InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aftrek giften 2017-2018

Aftrek giften 2017-2018

Er zijn verschillende manieren om te (belastingvrij) schenken aan goede doelen. Een eenmalige gift, een doorlopende machtiging, een notariële akte of een testament. In dit artikel leest u hoe u belastingvrij kunt schenken aan goede doelen, namelijk door een periodieke notariële schenking te doen. Giften zijn aftrekbaar van de belasting. In dit artikel: de aftrek giften 2017-2018.

Schenken aan goede doelen

Als u schenkt aan een ANBI, is uw gift volledig aftrekbaar van de inkomstenbelasting mits u een notariële akte laat opmaken bij de notaris. Zo profiteert u maximaal van de belastingaftrek. U kunt er ook voor kiezen om het fiscale voordeel (in de vorm van belastingteruggave) mee te schenken.

Notarieel schenken

Periodieke notariële schenking

Een periodiek notariële schenking, ook wel “lijfrenteschenking” genoemd, behoort tot de aftrekbare giften. Dit zijn giften aan een goed doel die in de vorm van vaste, gelijkmatige en periodieke bedragen worden uitgekeerd en eindigen bij het overlijden van de schenker. U kunt de schenking volledig aftrekken van de belasting, mits aan de voorwaarden wordt voldaan.
U laat bij de notaris vastleggen aan welk goed doel(ANBI of SBBI) u jaarlijks een bedrag gaat schenken.

Wanneer is de schenking aftrekbaar?

De schenking is aftrekbaar van de inkomstenbelasting als aan de onderstaande voorwaarden wordt voldaan.
  • U heeft de schenking als periodieke gift bij de notaris laten vastleggen
  • U heeft naar aanleiding van de schenkingsovereenkomst ten minste jaarlijks een schenking gedaan
  • De bedragen zijn steeds even hoog geweest
  • De schenking is afhankelijk van uw leven. Als u sterft, wordt de periodieke notariële schenking van rechtswege beëindigd.
  • U bent verplicht om minimaal vijf jaren aaneengesloten te schenking
  • U doet de gift aan een ANBI of een kwalificerende vereniging
  • U ontvang geen op geld waardeerbare tegenprestatie

Aftrek giften 2011 - 2012

Als u periodiek notarieel schenkt aan een ANBI mag u de jaarlijkse schenking aftrekken van uw belastbaar inkomen. Het bedrag dat daadwerkelijk wordt uitgekeerd op grond van de notariële akte, is aftrekbaar als persoonsgebonden aftrekpost.

ANBI: Algemeen Nut Beogende Instelling

Om in aanmerking te komen voor de aftrek van de inkomstenbelasting, is het belangrijk dat u de schenking doet aan een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Als een instelling aan bepaalde voorwaarden voldoet, kan de Belastingdienst het aanwijzen als ANBI.

Goed doel in testament opnemen

Als u geen testament opstelt, wijst de wet erfgenamen aan. U kunt zelf beslissen hoe de nalatenschap wordt verdeeld door een testament te laten opmaken bij de notaris. Zo kunt er ook voor kiezen om een goed doel op te nemen in uw testament. Het goede doel (mits het een ANBI is) hoeft dan geen successierechten te betalen. U kunt meerdere goede doelen in uw testament opnemen of een legaat in de vorm van een geld bedrag opnemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Erfbelasting 2017: vrijstellingen, tarieven successierechtenErfbelasting 2017: vrijstellingen, tarieven successierechtenErfbelasting in 2017 over een erfenis betalen is een dure zaak. Over dit geld is vaak al vele malen belasting betaald, e…
Belastingvrij schenken aan kinderen en kleinkinderenJaarlijks mogen ouders en grootouders de kinderen en kleinkinderen belastingvrij een bedrag schenken. Eenmalig mag er ee…
Contant schenken, geen haan die ernaar kraaitContant schenken, geen haan die ernaar kraaitBij het schenken van geld aan de kinderen of aan anderen, kan er schenkbelasting verschuldigd zijn. Er geldt een vrijste…
Bronnen en referenties
  • www.schenken.nl
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Aftrek giften 2017-2018"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 03-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Schenkbelasting
Schrijf mee!