InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Kindgebonden budget, kindertoeslag, kinderkorting

Kindgebonden budget, kindertoeslag, kinderkorting

Kindgebonden budget, kindertoeslag, kinderkorting Kindgebonden budget 2017 en 2018. Kindertoeslag. Het kindgebonden budget vervangt het voormalige kindertoeslag en de kinderkorting. Er wordt steeds meer bezuinigd om het begrotingstekort terug te dringen. Zo wordt er ook in het kindgebonden budget geknipt. Vanaf 2018 wordt het kindgebonden budget meer voor gezinnen met twee kinderen. Het nieuwe regeerakkoord gaat hierover.

Wat is kindgebonden budget?

Het kindgebonden budget is vanaf 1 januari 2009 de vervanger van de kindertoeslag. De kindertoeslag verving vanaf 1 januari 2008 de kinderkorting. Een hoop wijzigingen, daarom even terug in de tijd:

De kinderkorting was voor ouders met een inkomen. De kinderkorting was een korting op het betalen van inkomensbelasting. Hoe meer men verdiende, hoe minder korting er was. Echter, ouders met een laag inkomen betaalde ook minder belasting, waardoor de kinderkorting ook niet echt aantrekkelijk was.
Daarom kwam er de kindertoeslag.

In 2008 was de kindertoeslag van kracht, deze duurde precies één jaar. De kindertoeslag keerde uit aan gezinnen met kinderen. Hoe lager het inkomen, hoe hoger de kindertoeslag. Het aantal kinderen per gezin telde hierbij niet mee. Gezinnen die meer dan 46.700 per jaar verdienden, kregen geen kindertoeslag.

Op 1 januari 2009 werd de kindertoeslag vervangen door het kindgebonden budget. Nu telde het aantal kinderen in het gezin wel mee. Hoe meer kinderen, hoe lager het bedrag per kind wat de ouders konden krijgen. Vanaf 1 januari 2010 werd het bedrag van het kindgebonden budget verhoogd, zodat ook de tegemoetkoming in de schoolkosten bij het kindgebonden budget werd berekend.

Voor wie is het kindgebonden budget?

Het KGB, het kindgebonden budget, is bedoeld voor ouders van kinderen die nog geen 18 jaar oud zijn. Het kan hierbij gaan om een eigen kind, maar ook om een stiefkind, pleegkind of adoptiekind. De inkomensgrens voor een KGB lag in 2011 op 28.897 voor een volledige bijdrage. Hoe hoger het inkomen, hoe lager het KGB. Voorwaarde voor KGB is dat de ouders of verzorgers kinderbijslag voor het kind ontvangen of het kind in belangrijke mate verzorgen en onderhouden.

Kindgebonden budget vanaf 2017

Voor 2017 ziet het KGB er als volgt uit, het bedrag is afhankelijk van het aantal kinderen:
  • Voor een eerste kind maximaal 1.142 per jaar
  • Voor twee kinderen maximaal 2.040 per jaar
  • Voor drie kinderen maximaal 2.325 per jaar
  • Voor elk volgend kind 285 extra
  • Alleenstaande ouderkop: 3.076 per jaar
Voor kinderen van 12-15 jaar geldt een jaarlijkse verhoging van 234 euro. Voor kinderen van 16-17 jaar bedraagt dit 417 euro.
Bij een hoger inkomen wordt het KGB geleidelijk verlaagd met 7.6 %.

Vanaf het jaar 2013 telt het vermogen van de ouders mee: de aanvrager en toeslagpartner mogen per persoon maximaal 24.437 bezitten. Ouders met een vermogen hierboven krijgen geen kindgebonden budget meer. Vermogen bestaat uit beleggingen, spaargeld en waardevolle bezittingen. Een eerste eigen woning telt niet mee als vermogen, een tweede eigen woning wel.

Vanaf 2017 komt men alleen in aanmerking voor het volledige kindgebonden budget wanneer het inkomen lager is dan 20.109 euro. Hoe hoger het inkomen boven de inkomensgrens, hoe minder kindgebonden budget men krijgt.

Bedragen voor 2018 volgen spoedig.
Gerelateerde artikelen
Kinderkorting of kindgebonden budget 2017Kinderkorting of kindgebonden budget 2017De kinderkorting is een toeslag die ouders voor hun kinderen krijgen. De overheid komt zo tegemoet in de opvoeding en ve…
Kindgebonden budget 2012Kindgebonden budget 2012In dit artikel leest u wat de hoogte van het kindgebonden budget is. Wat is het kindgebonden budget, hoe kunt u het aanv…
Kindgebondenbudget 2012: Hoogte, voorwaarden & aanvragenKindgebondenbudget 2012: Hoogte, voorwaarden & aanvragenIn dit artikel leest u wat de hoogte van het kindgebonden budget is in 2012. Wat is het kindgebonden budget, hoe kunt u…
Wijzigingen kindgebonden budget 2014 en kinderbijslagWijzigingen kindgebonden budget 2014 en kinderbijslagRecht op het kindgebonden budget in 2013 of 2014, hoeveel is dat vanaf juli 2013 en hoe dit kit/kgb budget aanvragen? Kr…
Kinderbijslag 2014 omlaag?Kinderbijslag 2014 omlaag?De kinderbijslag 2014 gaat toch niet omlaag, het kindgebonden budget 2014 blijft grotendeels gelijk en het kindgebonden…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst.nl
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kindgebonden-budget/vraag-en-antwoord/hoe-hoog-is-het-kindgebonden-budget.html

Reageer op het artikel "Kindgebonden budget, kindertoeslag, kinderkorting"

Reacties

Liliana Theeuwsen -. Angues, 20-09-2015 13:22 #2
Geachte heer/mevrouw,
Wij zijn in October 2012 in Nederland komen wonen. We hebben een zoon uit 1999, en een dochter uit 2001, Mijn man is Nederlander, mijn kinderen en ik hebben Nederlandse Nationaliteit vanuit Aruba.
We zijn op huwelijksvoorwaarden getrouwd, mijn man verdient geen 46.000/jaar.
Kom ik in aanmerking voor kinderbijdrage, en kan dat ook met terugwerkende kracht.

vr.gr. Liliana

Saliha, 18-07-2013 10:21 #1
Hallo,
we zijn een gezin van twee kinderen een van 4 en 2 jaar we wil graag weten of we recht hebben op kinderkorting.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 20-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!