InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Bespaar met belasting middeling voor wisselende inkomens

Bespaar met belasting middeling voor wisselende inkomens

Bespaar met belasting middeling voor wisselende inkomens Ben je ook net afgestudeerd en heb je een baan gevonden? Dan gaat je inkomen met sprongen vooruit in een korte tijd. Om geld te besparen van de belastingdienst kun je belasting middeling gaan toepassen. Ook voor andere belastingbetalers met een wisselende inkomsten kan de middeling handig zijn. Zo betaal je een gemiddelde in plaats van in één keer heel veel.

Voor wie is middelingsregeling aan te raden?

Belasting middeling kan voor een aantal groepen belastingplichtigen voordelen opleveren. Dit zijn de groepen die middeling aan kunnen vragen bij de belastingdienst:
  • Na het studeren start je met werken en naast je studie had je een bijbaan
  • Je bent minder gaan werken, zoals bijvoorbeeld van een fulltime werkweek naar een parttime werkweek
  • Je hebt onbetaald verlof opgenomen (ouderschapsverlof/ sabbatical) en start weer met werken
  • Je bent bij je werkgever ontslagen en je hebt een ontslagvergoeding gekregen
  • Je bent ondernemer of freelancer met een sterk wisselend inkomen

Over welke jaren kun je middeling aanvragen?

De middeling is aan te vragen over de laatste drie aaneengesloten jaren. Van belang is dan dat je al je definitieve belastingaanslagen nog hebt. Heb je ze niet meer? Dan kun je ze ook nog aanvragen bij de Belastingdienst, let er wel op dat dit een paar weken kan duren. Met deze definitieve aanslagen kun je middeling aanvragen via een voorbeeldbrief op de site van de belastingdienst. Met de middeling bereken je het gemiddelde inkomen over de drie jaar en dit wordt het middelingstijdvak genoemd. Op internet staan een aantal site's waar je kunt berekenen of je teruggaaf krijgt door het aanvragen van middeling. Je kunt eenvoudig weg berekenen wat je belastingdruk is voor het komende jaar. Is het bedrag lager? Dan kun je recht hebben op een teruggaaf. Zijn de bedragen hoger? Dan kun je door middeling je belastingdruk verlagen.

Voorwaarden voor de middelingsregeling

Belasting middeling kan alleen als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Op de site van de belastingdienst staat een pagina met voorwaarden. Een aantal van deze voorwaarden is:
  • Alleen voor inkomens die belast zijn in box 1
  • Alleen voor over een periode van drie jaar
  • Je hebt al die tijd in Nederland aangifte gedaan
  • Zijn er negatieve inkomsten geweest in box 1? Dan wordt je inkomen op 0 gezet.
  • Voor de middeling geldt een drempel van 545

Voorbeeld van middeling

Inmiddels is het 2012 en je ben voor je tweede jaar aan het werk. De inkomsten na de studietijd zijn behoorlijk gestegen! In 2010 verdiende je met een bijbaan nog 5.000. In 2011 ben je halverwege het jaar begonnen en verdiende je 13.800, het volgende jaar werkte je het hele jaar en daarom waren je inkomsten in 2012 30.000. Opgeteld zijn de inkomsten over de drie jaren 48.800. De belastingdruk voor 2012 wordt dan 48.800/3 = 16.267. Als je nu bemiddeling aanvraagt over deze jaren, kun je ruim 400 euro terug krijgen van de belastingdienst!

Belasting middeling aanvragen stap voor stap

  1. Verzamel je definitieve aanslagen van de laatste drie jaren, let er op dat ze definitief zijn!
  2. Zoek voor die jaren het bedrag bij Belastbaar inkomen uit werk en woning
  3. Bereken via een rekenhulp van belastingmiddeling of je geld terug kunt krijgen
  4. Krijg je geld terug? Stel dan een brief op met de berekening en stuur het naar de belastingdienst

Belasting middeling een leuke manier om heel wat euro's terug te krijgen! Afhankelijk van je inkomsten kan het flink oplopen! Twijfel niet, maar zoek het uit en geniet van de euro's die je extra uit kunt geven.
Gerelateerde artikelen
Middeling belasting: voorwaarden & middeling berekenenMiddeling belasting: voorwaarden & middeling berekenenBij een sterk wisselend inkomen kan het zijn dat u teveel belasting betaalt. Het is mogelijk om middeling van de belasti…
Extra loon en middeling van inkomenExtra loon en middeling van inkomenMiddeling van inkomen in box 1 van de inkomstenbelasting is in 2016, 2017 en 2018 de manier om minder belasting te betal…
Middeling aanvragen bij de BelastingdienstMensen met een wisselend inkomen zouden geld kunnen besparen met middeling. Hierdoor worden de inkomsten van drie belast…
Minder belasting bij middeling van inkomenMinder belasting bij middeling van inkomenMiddeling van inkomen is dan de oplossing voor een groot belastingvoordeel. Een ontslagvergoeding en dus extra inkomen i…
Wat is de middelingsregelingWat is de middelingsregelingAls je per belastingjaar sterk wisselende inkomsten hebt kan het de moeite lonen om na te gaan of je in aanmerking komt…
Bronnen en referenties
  • www.belastingdienst.nl

Reageer op het artikel "Bespaar met belasting middeling voor wisselende inkomens"

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 24-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!