Welke aandelen kiezen en kopen? Tips

Welke aandelen kiezen en kopen? Tips Aandelen kopen lijkt een goede oplossing om weerstand te bieden tegen een lage spaarrente. In plaats van je geld een lage rente te laten opbrengen op een spaarrekening, kan je volgens sommigen beter een hoog potentieel rendement nastreven met aandelen. Aandelen kopen is niet iets waar je zomaar eens even mee begint: je moet er aandachtig mee bezig zijn en bijvoorbeeld goed het verschil kennen tussen cyclische en defensieve aandelen. Deze laatste bieden doorgaans hogere dividenden en zijn beter geschikt voor investeringen op langere termijn. Daarnaast zijn ook de verwachtingen voor het bedrijf waarin je investeert interessant om rekening mee te houden. Welke tips kunnen nuttig zijn bij het kiezen van aandelen en waarop moet je letten?

Online aandelen kopen

Beleggen kan je sinds de opkomst van het internet erg vlot via de websites van de meeste banken. Zowel grootbanken als de typische online beleggingsbanken beschikken over de modernste beleggingsplatforms, waar je kan beschikken over de meest actuele informatie. Je kan er grafieken, technische analyses en adviezen van specialisten bekijken vóórdat je een beslissing neemt om te beleggen. Alle aandelenkoersen, nieuwtjes en analyses worden zo snel mogelijk tot bij de belegger gebracht waardoor deze doordacht én snel kan beslissen om een aandeel al dan niet te kopen.

Aandelen kiezen

Iedereen die de beleggingsactualiteit een beetje volgt, weet dat specialisten het vaak over dezelfde aandelen hebben. Er zijn altijd aandelen die meer in de kijker staan dan anderen. In 2012 waren dat bijvoorbeeld Apple en Facebook. Apple doordat het besliste om voor het eerst een dividend aan de aandeelhouders uit te betalen, en Facebook omdat het in juni 2012 haar beursintrede deed. Maar de geoefende belegger weet ook dat het niet altijd de aandelen zijn waar iedereen over spreekt, die op lange termijn het interessant zijn om in te investeren. Hoe weet je nu welke aandelen je moet kiezen?

Tips: koers/winst verhouding

Voordat je in een aandeel stapt is het bekijken van de koers/winst verhouding onontbeerlijk. Deze verhouding geeft aan hoeveel maal de koers de winst vertegenwoordigt. Hoe hoger de koers/winst verhouding, hoe lager het rendement. Hoe lager de koers/winst verhouding, hoe hoger het rendement. Vaak staan heel populaire aandelen genoteerd met een heel hoge koers/winst verhouding. In dat geval lijkt het minder aantrekkelijk om het aandeel te kopen, omdat het alleen maar naar beneden kan gaan. Het is zaak om precies die bedrijven te vinden die relatief laag genoteerd staan, dus met een lage koers/winst, want daar is vaak nog veel progressie mogelijk.

Dividenden

Op lange termijn is het aantrekkelijk om je te richten op dividendaandelen. Een dividend is een deelname aan de winst die het bedrijf uitkeert aan de aandeelhouders. Hoe hoger het dividendrendement, hoe interessanter het aandeel is om te kopen én om te houden op lange termijn. Je strijkt immers elk jaar of elk kwartaal een mooie winst op. Dividendaandelen lijken op het eerste zicht wat saai omdat je je op de toekomst richt en koersschommelingen niet echt belangrijk zijn, en het volgen van de beurskoersen op zich niet echt spectaculair. Maar toch loont het de moeite om enkele dividendaandelen in je portefeuille op te nemen.

Defensieve aandelen

Speculatieve beleggers zullen zich eerder richten op de cyclische aandelen van bedrijven die nogal afhankelijk zijn van de economische conjunctuur zoals bijvoorbeeld producenten van grondstoffen. Maar wil je je voor lange tijd engageren en een beetje zekerheid inbouwen, kies dan voor defensieve sectoren. We bedoelen dan sectoren die gericht zijn op consumptie in het dagelijks leven, zoals eten en drinken, kledij, schoenen, enz.. Het gaat dan bijvoorbeeld om distributiefirma's, groothandels en multinationals. (Enkele voorbeelden van defensieve aandelen zijn: Nestlé, Shell, Unilever, Ahold).

Verwachtingen bedrijf

Als je een aandeel koopt, weet dan wat de toekomstverwachtingen zijn van het bedrijf. Zit er een nieuw geneesmiddel in de pijplijn van de farmaceuticaproducent, of komt er een nieuw computermodel van de hardwareproducent op de markt? Doe zeker onderzoek naar de bedrijfsresultaten, de adviezen van analisten en niet te vergeten ook het potentieel van de sector waarvan het bedrijf deel uitmaakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.waardeinvest.nl/waarde%20theorie%202.html, bezocht op 21/12/2015.

Reageer op het artikel "Welke aandelen kiezen en kopen? Tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beurs
Schrijf mee!