arco een regeling voorzien zal worden die hen 40 % van hun inleg terugbetaalt. Ook al wordt gezegd dat dit het maximum is dat de regering zou kunnen doen, zijn tal van aandeelhouders hiermee niet akkoord. Ze vinden dit onvoldoende en denken eraan om verdere stappen te ondernemen.

2015

Ook in 2015 blijft de Arcopar-affaire verder aanslepen. Het Europees Hof van Justitite heeft de behandeling van het beroep tegen de beslissing van de Europese Commissie uitgesteld. Die beslissing stelde dat de door de Belgische regering uitgewerkte waarborg aan de Arcopar-investeerders ongeldig zou zijn. En zo lijkt de zaak Arcopar door de juridische Europese bureaucratie alsmaar ingewikkelder geworden en alsmaar meer vertraging op te lopen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Veilig beleggen: tips om je te beschermen tegen een crashVeilig beleggen: tips om je te beschermen tegen een crashVeilig beleggen lijkt op het eerste zicht misschien minder sensationeel dan risicovol beleggen, maar op lange termijn ka…
Dexia zit met de aandelenlease flink in de problemenDexia zit met de aandelenlease flink in de problemenDe afwikkeling van de aandelenlease is een slangenkuil gebleken. Befius bank, voorheen Dexia, zit met de overname van de…
Compounding: laat geld voor jou werkenCompounding: laat geld voor jou werkenCompounding of rente-op-rente is een veilige manier om jouw geld te transformeren naar een hulpmiddel om meer inkomsten…
Beleggingsvormen: aandelenBeleggingsvormen: aandelenEr zijn veschillende beleggingsvormen. Eén vorm van beleggen is beleggen in aandelen. Een aandeel is een eigendomsbewijs…

Beleggen in tabakBeleggen in tabakHet beleggen in tabak is een aantrekkelijke manier om geld te verdienen. Dit komt omdat het aantal personen dat rookt we…
Investeren in goud: is goud een stabiele investering?Investeren in goud: is goud een stabiele investering?Goud lijkt het medium om fors geld mee te verdienen, omdat het een schaars goed is. Sedert de eeuwwisseling is de prijs…
Bronnen en referenties
  • http://www.gva.be/nieuws/economie/aid1288024/hoezo-arcopar-was-toch-een-spaarboekje.aspx, bezocht op 16/11/2015.
  • http://www.standaard.be/cnt/dmf20141008_01309786, bezocht op 16/11/2015.
  • http://arcoparactie.be/, bezocht op 16/11/2015.
  • http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/economie/2.33087, bezocht op 16/11/2015.

Reageer op het artikel "De zaak Arcopar: krijgen investeerders hun geld terug?"

Reacties

Tipsgeld Be, 24-06-2014 00:47 #2
Dexia heeft het producten aangeboden als een spaarboekje met een hogere interest en als een investering met een jaarlijks dividend en zonder risico! Wij hebben de bank vertrouwd als veilig en geen risico's dat al maakt de bank al zo schuldig als iets! Wij willen ons geld terug!

Diane, 02-01-2014 07:29 #1
Krijgen wij ons geld nog terug, wanneer gaat hier eindelijk eens actie voor ondernomen worden? we zouden beter allemaal opkomen voor ons eigen en een antwoord eisen, maar als we nu zelf eens in actie schieten en allemaal eens naar Brussel trekken om een antwoord te eisen. we zijn toch met genoeg denk ik want nu krijgen en weten we toch niks, ze houden ons gewoon aan het lijntje maar als 80 procent zich laat horen moeten ze toch een antwoord geven. het is voor iedereen crisis iedereen kan zijn centen gebruiken.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Bank failliet
Reacties: 2
Schrijf mee!