InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Sparen bij de Belastingdienst in 2018 en 2019

Sparen bij de Belastingdienst in 2018 en 2019

Sparen bij de Belastingdienst in 2018 en 2019 Sparen bij de Belastingdienst met heffingsrente als rente is ook in 2018 en 2019 eenvoudig. Leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker. Zo luidt de slogan van de Belastingdienst. Dat leuke zit vooral in de spaarrekening die de Belastingdienst biedt. U kunt er met een belastingaanslag goed sparen. Er kan ook sprake zijn van een invorderingsrente. In 2018 en 2019 is dit 4%. Probeer minder belastingen te betalen. Maakt u gebruik van de voorlopige aanslag inkomstenbelasting als u een teruggave verwacht, betaal dan in één keer. De korting is de rente die u krijgt.

Heffingsrente en invorderingsrente fiscus

De Belastingdienst als spaarbank dus. De heffingsrente en invorderingsrente van de Belastingdienst zijn zijn nogal variabel. Enkele voorbeelden:
  • Sinds 1 oktober 2007: 5,4%;
  • Per 1 april 2008: 4,75%;
  • Per 1 oktober 2008: 5,45%;
  • Per 1 januari 2009: 4,9%;
  • Per 1 juli 2009: 2,75%;
  • Per 1 september 2009 is het 2,5%;
  • Per 11 juli 2011: 2,75%;
  • Per 1 oktober 2011: 3%.
  • Per 1 januari 2016: 4%.
  • Per 1 januari 2017 - 1 januari 2019: 4%.

Deze rente wordt per kwartaal opnieuw vastgesteld. Zie de uitgebreide tabel hierna voor de hoogte van de heffingsrente per kwartaal in de periode 2006 tot op heden.

Sparen bij de Belastingdienst

Wie na het einde van een belastingjaar inkomstenbelasting moet bijbetalen, is aan de Belastingdienst heffingsrente verschuldigd. Wie echter inkomstenbelasting terugkrijgt, omdat hij te veel heeft betaald, krijgt heffingsrente vergoed. Het verschil wordt nog groter als het vermogen in box 3 wordt meegerekend, waarover u 1,2 procent vermogensbelasting betaalt. De te veel betaalde belasting daarentegen valt niet onder de vermogensbelasting in box 3. Daarmee spaart u dus de heffing van 1,2 procent uit als u in een jaar te veel belasting voorschiet. Bij een heffingsrente van 5,4%, kan het totale rendement op jaarbasis zo dus oplopen tot maar liefst 6,6 procent op jaarbasis. Een overzicht van de belastingrente van de fiscus:

Heffingsrente Belastingdienst 2017, 2018 en 2019:

jaarkwartaal 1kwartaal 2kwartaal 3kwartaal 4
20194%4% 4%4%
20184%4% 4%4%
20174%4% 4%4%
20164%4% 4%4%
20154%4% 4%4%
20144%4% 4%4%
20133%3% 3%3%
20122,8%2,3% 2,5%4,25%
20112,5%2,5% 2,75%3%
20102,5%2,5% 2,5%2,5%
20094,90%3,50% 2,75%2,5%
20085,30%4,75%5,15%5,45%
20074,70%5,00%5,25%5,40%
20063,50%3,75%4,00%4,25%

De hoge rente van 4% is opvallend als u bedenkt dat de spaarrente bij een bank veel lager is.

Berekening heffingsrente

Voor de jaren 2005 tot en met 2009 wordt de heffingsrente berekend vanaf 1 juli van het belastingjaar. Vanaf 2010 wordt de heffingsrente gerekend vanaf 1 januari na afloop van het betreffende belastingjaar. Als u geld terug krijgt, wordt de heffingsrente berekend tot de dagtekening op de belastingaanslag. De Belastingdienst met een nieuwe heffing, de belastingrente 2018 en 2019.

Invorderingsrente berekenen

Als de Belastingdienst rente mist doordat u een belastingaanslag niet op tijd hebt betaald of als u zelf rente mist doordat u te veel belasting hebt betaald, geldt een invorderingsrente. Te ontvangen door de fiscus of door u, al naar gelang de situatie. U ontvangt invorderingsrente als een belastingaanslag wordt verlaagd. Deze loopt vanaf de dag na de laatste vervaldag van de belastingaanslag tot en met de dag voor de dag van betaling. Als u betalen moet, betaalt u invorderingsrente zodra u na de laatste betalingstermijn nog een bedrag moet betalen op de aanslag.

Voorlopige aanslag aanvragen en betaal in één keer

Het kan daarom verstandig zijn om snel een voorlopige aanslag aan te vragen over het lopende jaar. De Belastingdienst blij, want ze krijgen eerder hun geld. U blij, want u ontvangt een hoge rente, wanneer u te veel hebt betaalt. Of u voorkomt daarmee dat u een hoge rente aan de Belastingdienst moet betalen als achteraf blijkt dat u te weinig betaald hebt. Soms weet u dat van te voren. Denk aan verlies van baan of juist het krijgen van een extra bonus. Interessant is ook dat u uw voorlopige aanslag met belastingkorting in één keer mag betalen. Het grote voordeel ten opzichte van maandelijks betalen is dat u een korting krijgt die meer oplevert dan de rente op een spaarrekening.

Geen voorlopige teruggave via de voorlopige aanslag inkomstenbelasting

Als u in de gelukkige omstandigheid bent dat u weet dat u geld terug krijgt, moet u juist geen voorlopige teruggave vragen in maandelijkse termijnen. Spaar bijvoorbeeld een relatief hoge hypotheekrenteaftrek of andere grote aftrekposten op. Als u het opspaart en het later in één keer laat terug betalen, krijgt u de rente van de Belastingdienst als bonus. Als u die teruggave over het jaar heen tilt, betaalt u ook minder heffing in box 3. Uw vermogen is immers lager.

Eenmalige teruggave of maandelijkse teruggave

Als de rente laag is kunt u beter kiezen voor een maandelijkse uitbetaling van uw teruggave dan voor een teruggave ineens. De teruggave ineens vindt soms pas plaats na meer dan een jaar. Bij een lage rente is een jaar op uw geld wachten weer niet de moeite waard.

Slot sparen bij de fiscus

Het is overduidelijk dat de Belastingdienst steeds meer haast heeft met innen. Men heeft daar een chronisch tekort aan geld. Belastingaanslagen belanden steeds vroeger in de brievenbus. Uw eerste reactie zal negatief zijn, maar als u weet dat u te veel betaalt, moet u maar snel betalen. Dan krijgt u het met een hoge heffingsrente terug. Neen, leuker kan de Belastingdienst het niet maken. Alleen bij een spaardeposito vindt u momenteel misschien nog een hogere spaarrente.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld lenen of sparen bij de BelastingdienstGeld lenen of sparen bij de BelastingdienstAls u belasting moet bijbetalen na afloop van een jaar, leent u geld van de overheid en dit lenen is soms goedkoper dan…
Verdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteVerdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteIn 2019 geld verdienen aan de Belastingdienst wordt steeds moeilijker. Het kan in 2019 met de heffingsrente als vergoedi…
Bezwaar maken tegen de BelastingdienstBezwaar maken tegen de BelastingdienstBent u het oneens met een belastingaanslag of fiscale boete van de Belastingdienst? U kunt dan in 2018 en 2019 bezwaar m…
Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteBelastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteHoe herstelt u een fout in uw belastingaangifte voordat de belastingaangifte een definitieve belastingaanslag is? Een fo…
Voorlopige aanslag 2019 inkomstenbelastingVoorlopige aanslag 2019 inkomstenbelastingU wilt uw voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2019 aanvragen, wijzigen of stoppen? Een voorlopige aanslag inkomstenbel…

Reageer op het artikel "Sparen bij de Belastingdienst in 2018 en 2019"

Reacties

B. Boxman, 17-02-2017 12:28 #3
Eind februari 2016 heb ik enige duizenden betaalt op voorlopige aanslag. In de loop van het jaar, vooral tegen het eind, heb ik echter hoge persoonlijke zorgkosten gemaakt. Dit zal uiteraard - na de aangifte Inkomstenbelasting over 2016 - resulteren in een teruggaaf. Maar: hoe zit dat met de belastingrente? Ik heb (zoals ik al schreef) eind februari 2016 de voorlopige aanslag betaald, en kan de aangifte 2016 pas op z'n vroegst begin maart 2017 indienen. Daar zit een vol jaar tussen, waarover ik dus, zo zie ik het althans, een teveel betaald bedrag bij de Belastingdienst had uitstaan. Je zou dus verwachten dat je in zo'n geval daar rente over krijgt zoals uw artikel ook stelt.

Ik heb de Belastingtelefoon hier nu eens over gebeld, want het artikel de site van de Belastingdienst over de Belastingrente heeft het alleen over rentevergoeding na een normale aanslag, als gevolg van een normale aangifte. Het geval van een voorlopige aanslag blijft onbesproken.
En wat zegt men bij de Belastingtelefoon? " Helaas; rente gaat pas na de aangifte in. U heeft begin 2016 al een vergoeding gekregen toen u - bij betaling in 1 keer, i.p.v. in termijnen - korting kreeg." Volgens mij was die korting echter voor het in eenmaal betalen, niet als vergoeding voor rente over de te hoge aanslag!.
Graag uw stellingname! Reactie infoteur, 18-02-2017
Beste B. Boxman,
Er is een verschil tussen de voorlopige aanslag inkomstenbelasting en de feitelijke aangifte inkomstenbelasting. Bij de voorlopige aanslag krijgt u een korting als u in één keer betaalt in plaats van maandelijks, bij de aangifte inkomstenbelasting gaat helaas de teller pas lopen als er belastingaangifte is gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. H. Bizot, 03-08-2010 12:49 #2
Kan ik gewoon geld lenen bij de belastingdienst? Reactie infoteur, 03-08-2010
Beste J.H. Bizot,
De enige manier om geld te lenen van de belastingdienst is:
1. Het vragen om uitstel voor de indiening van de belastingaangifte als u weet dat u moet bijbetalen.
2. Een betalingsregeling met de belastingdienst sluiten, wanneer u de opgelegde aanslag niet in hun termijnen terug kunt betalen. De betaling kan dan uitgespreid worden over een heel jaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

K. J. Barendregt, 25-01-2009 18:28 #1
Wanneer ggat de rente in bij de belastingdienst? Ik dat al direct bij de eerste betaling, is dat op de verval datum dat de betaling binnen moet zijn, gaat deze pas in op de dag totdat er uitstel is verleent? Wanneer is dit? Reactie infoteur, 25-01-2009
Beste K.J. Barendregt,
De rentemeter gaat al lopen vanaf de maand juli van het belastingjaar. Eerder dus dan vele mensen denken!
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Heffingsrente belastingdienst
Reacties: 3
Schrijf mee!