InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Winst uit onderneming - voordeel beogen

Winst uit onderneming - voordeel beogen

Winst uit onderneming - voordeel beogen Als ondernemer wilt u graag winst hebben. Fiscaal houdt dit in dat u allerlei ondernemersfaciliteiten krijgt. Onder andere de zelfstandigenaftrek is een aantrekkelijke faciliteit waarmee u veel belasting uitspaart. Maar wanneer bent u ondernemer?

Winst uit onderneming

Als ondernemer wilt u graag winst hebben. Fiscaal houdt dit in dat u allerlei ondernemersfaciliteiten krijgt. Onder andere de zelfstandigenaftrek is een aantrekkelijke faciliteit waarmee u veel belasting uitspaart. Maar wanneer bent u ondernemer? Fiscaal komt u pas toe aan ondernemerschap, als er sprake is van een bron van inkomen. In de rechtspraak is deze discussie vaak gevoerd.

Bron van inkomen

Om te beoordelen of u als ondernemer kwalificeert voor de inkomstenbelasting, moet u nagaan of u een bron van inkomen heeft. Er is sprake van een bron van inkomen als:
  • U deelneemt aan het economisch verkeer;
  • Met het oogmerk om voordeel te behalen; en
  • Dat voordeel ook redelijkerwijs te verwachten valt.

Pas als hiervan sprake is, komt u toe aan de vraag in welke categorie belastbaar inkomen uw voordeel valt. U kunt uw voordeel onder andere belast zien als:
  • Winst uit onderneming;
  • Resultaat uit overige werkzaamheden;
  • Loon uit dienstbetrekking; of
  • Vermogensrendementsheffing in Box III.

Deze volgorde van beoordelen is belangrijk. Alleen als er sprake is van een bron van inkomen, kunt u pas toekomen aan de beoordeling hoe het resultaat is belast.

Toetsing

Als de Belastingdienst uw ondernemerschap in twijfel trekt, zal de discussie in de praktijk erop neer komen of u het beoogde voordeel ook redelijkerwijs kunt verwachten. Dit is een objectivering van een subjectieve verwachting. U kunt namelijk gemakkelijk stellen dat u een voordeel verwacht, ook al doet het voordeel zich nooit voor.

Om deze subjectieve discussie wat gemakkelijker te maken voor de Belastingdienst, heeft de wetgever en de rechter gezegd dat ook een derde, los van uw persoon, dezelfde verwachting moet kunnen hebben.

Rechtbank Arnhem, 4 juli 2007

Een man werkte in loondienst en had een volledige baan. In 2003 startte hij naast de dienstbetrekking de verkoop van gezondheidsproducten. Hij verrichtte daarvoor promotie werkzaamheden, ging actief klanten werven en bemoeide zich met de distributie van de producten. De man claimde een volwaardig ondernemer te zijn voor de inkomstenbelasting en claimde allerlei fiscale voordelen (zelfstandigenaftrek, verliesverrekening etc.

De inspecteur stelde zich op het standpunt dat er helemaal geen sprake was van een bron van inkomen. Er was geen sprake van een objectieve winstverwachting.

Rechter

De rechter betoogde dat niet naar één jaar alleen gekeken moest worden, maar naar meerdere jaren. In 2004 en 2005 lieten de resultaten een positieve tendens zien. Daarbij mag u uitgaan van de commerciële resultaten, aangezien de fiscale resultaten te beïnvloeden zijn door allerlei fiscale voordelen.

Alleen voor deze man kwam in 2004 een negatieve spiraal in de omzet. Ondanks de inspanning, kon hij geen groeiende omzet laten zien. De man moest aannemelijk maken dat er in de toekomst wel sprake was van een objectieve winstverwachting. Hierin slaagde hij niet. De rechter oordeelde uiteindelijk dat er geen sprake was van een bron van inkomen. Daardoor kon hij de verliezen niet aftrekken van zijn belastbaar inkomen en kon hij geen zelfstandigenaftrek claimen.

Praktijk

Als u een onderneming start, is het slim om eens na te gaan of u ook redelijkerwijs een winst kunt beogen. Is het mogelijk om van de activiteit een winstgevende onderneming te maken? Neemt u deel aan het economisch verkeer? Zou een willekeurige derde ook een winst kunnen beogen met de door u gestarte werkzaamheden? Een belastingadviseur kan u daarbij behulpzaam zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is belastbaar winst uit onderneming?Het inkomen in box 1 is samengesteld uit meerdere inkomsten. Eén daarvan is de belastbare winst uit onderneming. Wat wor…
Wat is vermogensetikettering?Om de winst uit onderneming te kunnen bepalen, is het eerst noodzakelijk om de vermogensbestanddelen de juiste vermogens…
Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemers die voldoen aan het urencriterium (1225 uur per jaar) hebben recht op alle faciliteiten c.q. belastingaftrek…
Zelfstandigenaftrek 2019 & oudedagsreserve 2019Zelfstandigenaftrek 2019 & oudedagsreserve 2019Met de zelfstandigenaftrek 2019 verlaagt u de belastbare winst en met de fiscale oudedagsreserve FOR 2019 verschuift u e…
Investeringsaftrek - kleinschaligheidsinvesteringsaftrekDe wetgever heeft een aantal aantrekkelijke regelingen opgezet om het investeren door ondernemers fiscaal te stimuleren.…
Bronnen en referenties
  • http://www.pleinplus.nl/nieuws/artikel/10131/winstverwachting_van_belang_voor_bepaling_bron_van_inkomen

Reageer op het artikel "Winst uit onderneming - voordeel beogen"

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 07-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!