InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Ontslagvergoeding 2019: belasting en mogelijkheden

Ontslagvergoeding 2019: belasting en mogelijkheden

Ontslagvergoeding 2019: belasting en mogelijkheden De ontslagvergoeding of gouden handdruk is vaak een mooi bedrag, maar wordt een stuk minder mooi na aftrek van belasting. De overheid sluit bovendien steeds meer sluitroutes af voor hen die creatief wat belasting denken te kunnen vermijden, zoals bijvoorbeeld de stamrechtregeling. Wat kun je in 2019 doen om ervoor te zorgen dat je zo optimaal mogelijk kunt genieten van jouw gouden handdruk en met welke regels moet je rekening houden in 2019?

Ontslagvergoeding in 2019

De ontslagvergoeding of gouden handdruk

De ontslagvergoeding wordt ook vaak gouden handdruk of vertrekpremie genoemd in Nederland. Deze vergoeding bestaat normaliter uit één of meerdere bruto jaarsalarissen (vaak gekoppeld aan het aantal jaren dat je bij het bedrijf werkzaam bent geweest), aangevuld met een bedrag dat is afgesproken om het ontslag als het ware acceptabel te maken voor de werknemer en te voorkomen dat ze een juridische procedure aanspant om het ontslag aan te vechten bij de rechter en zo mogelijk een nog hoger bedrag op te strijken dan wel het ontslag ongedaan te laten maken. In 2015 is in Nederland een nieuw systeem ingevoerd voor het berekenen van de hoogte van het bedrag dat je na ontslag mee krijgt. Sindsdien wordt ook wel gesproken van een transitievergoeding. In de volksmond wordt echter nog vaak gesproken van een ontslagvergoeding.

In zijn totaliteit wordt de hoogte van de ontslagvergoeding of transitievergoeding meestal gebaseerd op een combinatie van de volgende factoren:
  • De duur van het dienstverband
  • De leeftijd op het moment van ontslag
  • Het salaris op het moment van ontslag
  • De reden voor het ontslag
  • De waarde van de werknemer voor het bedrijf
  • Het vooruitzicht op een vergelijkbare functie in dezelfde branche
  • De mate waarin het bedrijf begeleiding biedt bij het vinden van een nieuwe baan.
  • De financiële positie van zowel werkgever als werknemer
  • De financiële schade voor de werknemer, waaronder ook de geleden pensioenschade
  • "Nuisance value" of publiciteitsgevoeligheid die verbonden is aan het ontslag

De ontslagvergoeding of transitievergoeding kan op die manier voor sommige mensen aardig hoog worden. De term haalt vaak het nieuws wanneer een topman een bedrijf verlaat en het bedrag in de miljoenen loopt, maar ook voor Jan Modaal is er af en toe een mooie ontslagvergoeding weggelegd. Maar er wordt niet alleen maar positief gedacht over de gouden handdruk. Ontvangers moeten vaak even slikken als ze zien hoeveel belasting ze moeten betalen over hun ontslagvergoeding. In 2019 kun je maximaal 81.000 aan ontslagvergoeding ontvangen, tenzij je jaarsalaris hoger ligt dan dat bedrag. Voor oudere werknemers geldt bovendien tot 2020 een overgangsregeling. Wie meer dan tien jaar in dienst is geweest, krijgt voor elk jaar dat hij of zij boven het 50ste levensjaar heeft gewerkt een half maandsalaris per zes gewerkte maanden.

Belasting over ontslagvergoeding in 2019

Ontvang je een ontslagvergoeding of transitievergoeding dat wordt dit door de Belastingdienst gezien als een vorm van loon en deze valt daarom in Box 1 en hierover betaal je daarom het volgende belastingtarief:

BedragBelastingpercentage
tot en met 20.38436,65%
van 20.385 t/m 68.507 38,10%
vanaf 68.50851,75%
Let op! Je werkgever houdt soms het maximale percentage in omdat hij jouw totale jaarinkomen niet kan inschatten. Het teveel betaalde belasting kun je dan zelf terugvragen bij de volgende belastingaangifte.

Ontslagvergoeding gebruiken voor opleiding

Een ontslag met ontslagvergoeding kun je aangrijpen voor een omscholing. Op die manier kun je de kans vergroten dat je snel een nieuwe baan vindt. Als je investeert in een dergelijk omscholing en andere activiteiten gerelateerd aan het vergroten van je kansen op de arbeidsmarkt, dan kunnen die kosten onder voorwaarden worden verrekend met je ontslagvergoeding. Je kunt op die manier het brutobedrag van de transitievergoeding gebruiken. Zo gaat er minder geld naar de belasting en investeer je het maximaal in je eigen loopbaan.

Stamrecht: sinds 2014 niet meer mogelijk

Heb je geld niet direct nodig en vind je het belangrijker er zo veel mogelijk aan over te houden, dan was het vroeger een idee om de ontslagvergoeding te laten uitkeren als stamrecht: een vorm van periodieke uitkering. Er golden echter wel strenge eisen als je gebruik wilt maken van de stamrechtvrijstelling. Hierover kun je meer lezen op de website van de Belastingdienst.

De stamrechtuitkering had een aantal belastingtechnische voordelen:
  • De uitkering vindt gespreid plaats en daardoor hoef je minder belasting af te dragen.
  • Ook na je pensioen loopt het belastingvoordeel door.
  • Stamrecht is een goede manier om de ontslagvergoeding onbelast te laten groeien.

Deze route is sinds 2014 niet langer mogelijk. Bij een ontslagvergoeding moet je vanaf 2014 direct belasting betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen met gouden handdruk bij ABN AMROSparen met gouden handdruk bij ABN AMROOntslag gekregen? Sparen met uw ontslagvergoeding bij ABN AMRO is dan een mogelijkheid. Met uw gouden handdruk of ontsla…
Banksparen met je gouden handdruk of ontslagvergoedingBanksparen is populairder dan ooit. Mensen zijn bang geworden voor koopsompolis en de lijfrente en kiezen massaal voor b…
Ontslag en gouden handdrukOntslag en gouden handdrukJaarlijks krijgen velen ongewild ontslag, al dan niet met gouden handdruk. Een 'baan voor het leven' is niet meer van de…
Gouden handdruk of ontslagvergoedingGouden handdruk of ontslagvergoedingGouden handdruk, ontslagvergoeding, ontslag, op staande voet. Een gouden handdruk wordt ook wel een ontslagvergoeding ge…
Stamrecht BV oprichten en Gouden handdrukStamrecht BV en de gouden handdruk. Als je wordt ontslagen kun je een gouden handdruk meekrijgen (een afkoopsom). Dit be…
Bronnen en referenties
  • https://www.fnv.nl/werk-inkomen/ontslag/ontslagvergoeding
  • https://ontslag.nl/ontslagvergoeding-en-transitievergoeding/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontslagvergoeding

Reageer op het artikel "Ontslagvergoeding 2019: belasting en mogelijkheden"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 20-06-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2014
Schrijf mee!