InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2019 & 2020

Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2019 & 2020

Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2019 & 2020 Gebruik alle vrijstellingen en aftrekposten in 2019 en 2020 uit box 1 en box 3 van de inkomstenbelasting, waarop u recht hebt. Bereken uw voordeel en betaal minder belasting over uw spaargeld, inkomen en vermogen in box 3. Beleg en verdien met belastingvoordeel. U betaalt zo minder inkomstenbelasting en minder vermogensrendementsheffing. Benut de heffingskortingen waarop u recht hebt. Welke dat zijn? Bekijk daarvoor alle vrijstellingen voor de inkomstenbelasting in box 1 en box 3 voor 2018 , 2019 en 2020 en bespaar zo op de fiscus.

Gebruik uw belastingvoordeel in box 1 en box 3

Vrijstellingen box 1 en box 2 in 2018, 2019 en 2020

De meeste mensen krijgen bij hun belastingaangifte 2019 en 2020 te maken met zowel box 1 als box 3 van de inkomstenbelasting. Box 1 vooral door het loon en de aftrek van hypotheekrente voor het eigen huis, en box 3 door uw spaargeld, beleggingen tweede huis en ander vermogen. Box 2 is er voor wie een aanmerkelijk belang in een bedrijf heeft. Al met al betaalt u zo waarschijnlijk veel inkomstenbelasting. U kunt dit beperken door zo veel mogelijk gebruik te maken van:
  • De aftrekposten;
  • De heffingskortingen;
  • De vrijstellingen in box 1 en box 3.

Aftrekposten box 1 in 2018, 2019, 2020

U kunt op meerdere aftrekposten inkomstenbelasting recht hebben en een belastingvoordeel scoren:
  • De betaalde hypotheekrente;
  • aftrekbare specifieke zorgkosten;
  • De partneralimentatie en kosten van levensonderhoud;
  • Giften;
  • Lijfrente;
  • De studiekosten en scholingsuitgaven.

Aftrekposten 2018, 2019 en 2020

Een belangrijke verandering is de verminderde aftrek van hypotheekrente. Verder nemen de aftrekbare specifieke zorgkosten af door een verhoogde drempel. In 2019 en 2020 is kinderalimentatie niet meer aftrekbaar (niet in box 1 en niet in box 3). Doet u een gift dan levert dat een extra aftrekpost op.

Vrijstellingen box 1 in 2018, 2019 en 2020

Dan de heffingskortingen en de vrijstellingen. Helaas doet nog steeds niet iedereen belastingaangifte, omdat men denkt dat men daar slechter van wordt of toch geen geld terug zal krijgen. Daardoor loopt u ook mogelijk bepaalde heffingskortingen mis waarmee uw werkgever geen rekening houdt of krijgt u als minst verdienende partner niet de algemene heffingskorting uitbetaald, terwijl u daar wel recht op hebt.

Vrijstelling door kapitaalverzekering eigen huis

Wie een kapitaalverzekering eigen huis heeft, een kew, of via banksparen kapitaal heeft opgebouwd voor het huis, heeft recht op grote vrijstellingen. Voorwaarde is dat u lang genoeg spaart. Laat dus het geld lang genoeg staan en incasseer die vrijstellingen, want daar zijn ze voor. In 2019 bedraagt de vrijstelling 166.000 euro per persoon, in 2020 168.500 euro per persoon.

Vrijstellingen box 3, spaargeld en vermogen in 2018, 2019 en 2020

Spaargeld en vermogen in box 3 is belast met de vermogensrendementsheffing. Ook uw tweede huis wordt zo in Nederland belast. Gelukkig zijn er ook een aantal vrijstellingen waardoor het misschien meevalt. Wel gaat de Nederlandse fiscus er tot en met 2020 gewoon vanuit dat u 4 of 5%% rendement maakt op uw spaargeld en ander vermogen, waarover u vervolgens 30% belasting moet betalen. In 2020 en 2020 kan dit percentage oplopen naar 5,5%. De vrijstellingen in box 3 worden samengevat in onderstaande tabel:

Vrijstellingen op sparen en vermogen 2018, 2019 en 2020:

Wie bent u?vrijstellingen 2018vrijstellingen 2019Vrijstellingen 2020
U bent alleenstaande30.000 euro30.360 euro30.846 euro
Fiscale partners60.000 euro60.720 euro61.692 euro

Een heffingvrij vermogen van 30.000 euro in 2018 dat oploopt naar een heffingvrij vermogen van 30.846 euro in 2020. Kleine spaarders die geen vermogensbelasting betalen, komen eerder in aanmerking voor de fiscale toeslagen van de Belastingdienst.

Beleggen met een extra belastingvoordeel

Als u kiest voor groen beleggen, dan kunt u extra vrijstellingen krijgen. Samen met uw partner kan dit oplopen tot bijna € 120.000 in 2020:

Vrijstellingen groen beleggen, 2018, 2019 en 2020, maximale bedragen

JaarZonder fiscale partnerSamen met fiscale partner
2020€ 59.477€ 118.954
2019€ 58.139€ 116.278
2018€ 57.845€ 115.690

Uiteraard kan het belastingvoordeel nooit groter zijn dan het belegde bedrag. Belegt u voor 50.000 euro dan kan de extra vrijstelling nooit meer dan 50.000 euro bedragen.

Slot vrijstellingen belastingheffing

Let bij het invullen van uw belastingaangifte vooral ook op de vrijstellingen in de vorm van de heffingskortingen, het kapitaal eigen woning en het heffingsvrije vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting en benut ze zodra u er recht op hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte 2020: belasting ontwijken over 2019Belastingaangifte 2020: belasting ontwijken over 2019Door in 2020 uw belastingaangifte slim in te vullen, kunt u als particulier veel belasting ontwijken over 2019. Let op d…
Berekening verzamelinkomen – veel gestelde vragenBerekening verzamelinkomen – veel gestelde vragenHoe is de berekening van het verzamelinkomen voor de inkomstenbelasting 2018, 2019 en 2020? Is dit verzamelinkomen het b…
Belastingaangifte erfenis broer en zusBelastingaangifte erfenis broer en zusHebt u een erfenis van vrijgezelle broer of zus? Als u van een broer of zus een erfenis krijgt, moet in de meeste gevall…
Belastingvrij beleggenBelastingvrij beleggenBelastingvrij beleggen is beleggen met maximaal fiscaal voordeel. Zo is de koerswinst op uw belegging belastingvrij, maa…

Reageer op het artikel "Vrijstellingen box 1 en box 3 inkomstenbelasting 2019 & 2020"

Reacties

Ed, 04-05-2016 21:57 #7
Sorry, heb al gevonden, dit is nog steeds het geval… Niet goed gelezen in aangifte berekening😃 Voorgaande jaren was er een mogelijke vrijstelling buitenlandse inkomsten box 3, als je onroerend goed had in buitenland, maar die niet verhuurde. Box3 spaargeld en waarde huis werden opgeteld en daarvan de 4% met 30% belast, en (voorzover toereikend) daarvan weer het deel van buitenlands onroerend goed gecompenseerd ter voorkoming dubbele belasting, immers over onroerend goed wordt in buitenland belasting betaald en er zijn verder geen inkomsten van dit onroerend goed.
Dit jaar worden alleen de vragen gesteld?>90% inkomsten buitenland of recht op aftrek in buitenland. Daarmee lijkt de compensatie voor buitenlands onroerend goed in box 3 anders dan eerst, hebben we ergens een vraag gemist of zijn de regels gewijzigd?
Ik verneem het graag, met vriendelijke groet
Ed Reactie infoteur, 22-12-2018
Beste Ed,
Als er een belastingverdrag is met het land waarin de woning staat, is er ter voorkoming van een dubbele belasting nog steeds een vrijstelling mogelijk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ed, 23-04-2016 20:12 #6
Voorgaande jaren was er een mogelijke vrijstelling buitenlandse inkomsten box 3, als je onroerend goed had in buitenland, maar die niet verhuurde. Box3 spaargeld en waarde huis werden opgeteld en daarvan de 4% met 30% belast, en (voorzover toereikend) daarvan weer het deel van buitenlands onroerend goed gecompenseerd ter voorkoming dubbele belasting, immers over onroerend goed wordt in buitenland belasting betaald en er zijn verder geen inkomsten van dit onroerend goed.
Dit jaar worden alleen de vragen gesteld?>90% inkomsten buitenland of recht op aftrek in buitenland. Daarmee lijkt de compensatie voor buitenlands onroerend goed in box 3 anders dan eerst, hebben we ergens een vraag gemist of zijn de regels gewijzigd? Ik verneem het graag, met vriendelijke groet
Ed Reactie infoteur, 11-01-2020
Beste Ed,
Het lijkt erop dat u terecht bent gekomen bij de vragen voor de buitenlandse zich kwalificerende belastingbetaler. Die vragen zijn van toepassing als iemand in het buitenland woont en in Nederland inkomstenbelasting betaalt:

https://financieel.infonu.nl/belasting/130391-kwalificerende-buitenlandse-belastingplichtige-2019-en-2020.html

Is dit niet op u van toepassing omdat u gewoon in Nederland woont, dan is er nog steeds de mogelijkheid ter voorkoming van een dubbele belastingheffing voor buitenlands onroerend goed.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Kastenberg, 30-08-2015 12:22 #5
Als iemand overlijd.
En zijn inkomen daardoor zakt naar 19000.
Geld dan de extra vrijstelling van 14118 of moet ik het loon dan omrekenen naar een heel jaar.
Overleden op 6-7-2015
Met vriendelijke groet
J.Kastenberg Reactie infoteur, 30-08-2015
Beste Kastenberg,
Voor de inkomstenbelasting geldt ook dan de extra vrijstelling van ruim 14.000 euro.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Sengers, 04-05-2015 23:34 #4
Mag men de rente van een bullet lening aftrekken vd vermogensbelasting op een tweede huis. Ik ben Nederlandse wonend in Belgie, die een tweede woning wil kopen in Nederland. Reactie infoteur, 05-05-2015
Beste M. Sengers,
De rente op een tweede woning is niet fiscaal aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

H. Kolling, 21-05-2013 05:13 #3
Waar moet ik precies het banksparen bedrag (gouden handdruk n.a.v. ontslag) vermelden? Periodieke uitkering vindt pas plaats v.a. 1-1-2014. In welke box? 2 of 3?

m.v.g.
h.kolling Reactie infoteur, 21-05-2013
Beste H. Kolling,
Zodra een ontslagvergoeding tot uitbetaling komt, is die belast in box 1. Tijdens de vermogensopbouw met banksparen is het tegoed niet belast, ook niet in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harry, 05-12-2012 14:13 #2
65 plus met klein extra inkomen naast pensioen. Geldt voor hem/haar ook de Extra vrijstelling in box 3 van 27984 euro? Hier wordt gesproken over EXTRA. Betekent dit bovenop de reguliere vrijstelling? Reactie infoteur, 05-12-2012
Beste Harry,
Ja, het is een extra vrijstelling bovenop de reguliere vrijstelling in box 3 van de inkomstenbelasting van 21.139 euro per persoon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

C. J. M. Rutten, 09-03-2012 13:33 #1
Ik ben 67 jaar en heb derhalve AOW. Daarnaast heb ik pensioen en een uitkering uit vroegere dienstbetrekking. Tevens ben ik werkzaam als zelfstandige, eenmanszaak/adviesburo. Werkzaamheden worden verricht op basis van "no cure, no pay", hetgeen er in 2011 toe heeft geleid, dat er ten opzichte van voorgaande jaren en zeer waarschijlijk ook a.s. jaren aanzienlijk minder inkomsten zijn te genereren, gezien de kleindere projecten. Ik zou derhalve een gedeelte als reserve willen boeken, danwel middeling aanvragen.
Volgens een door mij geconsulteerde accountant zou zulks niet mogelijk zijn, maar druist in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel, immers indien zulks niet mogelijk is is dat dubbel zuur en wel Box 1 en Box 3. Reactie infoteur, 02-01-2019
Beste C. J. M. Rutten,
Ik zie niet in waarom middeling van inkomen niet zou kunnen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/16642-minder-belasting-bij-middeling-van-inkomen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 09-01-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vrijstellingen box 1
Reacties: 7
Schrijf mee!