InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wanneer bent u ondernemer voor de BTW?

Wanneer bent u ondernemer voor de BTW?

Wanneer bent u ondernemer voor de BTW? Als u voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent, kunt u toch ondernemer voor de BTW zijn. Dat kan tot verwarring leiden. Net als het verschil tussen een freelancer en ondernemer. Om als ondernemer voor de BTW te worden aangemerkt door de Belastingdienst, moet u voldoen aan een aantal voorwaarden. Kleine ondernemers kunnen vrijstelling van BTW aanvragen.

Ondernemer voor de BTW – voorwaarden

De Belastingdienst let op een aantal criteria om u aan te merken als ondernemer voor de BTW.
  • U oefent zelfstandig een bedrijf of een beroep uit. De rechtsvorm (eenmanszaak, BV, NV) is niet van belang. Als u door de Belastingdienst wordt geregistreerd als ondernemer voor de BTW, ontvangt u een BTW-nummer.
  • U bent zelfstandig werkzaam. U verricht uw werkzaamheden dus niet in een dienstbetrekking.
  • Als u nevenactiviteiten verricht naast uw dienverband, kunt u wel ondernemer zijn voor de BTW voor deze nevenwerkzaamheden.
  • U exploiteert een vermogensbestanddeel of een recht. Bijvoorbeeld: u verhuurt een pand. In dat geval kunt u als ondernemer voor de BTW worden aangemerkt.
  • Incidenteel of structureel. De Belastingdienst let op de regelmatigheid van de werkzaamheden. Werkt u incidenteel of uitsluitend in besloten kring, dan zal de fiscus u waarschijnlijk niet als ondernemer voor de BTW aanmerken.

Vrijstelling van BTW

In sommige gevallen zijn uw goederen of diensten vrijgesteld van BTW. Dat geldt ook voor een aantal branches. Branches die zijn vrijgesteld van BTW zijn o.a. het onderwijs, de gezondheidszorg, kinderopvang, radio en televisie, jeugd – en jongerenwerk. Voor een volledige lijst kunt u de website van de Belastingdienst raadplegen.

Administratie BTW bijhouden

Het is van belang om een goede administratie bij te houden voor uw BTW-aangifte. Zo bent u verplicht om facturen te verstrekken aan uw opdrachtgevers, die bepaalde informatie bevatten. Ook geldt er een bewaarplicht voor de facturen.

Kleineondernemersregeling: ontheffing van BTW

Als u € 1.345 of minder aan BTW betaalt, dan kunt u een verzoek om ontheffing van administratieve verplichtingen indienen. Dat valt onder de z.g.n. “kleineondernemersregeling”. U hoeft dan geen BTW-aangifte meer te doen. Het bespaart u een hoop administratieve rompslomp. U mag dan geen BTW meer in rekening brengen en hoeft daar geen boekhouding voor bij te houden.

Verschil freelancer en ondernemer

De scheidslijn tussen een freelancer (ZZP’er) en een ondernemer kan dun zijn. Als u zich inschrijft bij de Kamer van Koophandel, beoordeelt de Belastingdienst of u ondernemer bent. Als u als ondernemer wordt aangemerkt, heeft dat gevolgen voor de inkomstenbelasting.
Gerelateerde artikelen
Wat wil een investeerder weten?Wat wil een investeerder weten?Investeerders zijn van groot belang voor ondernemers die kapitaal nodig hebben. De onderhandelingen tussen ondernemer en…
Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemers die voldoen aan het urencriterium (1225 uur per jaar) hebben recht op alle faciliteiten c.q. belastingaftrek…
Thuiswerk als pedicureVanuit huis kun je gemakkelijk als pedicure werken. Hier zijn diverse opleidingen voor en je klanten komen bij je aan hu…
Durfkapitaal, financiering voor de startende ondernemerDurfkapitaal, financiering voor de startende ondernemerAls startende ondernemer is het vaak moeilijk om de financiering rond te krijgen. Daarom is er voor startende ondernemer…
Wanneer moet ik BTW afdragen?BTW, ook wel omzetbelasting genoemd, belast goederen op hun weg van de producent naar de consument. Om BTW-plichtig te z…
Bronnen en referenties
  • MKB Servicedesk
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Wanneer bent u ondernemer voor de BTW?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 10-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!