InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Duurzaam beleggen in klimaatverandering

Duurzaam beleggen in klimaatverandering

De investeringen in zonnepanelen, biodiesel, duurzame afvalverwerking en windturbines neemt gestaag toe. Er wordt verwacht dat de 'eco-innovatie' de komende jaren zal uitgroeien tot één van de belangrijkste economische sectoren. Gevolg hiervan is dat dit ook uitgroeit tot een beleggingsthema. Toch moeten we enkele zaken in het oog houden.

Impact op het bedrijfsleven

Bovendien is de wetgeving de laatste jaren erg verstrengd zodat bedrijven met meer beperkingen en parameters rekening moeten houden. Zowel internationale conventies tot wetgeving op nationaal niveau deden hun intrede. De bekendste is wellicht het Kyoto-verdrag, aangaande de uitstoot van broeikasgassen. Het niet naleven van milieunormen heeft zware boetes tot gevolg.

De bewustwording neemt toe bij zowel de consument als de producent en het klimaatvriendelijke karakter is meer en meer een belangrijk issue, en dit voor beide groepen.

Alle sectoren van de economie hebben er mee te maken. Elke sector heeft wel zijn eigen regelgeving op het gebied van energiebesparing. Denk maar aan de autosector, de luchtvaartsector of de nutssector. Maar ook de verzekeringssector ondervindt dit aan den lijve. Er zijn namelijk meer sschadegevallen met natuurrampen.

Beleggen

Het is belangrijk om vooraf te weten welke ondernemingen het best geplaatst zijn om voordeel te halen uit de klimaatverandering. Men kan dan beleggen in die afzonderlijke ondernemingen. Het risico is dan natuurlijk veel groter. Bovendien zijn er nog andere zaken die spelen bij die bedrijven dan de klimaatverandering. Om die reden zijn er tal van fondsen gelanceerd die specifiek gericht zijn op de gevolgen van het klimaat. Het gaat om zogenoemde themafondsen. We noemen er een paar.

  • Hernieuwbare energie zoals zonne-energie en biobrandstoffen of windturbines.
  • Waterzuivering en waterdistributie.
  • Recyclage en afvalverwerking.
  • Milieuvriendelijker transport, zoals elektrische treinen of energiezuinigere vliegtuigen.
  • Energie-efficiëntie: zuinigere machines, verlichting en technieken.

Vooraleer u in een klimaatfonds stapt, gaat u best na hoe de samenstelling van het fonds eruitziet. Beleggen in klimaat kan rendabel zijn. We moeten beducht zijn voor zeepbellen of overwaarderingen en kies dus voor een goed gespreide aanpak.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in themafondsenHet gamma beleggingsfondsen werd uitgebreid met de zogenaamde themafondsen. We gaan hier wat dieper op in.

Reageer op het artikel "Duurzaam beleggen in klimaatverandering"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 27-10-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!