InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Overdrachtsbelasting 2019 ook 2%

Overdrachtsbelasting 2019 ook 2%

Overdrachtsbelasting 2019 ook 2% De overdrachtsbelasting is permanent verlaagd naar 2% voor particuliere woningen. Dit maakt het kopen van een huis in 2019 een stuk goedkoper. Voor bedrijfsonroerend goed bedraagt de overdrachtsbelasting 8nog 6%. Bovendien is het zo dat als u een woning hebt gekocht in de periode 1 september 2012 tot 1 januari 2015, u deze met een gedeeltelijke vrijstelling mag doorverkopen op voorwaarde dat de woning binnen 36 maanden wordt doorverkocht. Voor een woning die later is gekocht, bijvoorbeeld in 2019, geldt er een termijn van doorverkoop van slechts zes maanden. U kunt de betaalde overdrachtsbelasting dus soms zelfs nog terugkrijgen.

Wel of geen overdrachtsbelasting betalen in 2017?

Overdrachtsbelasting 2018 en 2019 is 2 %

Een beetje bij verrassing verlaagde het kabinet in 2011 de overdrachtsbelasting naar 2%. In eerste instantie was dit een tijdelijke maatregel voor de periode 15 juni 2011 tot 1 juli 2012, maar deze werd met steun van VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie vervolgens omgezet in een permanente maatregel waarvan u ook in 2019 nog voordeel hebt. Het scheelt namelijk behoorlijk in de kosten van aankoop van een huis. Wie 4% minder hoeft te betalen om een huis te kopen, merkt dat meteen in de portemonnee en zal daardoor eerder bereid zijn om te verhuizen Voor de woningmarkt en huizenmarkt is dit een stimulans.

Huizenmarkt is economisch belangrijk

De huizenmarkt is om een aantal redenen economisch erg belangrijk:
  • Veel mensen hebben hun werk in de bouw of in de toeleverende bedrijven;
  • Mensen die in de bouw werkloos worden, betalen minder belasting en hebben recht op een uitkering. Dit komt de staatskas niet ten goede;
  • Er is al veel slecht nieuws en onzekerheid;
  • Niemand ziet graag de waarde van zijn huis dalen, want dat is kapitaalvernietiging;
  • Een huis dat minder waard is, wordt minder goed onderhouden;
  • Iedereen blijft zitten waar hij zit. Gebrek aan mobiliteit is weer slecht is voor de arbeidsmarkt;
  • Meer mensen zullen hun hypotheek niet kunnen betalen.

Het overdrachtsbelastingtarief voor woningen

De overdrachtsbelasting van 2% geldt voor de volgende woningen en aanhorigheden:
  • De aankoop van een eigen woning (de woning waar u woont of gaat wonen).
  • De aankoop van een tweede woning of recreatiewoning.
  • Een verhuurde woning in box 3 of een tijdelijk leegstaande woning.
  • Een bedrijfswoning.

Dit alles is inclusief een tuin, bijbehorende garage, schuur, serre, aan- of uitbouw, schutting of tuinhek.

Soms hoeft u geen overdrachtsbelasting te betalen

Geen overdrachtsbelasting betaalt u in de volgende gevallen:
  • Als u onroerend goed erft.
  • Als u eigenaar wordt doordat u trouwt, een partnerschap laat registreren of gaat scheiden.
  • Als u een onroerende zaak uitbreid of verbouwt, hoeft u daarover geen overdrachtsbelasting te betalen.

Overdrachtsbelasting kan ook worden afgeschaft

De overdrachtsbelasting wordt wel gezien als een boete op verhuizen. Sommige pleiten voor een verdere verlaging of zelfs het afschaffen van de overdrachtsbelasting. Het afschaffen van de overdrachtsbelasting zou onderdeel kunnen zijn van een nieuw belastingstelsel.

Huis doorverkopen binnen zes maanden of 36 maanden in 2019

Bij de doorverkoop van een woning kan de koper met twee regelingen te maken krijgen:
  • Is de woning gekocht voor 1 januari 2015 en wordt die binnen 36 maanden doorverkocht, dan hoeft de koper alleen over de meerwaarde (aankoopbedrag destijds minus aankoopbedrag nu) te betalen.
  • Is de woning gekocht na 1 januari 2015 dan is er een termijn van zes maanden waarbinnen de woning met een gedeeltelijke vrijstelling van overdrachtsbelasting kan worden verkocht.

Overdrachtsbelasting terugkrijgen

In beide gevallen zal de verkoper proberen om het voordeel dat de koper kan behalen zelf te innen door met de verkoper af te spreken dat hij het belastingvoordeel aan de verkoper overmaakt. Of dit de verkoper ook lukt is vaak een kwestie van onderhandeling. In een krappe woningmarkt krijgt de verkoper vaak gelijk, omdat er veel interesse voor de woning zal bestaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prognose verwachting huizenprijzen 2019 (woningmarkt 2019)Prognose verwachting huizenprijzen 2019 (woningmarkt 2019)Wat gaan de huizenprijzen 2019 en woningmarkt 2019 doen na het herstel in 2017 en 2018? Wat is de prognose en verwachtin…
De overdrachtsbelasting en BTW nieuwbouw moeten omlaagDe overdrachtsbelasting en BTW nieuwbouw moeten omlaagDe overdrachtsbelasting was 6% voor woningen, maar is op 15 juni 2011, met terugwerkende kracht, verlaagd naar 2%, niet…
Overdrachtsbelasting betalenOverdrachtsbelasting betalenOverdrachtsbelasting: wie een eigen woning of grond koopt, krijgt hiermee te maken. Maar ook in andere gevallen is soms…
Verlaging overdrachtsbelasting als reden om huis te kopenVerlaging overdrachtsbelasting als reden om huis te kopenPer 15 juni 2011 is de overdrachtsbelasting verlaagd van 6 procent naar 2 procent. Dit is een ideale kans voor mensen di…
BTW nieuwbouw 21 procent en btw renovatie 9%BTW nieuwbouw 21 procent en btw renovatie 9%De btw op nieuwbouw bedraagt 21 procent in 2019 en het lage btw-tarief is verhoogd van 6% naar 9%. Sommige activiteiten…

Reageer op het artikel "Overdrachtsbelasting 2019 ook 2%"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hypotheek 2019
Schrijf mee!