InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Reiskosten; langer rijden in een zuinige auto loont

Reiskosten; langer rijden in een zuinige auto loont

De regels rondom de auto van de zaak gaan veranderen. De CO2-grenzen worden aangescherpt. Bent u nu al in het bezit van een zuinige auto; dan blijft (tot u een nieuwe auto van de zaak gaat rijden) de lagere bijtelling van kracht.
In de komende jaren gaan de CO2-grenzen voor zuinige en zeer zuinige auto's van de zaak in stappen omlaag. Onderaan dit artikel staat een tabel met een overzicht van de zuinigheidsgrenzen en de bijtelling. In de jaren 2011 tot 2015. Tot en met 2015 hebben auto's die niet meer dan 50 gram CO2-uitstoot per kilometer hebben geen bijtelling. Zelfs tot 2015 bijhouden auto's in deze categorie die in deze periode voor het eerst op naam worden gezet de nihil-bijtelling voor een periode van zestig maanden.

Overgangsregeling

Gaat de bijtelling voor de lease-rijder die al in een zuinige auto rijdt bij iedere bijstelling omhoog? Nee. De CO2-grenzen blijven voor degene die nu al een zuinige auto rijdt ook na de wijziging hetzelfde.

De oude grenzen mogen worden aangehouden voor een periode van zestig maanden, voor een ieder die na 1 juli 2012 een nieuwe leaseauto gaat rijden. Na elke periode van vijf jaar moet opnieuw worden bezien of de auto nog in aanmerking komt voor een verlaagd bijtellingspercentage.

Verklaring "Uitsluitend zakelijk gebruik" voor de bestelauto

Er komt een verklaringsmogelijkheid voor de bestelauto van de zaak; de "Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik". Via een digitaal formulier van de belastingdienst verklaren werknemer en werkgever gezamenlijk dat de werknemer geen enkele kilometer privé rijdt in de bestelauto van de zaak.

De werkgever hoeft dan niets bij te tellen en de werknemer heeft geen rittenadministratie bij te houden. Ook blijft het mogelijk om met een rittenadministratie of een verbod op privégebruik de bijtelling te voorkomen.

Let op
als bij controle van de belastingdienst wordt getwijfeld aan de juistheid van de verklaring, kan de belastingplichtige in een moeilijke bewijssituatie terecht komen. Mede omdat er op dat moment geen rittenadministratie is bijgehouden. Dit signaleert het Register Belastingadviseurs, de beroepsvereniging voor belastingadviseurs.

Ontwikkeling zuinigheidsgrenzen 2011-2015

jaartot 1 juli 20121 juli tot 31 dec 2012201320142015
Benzine
14% bijtelling<111<103<96<89<83
20% bijtelling111-140193-13296-12489-11783-110
25% bijtelling>140>132>124>117>110
Diesel
14% bijtelling<96<92<89<86<83
20% bijtelling96-11692-11489-11286-11183-110
25% bijtelling>116>114>112>111>110

Lees verder

© 2012 - 2019 Spinsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Fiscaal Nieuws - Register Belastingadviseurs

Reageer op het artikel "Reiskosten; langer rijden in een zuinige auto loont"

Infoteur: Spinsel
Gepubliceerd: 14-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!