Wie heeft er recht op zorgtoeslag?

Wie heeft er recht op zorgtoeslag? Zorgtoeslag is een tegemoetkoming voor de lagere inkomens voor de hoge zorgpremie die ze moeten betalen. Het recht op deze toeslag is onder andere afhankelijk van de hoogte van het inkomen. De premie voor de zorgverzekering ligt op dit moment tussen de € 100 en de € 140 per verzekerde per maand. De premie moet voldaan worden door verzekerden vanaf 18 jaar. Jongeren vallen onder de polis van hun ouders of verzorgers. De basisverzekering is voor iedereen verplicht en kost tussen de € 100 en €120 per maand. Daarnaast kunnen er nog aanvullende dekkingen worden afgesloten door de verzekerden die de dekking van de basisverzekering niet voldoende vinden.

Dekking van de basisverzekering

De basisverzekering is zo samengesteld, dat de noodzakelijke dekkingen in de polis zitten. In de loop der jaren is de dekking in de polis wel steeds beperkter geworden, om geld te besparen. Maar de belangrijkste dekkingen zitten nog steeds in de basisdekking.

Wie heeft er recht op zorgtoeslag?

Het recht op deze toeslag is van meerdere factoren afhankelijk. Ten eerste moet de verzekerde minimaal 18 jaar oud zijn. Dit is een zeer logische voorwaarde, want jongere verzekerden hoeven zelf geen premie te betalen. De aanvrager moet beschikken over een Nederlandse zorgverzekering, en moet de Nederlandse nationaliteit hebben of een geldige verblijfsvergunning. Daarnaast is de toeslag nog afhankelijk van het inkomen.

Voor één persoon geldt er een inkomensgrens van € 36.022. Bij een hoger bruto inkomen per jaar, bestaat er geen recht op zorgtoeslag. Voor samenwonenden of gehuwden geldt er een inkomensgrens van € 54. 264. De hoogte van de zorgtoeslag wordt hoger naarmate het inkomen lager is.

Zorgtoeslag berekenen

Om de hoogte van het zorgtoeslag te berekenen, kunt u terecht op Toeslagen.nl. Aan de hand van een aantal vragen, kunt u zeer eenvoudig de hoogte van uw zorgtoeslag berekenen. Het enige dat u bij de hand moet hebben, is de hoogte van uw bruto inkomen.

Hoogte van zorgpremie

Er zijn geen verschillen in dekking tussen de diverse verzekeraars. Alle door de verzekeraars aangeboden basisverzekeringen, geven dezelfde dekking. Er bestaan wel grote verschillen wat betreft de hoogte van de maandelijks te betalen premie. Het loont de moeite om jaarlijkse de premies met elkaar te vergelijken. Ook de hoogte van het eigen risico kan niet verschillen bij de diverse verzekeraar. De verzekeraars zijn vrij om zelf hun aanvullende dekkingen samen te stellen. Deze aanvullende dekkingen zijn daardoor moeilijk onderling te vergelijken.

Hoe kan ik zorgtoeslag aanvragen?

Hiervoor moet u aangifte doen via een bij de Belastingdienst te downloaden aangifteprogramma. Nadat u het programma geïnstalleerd hebt op uw computer, kunt u eenvoudig de stappen volgen in het aangifteprogramma. Na het insturen, zal het ongeveer acht weken gaan duren, totdat de aangifte verwerkt is en u reactie zult ontvangen.

De belastingplichtigen die recht hebben op zorgtoeslag moeten zelf actie ondernemen. Nadat er één keer zorgtoeslag is aangevraagd, blijft u jaarlijkse wel recht houden op zorgtoeslag. Bij de jaarlijkse aangifte over het betreffende jaar, wordt gecontroleerd of u terecht zorgtoeslag hebt ontvangen.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Mijngeld.nl

Reageer op het artikel "Wie heeft er recht op zorgtoeslag?"

Reacties

Geko, 14-01-2015 22:39 #2
Zat ik vanavond naar hoeveel ben je waard te kijken… Johan Flemmings heeft een vermogen van anderhalf miljoen en krijgt zorgtoeslag? Nou leg mij dat maar eens uit?

Joeyj (infoteur), 03-11-2011 08:45 #1
Is het ook mogelijk om de zorgtoeslag van de afgelopen 5 jaar met terugwerkende kracht alsnog te ontvangen? In voorgaande jaren heb ik dit namelijk nooit ontvangen, omdat ik het ook niet aan had gegeven.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 14-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!