InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Fiscale voordelen zuinige auto’s

Fiscale voordelen zuinige auto’s

Fiscale voordelen zuinige auto’s Niet hoeven betalen voor BPM en vrijstelling voor de wegenbelasting vormen voor veel Nederlandse autokopers de voornaamste aankoopargumenten. Bij benzine-auto’s was tot dusver een lage CO2-uitstoot van 110 gram per kilometer nodig om aan de vrijstellingsnorm te voldoen. Maar dat gaat veranderen.

Scherpere CO2-normen voor fiscale vrijstelling

Door het kabinet Rutte werden in mei 2011 diverse versoberingsmaatregelen aangekondigd die de belastingvoordelen voor energiezuinige auto’s aanmerkelijk zullen inperken. Daardoor zullen voortaan veel minder auto’s voor de fiscale voordelen in aanmerking komen. Lag bijvoorbeeld de maximale grens aan CO2-uitstoot voor benzine-auto´s tot dusver nog op 110 gram CO2-uitstoot per kilometer, waarschijnlijk zal die grens op 1 januari 2013 naar 103 gram gaan. En voor diesels zou de norm wel eens van 95 naar 92 gram kunnen gaan.

Waarom worden de fiscale voordelen versoberd?

De aanscherping van de CO2-normen is niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen. De versobering van de fiscale voordelen is onontkoombaar en ook verklaarbaar. Bij introductie van de fiscale vrijstellingen in 2009 waren er nauwelijks modellen die aan de criteria voldeden: twee hybride auto’s met elektrische hulpmotor (de Toyota Prius en de Honda Civic) en enkele mini-uitvoeringen zoals de Toyota Aygo en de Suzuki Alto.

Op dit moment heeft vrijwel elke aanbieder wel een belastingvrij type in zijn assortiment, sommige zelfs meerdere modellen. In 2010 werden er niet minder dan 127.000 wagens verkocht die minder dan 110 gram CO2 uitstootten. In 2009 waren er dat nog geen 50.000. Als evenwel steeds meer wagens aan de criteria voldoen, blijft van de achterliggende gedachte, het stimuleren van zuinig autorijden, weinig meer overeind.

Belastingvoordeel maakt Nederland koploper op gebied van hybrides

In ons land werden tot dusver 10 maal zoveel hybride-auto’s aan de man gebracht dan in de ons omringende landen. Een hybride-uitvoering verbruikt aanzienlijk minder brandstof doordat die op ingenieuze wijze een benzinemotor met een elektromotor combineert. In ons land kunnen de hybrides van Toyota en Honda zich momenteel op een marktaandeel van meer dan 5% verheugen. Opmerkelijk, want in andere Europese landen bedraagt dat aandeel nauwelijks 0,5%. De voortrekkersrol die Nederland bekleedt, heeft uiteraard alles te maken met de fiscale voordelen die de overheid aan de hybriderijder gunt.

Vanaf 2010 was de bezitter van een Toyota Prius of Honda Civic zelfs geen wegenbelasting meer verschuldigd. En wie een hybride van de zaak reed, telde maar 14 procent van de aanschafwaarde bij zijn inkomen. Beide modellen bezaten overigens ook een minpuntje: met moet bij aanschaf toch zo’n slordige € 25.000,- neertellen, een investering die voor een doorsnee huishouden toch te hoog gegrepen is. Honda heeft die belemmering overigens vrij snel onderkend en kwam al in 2009 met een betaalbare hybride (de Insight) die al vanaf 20.000 euro leverbaar was.

Welke zuinige auto’s behouden hun fiscale voordelen?

Als inderdaad de CO2-norm voor benzine-auto’s wijzigt van 110 naar 103 gram uitstoot per kilometer, dan zal dat geen of weinig nadelige gevolgen hebben voor de fiscale bevoordeling van:
  • Toyota Auris
  • Toyota Prius
  • Honda Insight

Ook buiten schot blijft waarschijnlijk een aantal uitvoeringen van de volgende modellen:
  • Suzuki Alto
  • Toyota Aygo
  • Fiat 500
  • Smart

Minder accijnsopbrengst aan de pomp door zuinige auto's

De toenemende afzet van zuinige auto´s en het selectievere gebruik door automobilisten, is ook iets wat zeer goed merkbaar is aan de pomp. Nog niet zo gek lang geleden waren de Volkswagen Golf en de Opel Astra de absolute toppers, tegenwoordig gaan veel autorijders over tot aanschaf van kleine en zuinige modellen als de Polo en de Corsa.
Gerelateerde artikelen
Belastingvoordeel voor zuinige auto’s is te duurBelastingvoordeel voor zuinige auto’s is te duurDe overheid heeft ten behoefte van het milieu, maatregelen getroffen om de energiezuinige auto’s te promoten. De regelin…
Belastingregels voor schone auto’s: hybrides in het voordeelBelastingregels voor schone auto’s: hybrides in het voordeelBelasting op schone auto's: auto’s die schoner rijden dan anderen kunnen in de toekomst op steun van de Nederlandse rege…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Desmoric, Openclipart
  • Dagblad DL

Reageer op het artikel "Fiscale voordelen zuinige auto’s"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 04-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!