InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingteruggave studenten en scholieren 2018 en 2019

Belastingteruggave studenten en scholieren 2018 en 2019

Belastingteruggave studenten en scholieren 2018 en 2019 Studenten en scholieren betalen in 2018 en 2019 vaak te veel belasting en kunnen hierop eenvoudig besparen. Als een werkgever in 2018 of 2019 te veel belasting en premies inhoudt en geen gebruik maakt van de studentenregeling of scholierenregeling, kunt u een deel van de betaalde belasting bij de Belastingdienst terugvragen. Dat kan ook in 2019 voor het lopende jaar 2019. U hoeft niet tot 2020 te wachten.

Loonheffing in 2018 en 2019 en teveel belasting betalen

De werkgever houdt belastingen en premies in als loonheffing. De uitkeringsinstantie doet hetzelfde. In beide gevallen kan het zo zijn dat te veel belastingen en premies worden ingehouden waardoor u te veel aan de Belastingdienst afdraagt. In dat geval kunt u tot het volgende jaar wachten tot het moment dat u de belastingaangifte invult of zelf veel eerder ingrijpen.

Jongeren met bijbaan en vakantiebaan betalen teveel belasting

Ook jongeren zullen merken dat het verdiende geld niet bruto wordt uitbetaald, maar netto. Daarbij doet de werkgever alsof jongeren elke maand weer hetzelfde bedrag als fiscaal loon zullen verdienen, terwijl dat voor de meeste jongeren toch niet het geval zal zijn. Die gaan weer naar school of gaan weer studeren en hebben dan een hele tijd weinig tot geen extra inkomen. Dat zal in veel gevallen betekenen dat er met een te hoog jaarinkomen wordt gerekend waardoor er ook te veel belastingpremies worden ingehouden. Immers iedereen heeft ook recht op een aantal heffingskortingen die in mindering komen op de te betalen belasting. Hoe korter iemand werkt hoe lager de belasting kan zijn. Bovendien onderscheiden we in het Nederlands belastingstelsel meerdere belastingschijven, wie meer inkomen heeft betaalt meer belasting. Als bij de afrekening door de werkgever geen onderscheid wordt gemaakt tussen kort en lang werken, is de kans dus groot dat er te veel belasting is ingehouden. Voor hen is er goed nieuws: wat te veel aan belasting en premies is ingehouden kan bij de Belastingdienst worden teruggevraagd. Met een beetje geluk wordt alle belasting teruggestort en is bruto daarmee gelijk aan netto geworden,

Scholierenregeling en studentenregeling betekenen minder belastring betalen

Maar de werkgever kan ook anders te werk gaan en gebruik maken van de scholierenregeling of de studentenregeling zodra de scholier of student aangeeft voor deze regeling in aanmerking te willen komen. Dan worden de premies berekend over het werkelijke loontijdvak en niet over een heel jaar. Deze regelingen gelden als:
  • De scholieren aan het begin van de kalenderkwartaal waarin wordt gewerkt recht heeft op de kinderbijslag.
  • Betreffende student of scholier aan het begin van een kalenderkwartaal recht heeft op studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten.

Belastingteruggave loonheffing2018 en 2019, ik heb te veel belasting betaald

Wie te veel belasting heeft betaald, kan dat bij de Belastingdienst terugvragen. Jongeren deden dat vroeger met het T-biljet, maar die is inmiddels vervangen door het P-biljet of P-formulier. Dit P-biljet is voor iedereen prima bruikbaar en digitaal af te handelen. Bedenk wel dat het enkele maanden duurt voordat de Belastingdienst u uw belastinggeld teruggeeft. U kunt daarbij vragen om een teruggave ineens of in maandelijkse bedragen.

Slot

Om een belastingteruggave vragen kan altijd. Krijgt u te veel aan betaalde belasting terug, dan wordt dat op een later moment verrekend bij de aangifte inkomstenbelasting. Hetzelfde geldt wanneer u te weinig terugkrijgt, maar dan hoeft u later tenminste niet bij te betalen. Beter is het om te voorkomen dat u te veel belasting betaalt, want het kost allemaal weer pijn en moeite om het geld terug te krijgen. Studenten en scholieren kunnen het beste van de studentenregeling en scholierenregeling gebruik maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belasting terugvragen in 2018: studenten en scholierenBelasting terugvragen in 2018: studenten en scholierenWie in 2018 te veel loonbelasting betaalt, kan de Belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbelasting. S…
Geld terug van de Belastingdienst 2018 - 2019: belastingtipsGeld terug van de Belastingdienst 2018 - 2019: belastingtipsBelastingtips voor de belastingteruggave 2018 en 2019 zijn vaak welkom en kunnen ervoor zorgen dat u als particulier gel…
Versneld hypotheek aflossen via belastingteruggaveVersneld hypotheek aflossen via belastingteruggaveKoopt u een woning, dan gaat u een lening voor de lange termijn aan. Lost u daarbij volgens de regels van de overheid bi…
Aanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2018 minstverdienende partnerDe aanrechtsubsidie 2018 is een extra belastingteruggave als u een relatief laag inkomen hebt. Daarom is het voor iemand…
Aanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerAanrechtsubsidie 2014 minstverdienende partnerIn 2014 hebt u als minst verdienende partner recht op de aanrechtsubsidie 2014, algemene heffingskorting, maar de algeme…

Reageer op het artikel "Belastingteruggave studenten en scholieren 2018 en 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 03-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2018
Schrijf mee!