InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Actieve informatieplicht Belastingdienst 1 januari 2019

Actieve informatieplicht Belastingdienst 1 januari 2019

Actieve informatieplicht Belastingdienst 1 januari 2019 U hebt in 2018 en 2019 als belastingplichtige een wettelijke actieve informatieplicht naar de Belastingdienst toe. Als u weet of had kunnen weten dat uw belastingaangifte niet juist is, hebt u de plicht om dit de Belastingdienst te laten weten, voordat de belastinginspecteur er zelf achter komt. Afwachten kan ook een hoge vergrijpboete betekenen. Opvallend want u hebt ook een zwijgrecht. Wat zijn de gevolgen van het verzwijgen van informatie aan de Belastingdienst en hoe gaat u daarmee om?

Inhoud

Waarvoor geldt een actieve informatieplicht in 2018 en 2019?

Elke Nederlander, burger en bedrijf, heeft er een extra wettelijke plicht bij gekregen, namelijk de actieve informatieverplichting voor belastingplichtigen. De actieve informatieplicht geldt bijvoorbeeld in de volgende gevallen:
  • Toch privé rijden met een bestelauto of zakelijke auto;
  • Informatieverplichting erfgenamen bij zwart geld op een buitenlandse rekening, kortweg de Edelweissroute;
  • Onjuistheden bij de aangifte omzetbelasting. Boven de 1000 euro verschil is een suppletieaangifte omzetbelasting verplicht.

Zakelijke auto toch privé gebruiken ondanks verklaring geen privégebruik

Wie een bestelauto of zakelijke auto niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden gebruikt, kan een verklaring geen privégebruik aanvragen. Het gaat hier om de verklaring geen privé gebruik auto en de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto. Regelmatig worden mensen betrapt op het feit dat de wagen toch ook voor privégebruik is. De mobiele Belastingdienst staat bij de grens van ons land, bij bouwmarkten of bijvoorbeeld pretparken. In al die gevallen weet de automobilist natuurlijk ook wel dat dit geen zakelijk gebruik is en hij in overtreding is. Het heeft het geen zin om af te wachten totdat u gesnapt bent, maar moet u dat actief bij de Belastingdienst melden. U meldt een intrekking van de verklaring door tussenkomst van uw werkgever.

Edelweissroute

De Edelweissroute houdt in dat de executeur en meestal ook de erfgenamen ook wel weten dat er zwart geld op een buitenlandse rekening staat, maar dat niet melden zodra de aangifte erfbelasting moet worden gedaan. Ze wachten dan twaalf jaar, zodat een navordering van de belastinginspecteur niet meer mogelijk is om vervolgens het geld in Zwitserland of waar dan ook op te halen. Een bewuste actie waartegen de Belastingdienst tot voor kort niet veel kon beginnen. Vanaf 1 januari 2012 verandert dit en kan zwart geld dat is verzwegen onbeperkt door de fiscus worden gevorderd. Tot 1 januari 2012 is de executeur bevoegd om aangifte erfbelasting te doen, maar sindsdien moet de executeur aangifte doen. Men gaat ervan uit dat de executeur op de hoogte van de aanwezigheid van zwart geld had moeten zijn. Meer over de Edelweissroute leest u in: wat is de Edelweissroute?

Zwijgrecht?

Op basis van het zwijgrecht zoudt u uw mond kunnen houden als een fiscale boete dreigt. De Hoge Raad heeft echter aangegeven dat u verplicht bent om alle aanwezige informatie te verschaffen, ook bankafschriften die alleen met uw medewerking te verkrijgen zijn. Waar de Hoge Raad zich niet over uit laat zijn bepaalde mondelinge afspraken. Daarover kunt u uw mond houden en als er twijfel is kan een en ander ook aan de civiele rechter worden voorgelegd. De Belastingdienst kan zo weer vooruit en rekenen op uw medewerking. Bovendien heeft de fiscus allerlei boetes en dreigementen in zijn arsenaal om de onderste steen zo veel mogelijk boven te krijgen.

Aangifte omzetbelasting bij de Belastingdienst

Sinds 1 januari 2012 moet een ondernemer ook uit eigen beweging een onjuiste aangifte omzetbelasting corrigeren, zowel als te veel belasting is betaald als wanneer er te weinig belasting is afgedragen. Dat betekent dat u met uw suppletieaangifte niet meer mag wachten tot na afloop van een kalenderjaar.

Hoge vergrijpboete Belastingdienst in 2018 en 2019

Als er sprake is van opzet of grove schuld bij de belastingplichtige, kan de belastingplichtige een vergrijpboete worden opgelegd. Die vergrijpboete kan 100% bedragen van het bedrag aan belasting dat door het eventueel niet nakomen van de nieuwe informatieverplichting niet is geheven. Gelukkig berust de bewijslast bij de Belastingdienst. In geval van de auto en de omzetbelasting vervalt de bevoegdheid tot het opleggen van een vergrijpboete vanaf vijf jaren na afloop van het kalenderjaar waarin de verplichting tot de informatieplicht is ontstaan. De termijn voor een vergrijpboete bij navordering van erfbelasting in geval van een Edelweisssituaties is onbeperkt (was 12 jaar).

Slot informatieplicht belastingen

U hebt inmiddels de plicht om zelf een verkeerde belastingaangifte aan te passen. Doet u dat niet en wordt u gepakt door de fiscus, dan riskeert u een forse boete. Dit geldt voor zowel de particuliere als zakelijke belastingaangifte, waaronder de aangifte omzetbelasting.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is de Edelweissroute?Wat is de Edelweissroute?De naam Edelweissroute bij een erfenis verwijst oorspronkelijk naar zwart geld in Zwitserland dat bij de afwikkeling van…
Een woning verkopen: Attesten aanvragen! (BE)Een woning verkopen: Attesten aanvragen! (BE)Wie zijn huis of appartement wil verkopen, is nog niet klaar als het bordje "Te koop" in de voortuin staat. Tegenwoordig…
Wat is een VAR?Wat is een VAR?Een Verklaring arbeidsverklaring (VAR) geeft aan wat de relatie is tussen een opdrachtgever en een opdrachtnemer. Er zij…
Belastingdienst, Dwangsom zwartspaarders LuxemburgBelastingdienst, Dwangsom zwartspaarders LuxemburgWie zwart spaart in Luxemburg of Zwitserland moet in 2018 extra oppassen. Onlangs werd namelijk bekend dat er een draaib…
Geld lenen of sparen bij de BelastingdienstGeld lenen of sparen bij de BelastingdienstAls u belasting moet bijbetalen na afloop van een jaar, leent u geld van de overheid en dit lenen is soms goedkoper dan…

Reageer op het artikel "Actieve informatieplicht Belastingdienst 1 januari 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 11-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2018
Schrijf mee!