InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Waarom erfbelasting in 2017 betalen?

Waarom erfbelasting in 2017 betalen?

Waarom erfbelasting in 2017 betalen? Successierechten, waarom en wanneer moeten we in 2017 zoveel erfbelasting en successierechten betalen en wat kunt u daaraan zelf doen? Als erfgenaam betaalt u over een erfenis vaak veel successierechten. Het tarief kan in 2017 tien procent bedragen, maar kan ook veertig procent zijn als het gaat om een broer of zus. Gelukkig zijn er ook vrijstellingen bij een erfenis. Bekijk de geldende tarieven en belastingschijven van de erfbelasting. De erftaks is de meest gehate belasting in de wereld.

Betaal niet te veel erfbelasting in 2017

Sinds 2010 moeten we erfbelasting betalen in plaats van successierechten

Sinds de nieuwe wet erf- en schenkbelasting 2010 spreken we officieel niet meer over successierechten, maar over erfbelasting. De erfbelasting is ongeveer de meest gehate belasting in ons land. Niet voor niets wordt de erfbelasting ook vaak erftaks of sterftaks genoemd. Er is immers al een keer belasting over het geld betaald toen de erflater nog leefde en nu nog een keer betalen bij iemands overlijden zet kwaad bloed. Niemand is er blij mee, behalve zeer waarschijnlijk de Belastingdienst. Gelukkig zijn er de belastingvrijstellingen waarvan u gebruik kunt maken. Die kunnen de pijn iets verminderen.

Erfbelasting betalen over de erfenis, de vrijstellingen in 2017

De erfbelasting betaalt u alleen over een erfenis die in hoogte groter is dan de vrijstelling die voor u geldt. De vrijstelling van belasting is het grootste voor de echtgenoot of echtgenote en wordt vooral kleiner voor niet-bloedverwanten van de erflater. De
vrijstellingen op een rij voor 2017:
  • Voor partners: 638.089;
  • Voor kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen: 20.209;
  • Voor kinderen met een handicap: 60.621;
  • Voor ouders: 47.859;
  • Voor anderen, broers en zussen, oom, tante, de buurman: 2.129.

Hoeveel erfbelasting moet ik betalen aan de Belastingdienst, wat zijn de tarieven 2017?

Als u meer erft dan de vrijstelling, betaalt u over het meerdere de erfbelasting. Die erftaks is hoog en kent telkens twee schijven, namelijk voor het bedrag tot 118.708 boven de vrijstelling en vervolgens voor het bedrag daarboven.

Zie hier de tarieven voor 2017:
  • De partner, echtgenoot of echtgenote betaalt 10% over de eerste 122.269 en 20% daarboven;
  • Kinderen betalen 10% over de eerste 122.269 en 20% daarboven;
  • Kleinkinderen betalen 18% over de eerste 122.269 en 36% daarboven;
  • Broers en zussen betalen 30% over de eerste 122.269 en 40% daarboven;
  • Andere groepen betalen 30% over de eerste 122.269 en 40% daarboven.

Hoeveel erfbelasting en successierechten moet u betalen?

Om te weten hoeveel erfbelasting u moet betalen is dus belangrijk om te weten:
  • Hoeveel u erft;
  • Wat uw relatie tot de overledene is.

Een rekenvoorbeeld verduidelijkt dit:

Rekenvoorbeeld erfbelasting 2017

Stel uw zus overlijdt zonder kinderen en u erft van haar 50.000 euro. Dan betaalt u over de erfenis 30% over 50.000 euro minus 2.129 euro ofwel bijna 14.400 euro. Dat is toch veel geld, nietwaar? Dit soort bedragen betaalt u in 2017 ook bij een erfenis van een oom, tante of suikeroom. Stel de overledene is uw partner (echtgenoot, echtgenote), dan is deze erfenis vrijgesteld van erfbelasting. Het maakt voor de successierechten dus veel uit wie de erfgenaam of erfgename is.

Successierechten betalen over een woning

U kunt een woning erven, hoeveel moet u dan betalen? De Belastingdienst kijkt voor de successierechten naar de WOZ-waarde van de woning minus de hypotheek. U kunt ervoor kiezen om in uw belastingaangifte erfbelasting te kiezen voor de WOZ-waarde van het jaar van overlijden of de waarde van een jaar later. Als u de WOZ-waarde van volgend jaar kiest, moet u wellicht ook uitstel van de belastingaangifte erfbelasting aanvragen. Het kan zinvol zijn om nog even met de belastingaangifte te wachten totdat u de WOZ-waarde van volgend jaar hebt, als u denkt dat die waarde lager zal zijn of als het u lukt om via een bezwaar bij de gemeente de WOZ-waarde alsnog kunt verlagen. Als de woning die u erft veel achterstallig onderhoud heeft, dan kan een WOZ-verlaging zeker mogelijk zijn en dat kan u veel erfbelasting schelen.

Conclusie erfbelasting betalen

Bent u een zus en erft u van uw broer 120.000 dan gaat u bijna 35.400 betalen aan erfbelasting. Toch wel schokkend. Nu lijkt dat een grote erfenis, maar als iemand een huis achterlaat komt u al snel boven dit bedrag uit. De grote vrijstelling is haalbaar voor de echtgenoot of echtgenote, ook een geregistreerd partnerschap valt onder de hoge vrijstelling van bijna 640.000 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Erfbelasting 2016 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting 2016 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting in 2016 over een erfenis moeten betalen wordt door velen als zeer onrechtvaardig gezien. Begrijpelijk want…
Erfbelasting 2015 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting 2015 vrijstellingen, tarieven, successierechtenEen erfenis in 2015 betekent in veel gevallen ook erfbelasting en successierechten betalen. Voor deze erfbelasting 2015…
Belastingvrij erven 2016 & 2017Belastingvrij erven 2016 & 2017Belastingvrij erven in 2016 en 2017, minder belasting over een erfenis betalen, kan dat en hoe voorkomt u zelfs successi…
Erfbelasting 2018 vrijstellingen, tarieven, successierechtenErfbelasting 2018 vrijstellingen, tarieven, successierechtenDe erfbelasting 2018 wordt geheven over een erfenis die groter is dan de vrijstellingen. Per erfgenaam bekijkt de Belast…
Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel erf ik van een oom, tante, suikeroom, broer of zus?Hoeveel geld erf ik in 2015, 2016 of 2017 netto na belasting als bijvoorbeeld mijn oom, tante, een broer of zus komt te…

Reageer op het artikel "Waarom erfbelasting in 2017 betalen?"

Reacties

Bernadet van der Gracht, 02-08-2014 19:08 #3
Mijn vader is 4 dagen geleden overleden en ik verblijf nog 2 weken in het buitenland. Nu denk ik erover om de erfenis te weigeren omdat er alleen wat huisraad is en geld voor deze maand huur. Als ik wel accepteer kan ik dan ook nog belasting moeten betalen.
Mvg bernadet Reactie infoteur, 31-08-2017
Beste Bernadet van der Gracht,
Als erfgenaam kunt u met meerdere schulden worden geconfronteerd, waaronder de eventueel verschuldigde inkomstenbelasting en erfbelasting. Voor de erfbelasting is er overigens voor een kind wel een vrijstelling van ruim 20.000 euro:

http://financieel.infonu.nl/belasting/103069-erfbelasting-2017-2018-of-erfenis-belastingvrij.html

Als u geen erfgenaam meer bent, hoeft u de belasting en schulden niet te betalen.

Erica, 14-04-2014 08:00 #2
Ik heb een vraag, in 1991 heb ik een huis gekocht met een partner, in 2001 is de relatie beeindigd, partner kon mij niet uitkopen, maar bij de notaris is vastgelegd dat de helft van de overwaarde bij verkoop van mij is, ik had dus een vordering, nu is mijn ex overleden en ben ik haar enige erfgenaam.ik moet nu erfbelasting over de waarde van het hele huis betalen, terwijl toch duidelijk in de akte staat, dat de helft van de overwaarde al van mij is.
hoe kan dit? En wat kan ik hier tegen doen, volgens de notaris is dit niet terecht. is het zin vol om de rechtsbijstand in te schakelen? Reactie infoteur, 14-04-2014
Beste Erica,
Op de belastingaangifte voor de erfbelasting wordt bij de eigendommen de WOZ-waarde van de woning opgenomen en tegelijkertijd bij de schulden de hypotheek en de vordering die u hebt. Zo betaalt u toch over het saldo erfbelasting en niet over het hele huis. Althans zo zou het moeten zijn. U dient dan ook zo snel mogelijk een bezwaar in te dienen om het alsnog te regelen.

Sombroek, 18-10-2012 10:29 #1
Heer/mevrouw,
ik zag in de Telegraaf een advertentie van SMCO waarin vermeld dat de rechtbank in Breda van 13 juli een uitspraak heeft gedaan dat tussen 2005 en 2010 een vrijstelling had moeten krijgen van 75 procent en periode 2010 tot heden 1 miljoen?.
verwezen wordt naar www.collectiefonrecht.nl/erfbelasting. Is dit oplichterij? Reactie infoteur, 18-10-2012
Beste Sombroek,
De Belastingdienst is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechtbank Breda van 13 juli 2012 en kan daarna nog naar de Hoge Raad. De kern is dat er geen gelijke behandeling is tussen particulieren en mensen met een bedrijfsopvolging. Het is helemaal de vraag wat SMCO denkt juridisch te kunnen bereiken zolang er geen (nieuwe) uitspraak is.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 31-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Successierechten 2017 en 2018
Reacties: 3
Schrijf mee!