Onbelaste reiskostenvergoeding: vervoer 2020 en 2021

Onbelaste reiskostenvergoeding: vervoer 2020 en 2021 Een werkgever mag een werknemer een onbelaste vergoeding geven voor zijn reizen naar het werk toe, het woon-werkverkeer. Of dit nu een reis naar het werk per openbaar vervoer of met de eigen auto is, het mag in 2020, 2021 en 2022. Maar hoe hoog is die reiskostenvergoeding nog? Wat is bijvoorbeeld de onkostenvergoeding bij carpoolen nog? Vanaf 1 juli 2021 vervalt de onbelaste reiskostenvergoeding voor volledig thuiswerkende werknemers. Vanaf 1 januari 2022 moet u kunnen aantonen dat u naar uw werk ging (vergt een registratie).

Reiskosten openbaar vervoer


Onbelaste reisvergoeding in 2013 bijna afgeschaft met de forensentaks

Op zoek naar geld en naar rendement voor het milieu was het eerste kabinet Rutte van plan om de onbelaste reisvergoeding af te schaffen. Dit moest zorgen voor dekking en financiering van een blijvend lagere overdrachtsbelasting. Bovendien zou er een positief milieu effect zijn, omdat bij afschaffing minder kilometers woon-werkverkeer per auto zouden worden afgelegd. Op 16 mei 2012 werd alsnog besloten dat het vergoeden van zakelijke reizen onbelast blijft. Dit is nog eens bevestigd in de Tweede Kamer op 5 juli 2012.

Wat is de onbelaste reiskostenvergoeding 2019 en 2020?

Fiscaal is het toegestaan dat een werkgever een werknemer voor het woon-werkverkeer, maar ook voor zakelijke reizen en dienstreizen een vergoeding geeft van 19 cent per kilometer. Deze vergoeding is fiscaal onbelast en hoeft dus bij de aangifte inkomstenbelasting niet als extra inkomen te worden opgegeven. Ondanks pogingen daartoe in 2013 en 2014 is de onbelaste reiskostenvergoeding niet afgeschaft, ook de onbelaste vergoeding van de werkelijke kosten van openbaar vervoer niet. De reiskostenvergoeding is alleen belast als het gaat om:
  • Kilometers uit privéoverwegingen. Denk aan de zogenaamde omrijkilometers, de kilometers om een kind naar de crèche te brengen.
  • Kilometers waar u als werkgever zelf voor vervoer zorgt.

Een vaste reisvergoeding

Een vaste reisvergoeding is ook toegestaan. In dat geval baseert u de vergoeding op het aantal keren in een jaar dat de werknemer vermoedelijk zijn zakelijke reizen vermoedelijk. Daarbij houdt u natuurlijk rekening met de lengte van die reizen. U mag zelfs de vaste reiskostenvergoeding doorbetalen in een periode van maximaal zes aaneensluitende weken waarin de werknemer afwezig is. het zijn vereenvoudigde regels om zo tijdens het jaar ook de regeldruk te verminderen. De nacalculatie doet u aan het einde van het kalenderjaar.

Auto van de zaak en reiskostenvergoeding

Sinds 2012 is het al zo dat als een werknemer een reis aflegt met de auto de zaak, hij geen recht heeft op een onbelaste reiskostenvergoeding. Als een werknemer in de auto van de zaak andere collega's meeneemt (carpoolen) zijn er twee mogelijkheden:
  • De werkgever organiseert dat zelf en dan is er geen onbelaste vergoeding voor hem en niet voor de collega's;
  • Een werknemer organiseert dit carpoolen zelf en dan mogen de collega’s wel een onbelaste reiskostenvergoeding krijgen.

Vrijstelling zakelijke kilometers en de bijtelling van de lease auto 2019 en 2020

Wie per jaar in een auto van zaak meer dan 500 kilometer privé gebruikt, moet een bepaald percentage van de cataloguswaarde van de auto als extra inkomen opgeven aan de belastingdienst. Vooral de zuinigheid van de auto en de mate van CO2 uitstoot bepalen hoeveel u moet bijtellen. De bijtelling voor een auto 2019 en 2020 is er een stuk eenvoudiger op geworden met minder categorieën van bijtelling. Wie minder de auto dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, heeft nog een vrijstelling van de bijtelling van de zakelijke auto.

Andere vergoedingen voor het vervoer

Een werknemer kan meer kosten maken voor zijn vervoer dan de 19 cent per kilometer die u vergoedt. Bijvoorbeeld kosten voor parkeren, veer- en tolgelden, afschrijving en slijtage van de auto, extra benzineverbruik, schade aan de auto. Als u meer betaalt dan is het meerdere voor de werknemer een belast loon.

Openbaar vervoer en de aftrek reiskosten 2019 en 2020

Een werknemer heeft in 2019 en 2020 mogelijk recht op de aftrekpost reiskosten. Dan gaat het om de gemaakte reiskosten minus eventuele vergoedingen. De bedragen waarop deze aftrekpost bij de belastingaangifte inkomstenbelasting is gebaseerd, vindt u voor 2019 en 2020 terug in onderstaande tabellen:

Tabel reisaftrek openbaar vervoer 2019, aftrek reiskosten openbaar vervoer 2019

Enkele reis Aantal maal per week
Afstand is groter dan:Maar niet meer dan:4 dagen of meer 3 dagen2 dagen 1 dag
0100000
1015€455€342€228€114
1520€606€455€303€152
2030€1.011€759€506€253
3040€1.254€941€627€314
4050€1.635€1.227€818€409
5060€1.819€1.365€910€455
6070€2.017€1.513€1.009€505
7080€2.087€1.566€1.044€522
8090€2.116€1.587€1.058€529
90-€2.116zie toelichtingzie toelichtingzie toelichting

Het maximale bedrag in 2019 bedraagt € 2.116 (23 cent per kilometer maal het aantal dagen dat u reist).

Tabel reisaftrek openbaar vervoer 2020, aftrek reiskosten openbaar vervoer 2020

De bedragen die in 2020 gelden zijn:

Enkele reis Aantal maal per week
Afstand is groter dan:Maar niet meer dan:4 dagen of meer 3 dagen2 dagen 1 dag
0100000
1015€463€348€232€116
1520€616€462€308€154
2030€1.028€771€514€257
3040€1.275€957€638€319
4050€1.662€1.247€831€416
5060€1.849€1.387€925€463
6070€2.050€1.538€1.025€513
7080€2.121€1.591€1.061€531
8090€2.150€1.613€1.075€538
90-€2.150zie toelichtingzie toelichtingzie toelichting

Het maximale bedrag in 2020 bedraagt € 2.150. De reisaftrek is € 0,24 per kilometer van de afstand enkele reis maal het aantal dagen.

Korting reiskosten ging niet door, onbelaste reiskostenvergoeding blijft ook in 2019 en 2020 bestaan

De vergoeding voor en de aftrek voor de reiskosten zijn ongemoeid gebleven. De dekking wordt gevonden door de eveneens eerder voorgenomen vitaliteitsregeling te schrappen. De reiskosten blijven fiscaal gezien dus bij het oude en hebben geen gevolgen voor uw aangifte inkomstenbelasting.

Thuis werken en reiskostenvergoeding 2021 en 2022

In 2020 werd het fiscaal toegestaan dat een werkgever ook thuiswerkende medewerkers een onbelaste reiskostenvergoeding gaf, vanaf 1 juli 2021 is dit niet meer mogelijk als de kosten niet daadwerkelijk zijn gemaakt.

De bedragen die in 2021 gelden zijn:

Reiskosten 2021

Enkele reis Aantal maal per week
Afstand is groter dan:Maar niet meer dan:4 dagen of meer 3 dagen2 dagen 1 dag
0100000
1015€471€353€236€118
1520€626.5€469€313€157
2030€1.045€783€522€263
3040€1.296€972€649€324
4050€1.689€1.267€844€423
5060€1.879€1.407€940€470
6070€2.083€1.563€1.041€521
7080€2.155€1.516€1.078€540
8090€2.185€1.640€1.092€546
90-€2.185zie toelichtingzie toelichtingzie toelichting

Het maximale bedrag in 2021 bedraagt € 2.185. De reisaftrek is € 0,24 per kilometer van de afstand enkele reis maal het aantal dagen.

Voor 2022 zijn de bedragen:

Reiskosten 2022

Enkele reis Aantal maal per week
Afstand is groter dan:Maar niet meer dan:4 dagen of meer 3 dagen2 dagen 1 dag
0100000
1015€478€359€239€120
1520€635€477€318€159
2030€1.059€795€530€265
3040€1.313€985€657€329
4050€1.711€1.284€856€428
5060€1.904€1.428€952€476
6070€2.111€1.584€1.056€528
7080€2.184€1.638€1.092€546
8090€2.214€1.661€1.107€554
90-€2.214zie toelichtingzie toelichtingzie toelichting

Het maximale bedrag in 2022 bedraagt € 2.214. De reisaftrek is € 0,24 per kilometer van de afstand enkele reis maal het aantal dagen dat u reist.
© 2012 - 2024 Zeemeeuw, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?Naast primaire voorwaarden zijn er secundaire voorwaarden, zoals een auto van de zaak, een reiskostenvergoeding en een d…
De voordelen en nadelen van het carpoolenDe voordelen en nadelen van het carpoolenOm kosten van het vervoer van en naar het werk of andere bestemming te besparen kan men gaan carpoolen. Het carpoolen he…
Wat is private lease?Wat is private lease?Private lease, een relatief nieuw concept in de autowereld. Wil je niet in 1 keer de volle aanschafprijs betalen voor ee…
Lease-auto kopen: Voordelen, nadelen, waar moet je op lettenEen lease-auto kopen wordt steeds populairder. Er zijn namelijk een paar duidelijke voordelen aan verbonden. Niet elke t…

Belasting over vakantiegeld: hoeveel is het?Belasting over vakantiegeld: hoeveel is het?In mei wordt het vakantiegeld weer gestort. Het opgebouwde bedrag aan vakantiegeld staat vermeld op je loonstrookje, maa…
Overdrachtsbelasting blijvend op 2 procentOverdrachtsbelasting blijvend op 2 procentIn 2012 is besloten om de overdrachtsbelasting op twee procent te laten. In juni 2011 was de overdrachtsbelasting tijdel…
Reacties

Wilma Mazereeuw, 05-07-2020
De werkgever mag zijn werknemer onbelast 19 cent geven, maar hoeveel mag de werkgever onbelast aan een vrijwilliger geven die rijdt met zijn eigen auto. Het bedrijf waar ik vrijwiligerswerk voor doe, wil niet hoger gaan dan 19 cent, omdat zij er anders belasting over moeten betalen, maar volgens de ANWB en de belasting mag ik tussen de 0,30 en 0,42 per kilometer vragen. Hoe zit dit voor de werkgever? Reactie infoteur, 08-07-2020
Beste Wilma Mazereeuw,
Bij vrijwilligerswerk mag de kilometervergoeding de gemaakte kosten dekken en dus hoger zijn dan 19 ct per kilometer. Ook de werkgever betaalt in dit geval geen belasting over de onkostenvergoeding. U bent immers geen werknemer en niet in loondienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. van Dinther, 03-03-2020
Geachte, Mijn kleindochter rijdt 5 dagen per week naar haar werk heen en terug 100 km met haar eigen auto zij krijgt een vaste vergoeding tot 20 km? met een vast max. bedrag van € 5,50 per dag. Openbaar vervoer is niet mogelijk i.v.m. werktijden. Heeft een vast contract voor 38 uur. Zij kan wel gebruik maken van onbelaste reisvergoeding o.d. maar is ons niet duidelijk.
Kunt U ons adviseren. M.vr.groet. Reactie infoteur, 05-03-2020
Geachte G. van Dinther,
De reiskosten zijn niet aftrekbaar maar wel onbelast voor 19 cent per kilometer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Annelies Emmen, 27-10-2019
Ik ben werkzaam bij Rhenus logistics A58 te Tilburg via uitzendbureau Adecco en nu hebben ze mij gevraagd om voor 3 weken bij de vestiging in Son te gaan werken. Ik krijg hiervoor een reiskostenvergoeding van € 6,23 maar dit dekt dus alleen maar de heenreis. Nu is mijn vraag of dit terecht is of dat ik ook de terugreis kan declareren daar zij, niet ik dus, gevraagd hebben om daar te gaan werken. Reactie infoteur, 30-10-2019
Beste Annelies Emmen,
Hoeveel u kunt declareren is afhankelijk van het bedrijf dat uw declaratie moet goedkeuren.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Leendert Brouwer, 23-07-2018
Wellicht een heel domme vraag, maar toch. In mijn jaaropgave 2016 staan er onder het kopje Reiskosten woon-werk, drie categorieën: Onbelaste vergoeding: 616 euro, openbaar vervoer 0 euro, privégebruik auto van de zaak 0 euro.
Moet ik die onbelaste vergoeding nou wel of niet opgeven in mijn aangifte inkomstenbelasting? Reactie infoteur, 24-07-2018
Beste Leendert Brouwer,
De onbelaste vergoeding hoeft u niet op te geven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bannelies, 16-02-2018
Hoe bereken ik de woon- werkafstand voor de openbaar vervoer aftrek? Via anwb-planner is snelste route 61,9 km en de kortste 42 maar dan doe je er half uur langer over. Spoorafstand met de trein kan ik nergens terugvinden. Welke route moet ik gebruiken voor de aftrek? Reactie infoteur, 18-02-2018
Beste Bannelies,
Probeer toch een inschatting van de route via het openbaar vervoer te maken (bel anders even met de NS).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Taz, 24-09-2012
``Gaan werken wordt zo duurder, maar kennelijk weegt in deze besluitvorming het milieu-aspect ook mee`` het milieu wordt er niet beter op door de snelheidslimiet op snelwegen te verhogen. Vele banen zitten ook in of in de buurt van grote steden, dus als iedereen moet verhuizen naar de omgeving van zijn werk loopt het platteland leeg. Dit leidt juist tot meer vervuiling in de dichtbevolkte gebieden. Trouwens, mensen kunnen hun huis niet verkopen in deze moeilijke tijd. En verhuizen omwille van alleen je werk is toch ook belachelijk? Ze kunnen beter de milieuvervuilende SUV`s en grote limousines (BMW 7-series en Mercedes S-klasses) meer belasting laten betalen en niet de rekening bij de normale burger leggen. Reactie infoteur, 24-09-2012
Beste Taz,
Niet voor niets zoekt men nu naar mogelijkheden om de reiskostenvergoeding ongemoeid te laten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Max, 24-09-2012
Toch vreemd. Ik rijd zakelijk in een lease-auto, daarmee rijd ik niet privé. Daarvoor heb ik zelf een auto, die had ik al voordat ik de lease-auto tot mijn beschikking kreeg. Wat wil de belasting nu? Ik kan het niet helpen dat mijn kantoor 65 km verderop staat. Ik rijd ook vaak vanuit huis naar klanten, maar dan ook wel weer terug naar kantoor en vanuit daar weer naar huis. Ik begrijp de belasting wel voor mensen die zeggen 500 km te rijden maar wellicht veel meer rijden. Controle is vaak moeilijk. Maar ik rijd helemaal geen privé kilometers. Daar moet toch een uitzondering op komen voor mensen zoals ik die zelf aantoonbaar een eigen auto rijden? Reactie infoteur, 24-09-2012
Beste Max,
Maar voor uw privé auto verandert er niets.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ton Ottema, 10-05-2012
Iedereen laten verhuizen, zeker in deze crisistijd dat zal de oplossing zijn, zeker omdat een groot deel van de bevolking nu al niet de eindjes aan elkaar kan breien. Reactie infoteur, 11-05-2012
Beste Ton Ottema,
Gaan werken wordt zo duurder, maar kennelijk weegt in deze besluitvorming het milieu-aspect ook mee.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 10-05-2012
Als de vergoeding voor reizen van en naar het werk niet meer belastingvrij is (19ct), zou hierop ook de bijtelling voor de lease-auto moeten worden aangepast. De huidige bijteling van 25% ziet immers alleen op het privé-gebruik en niet op woonwerkverkeer. Dat wordt nu nog als zakelijk aangemerkt. Uit onderzoek van o.a. Goudappel Coffeng uit 2006 blijkt dat het gebruik van met name lease-auto's voor 40% ziet op woonwerkverkeer, voor 25% op privégebruik en 35% zakleijk gebruik (dienstreizen). De huidige bijtelling ziet alleen op de categorie 'privégebruik'. Als daar het woonwerkverkeer bijkomt, is het gemiddelde privégebruik van de lease-auto 65%. Dat zou tot een aanzienlijke verhoging (minimaal verdubbeling) van de bijtelling moeten leiden, als men tenminste mensen met een lease-auto en mensen met een privé auto (of mensen die met openbaar vervoer reizen) op gelijke wijze wil belasten. Als de bijtelling niet omhoog gaat lijkt me dat bovendien verkapte staatssteun aan leasemaatschappijen (of aan de banken omdat vrijwel alle leasemaatschappijen onderdeel zijn van banken of ermee gelieerd zijn). Reactie infoteur, 10-05-2012
Beste Paul,
Interessant. Vanaf 1 juli 2012 kunnen nieuwe leaserijders ook al te maken krijgen met een hogere bijtelling door aanscherping van de normen:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/88969-bijtelling-auto-2012.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ivo, 05-05-2012
Het laten verhuizen van werknemers dichterbij de werkplek of andersom werk dichterbij huis zoeken is op zich een legitiem doel.
Met de versoepeling van het ontslagrecht de verkorting van de WW duur wordt het toch wel een linke business om zomaar te gaan verhuizen. Sta je eenmaal op straat vindt je een baan uit de buurt en begint het verhaal opnieuw. Helaas krijg je je huis niet verkocht of blijf je met een restschuld zitten, omdat de opbrengst te laag is.
Wat moet je als je sociale leven in je huidige woonplaats plaatsvindt en je werk is 45 km verderop, maar in je woonplaats is geen werk te vinden in jouw vakgebied. Je sociale leven dus vergooien voor je werk volgens de overheid. Ik werk om te leven en niet andersom, ondanks dat ik er wel plezier in heb. Reactie infoteur, 05-05-2012
Beste Ivo,
Een werkgever mag de reiskosten vergoeden, maar dat zal niet meer zo maar onbelast zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rumoer, 01-05-2012
Dus met andere woorden. Als 50.000 forenzen in Amsterdam werkzaam zijn, deze naar Amsterdam dienen te verhuizen opdat het milieu minder belast wordt? Waarbij het platteland daarmee leeg loopt aangezien het gros van de bevolking in een 'stad' werkt. Waarop de voorzieningen voor de stad moeten worden opgeschroeft (in veelvoud) en op het platteland teruggeschroeft(indien mogelijk), waarbij het platteland dan weer als natuurgebied ingericht kan worden?
Goed plan, zijn we gelijk van veel projectontwikkelaars af die alleen het grote geld zien. Slecht plan, krijgen we sloppenwijken? ivm de grote verhuizing naar de steden waar geen woning te krijgen is?
Ach, wat een doodlopende cirkel is dit toch. Reactie infoteur, 01-05-2012
Beste Rumoer,
Het lijkt vooral een snelle manier om te bezuinigen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Greentravel, 30-04-2012
Beste, in dit artikel staat: '… ook de onbelaste vergoeding van de werkelijke kosten van openbaar vervoer'. Hier wordt verder geen uitleg voor gegeven. Lees ik het goed als de volledige reiskosten voor het OV bij de werknemer komen te liggen?
Dat zou ik vreemd vinden want volgens dit zelfde artikel wil de overheid met deze maatregel de belasting op het milieu te verlagen. (ook om ergens geld vandaan te halen, dat zie ik ook staan)
Wat een onzin! Reizen per trein kan dan niet meer op tegen het rijden in een auto op gas. Want dat is wat ik dan ga doen. Alle kans dat de accijnzen verder verhoogd worden op LPG… Maar voorlopig is dat voor mij goedkoper… Reactie infoteur, 01-05-2012
Beste Greentravel,
Het doel van deze plannen is kennelijk ook dat mensen dichter bij hun werk gaan wonen en zo met minder woon-werkverkeer minder het milieu zullen vervuilen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Zeemeeuw (1.579 artikelen)
Laatste update: 27-12-2021
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.