InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belasting over spaargeld in 2015

Belasting over spaargeld in 2015

Belasting over spaargeld in 2015 Belasting over spaargeld, ook wel vermogensbelasting of vermogensrendementsheffing genoemd, wordt door veel mensen gezien als de meest oneerlijke belasting. Je hebt over het geld dat nu je spaargeld is vaak al belasting betaald toen het in de vorm van loon of een gift binnenkwam, en nu wil de Belastingdienst het nog eens een afromen terwijl je het hebt weggezet als appeltje voor de dorst! Lees hier alles over belasting over spaargeld in 2015.

Belasting betalen over spaargeld in het algemeen

Een inwoner van Nederland moet vandaag de dag over vrijwel ieder bezit belasting betalen en spaartegoed is daar niet van vrijgesteld. Het betreft hier de zogeheten vermogensrendementsheffing, die in de volksmond ook wel vermogensbelasting heet. Het betreft in dit geval een heffing op het inkomen in de box Sparen en Beleggen uit Box 3 van de belastingaangifte. Hierbij gaat de Belastingdienst er gemakshalve bij iedereen vanuit dat er een vast rendement van 4% bestaat. Is dit door interne of externe factoren meer of minder dan heb je afhankelijk daarvan pech of geluk want het tarief blijft hetzelfde en wordt ruim van te voren door het Ministerie van Financiën vastgesteld. Over deze fictieve 4% wordt vervolgens 30% belasting geheven. Dit houdt in dat je over je spaargeld, 1,2% belasting moet betalen (30% van die 4,0%).

Spaargeld valt volgens de Belastingdienst onder zogeheten 'het voordeel uit sparen en beleggen'. In 2011 heeft er een verandering plaatsgevonden in de manier waarop de hoogte va de belasting wordt berekend die ook in 2015 zal blijven gelden. De belasting die moet worden betaald werd voorheen berekend door een vast percentage van 4% te nemen van het gemiddelde van de rendementsgrondslag op de twee momenten 1 januari en 31 december. Over dit gemiddelde moest je dan 1,2% belasting afdragen. Inmiddels wordt gewerkt met één enkel peilmoment, te weten 1 januari. In het geval dat je spaartegoed toeneemt is dit dus ongunstig omdat het bedrag waarover de hoogte wordt vastgesteld hoger is. Heb je gedurende het jaar een grote uitgave gedaan waardoor je tegoed is afgelopen dan is dit uiteraard een voordeel.

Rekenvoorbeeld belasting over spaargeld in 2015

In onderstaande rekenvoorbeelden wordt gewerkt met een drempelbedrag (het bedrag waarover je geen vermogensrendementsheffing verschuldigd bent) van € 21.139 euro. Dit bedrag is van toepassing op het jaar 2014. Zodra het bedrag voor 2015 bekend is zal dat hier worden aangepast. De aanpassing is normaliter slechts enkele euro's en is tussen 2012 en 2014 niet gewijzigd. Mogelijk zal deze ook in 2015 niet wijzigen en kan men dus blijven werken met het genoemde bedrag.

  • Spaargeld op 1 januari 2013: € 30.400 Euro
  • Spaargeld op 1 januari 2014: € 32.520 Euro
  • Te betalen belasting in 2014: 30.400 - 21.139 x 0,012 = € 111,13 Euro

In het genoemde voorbeeld gaat het om een relatief laag eigen vermogen. Voor meer vermogende Nederlanders kan de vermogensrendementsheffing echter behoorlijk oplopen, zoals te zien in het volgende voorbeeld:

  • Spaargeld op 1 januari 2013: € 350.000 Euro
  • Spaargeld op 1 januari 2014: € 371.000 Euro
  • Te betalen belasting: 371.000 - 21.139 x 0,012 = € 3946,33 Euro

Let op: wanneer je in 2015 aangifte doet, is dus van belang wat je saldo was op 1 januari 2014, en niet wat je spaarsaldo was op 1 januari 2015. Op het aangifteformulier wordt dan ook specifiek gevraagd om de hoogte van het saldo op 1 januari 2014.

Net boven of net onder de drempel?

Wanneer je heel veel of juist heel weinig spaargeld hebt is er weinig om je druk over te maken. Ligt de hoogte van je spaartegoed echter dicht in de buurt van de drempel van 20.661 dan is oplettendheid gevraagd. Wanneer je bijvoorbeeld minder dan een paar honderd euro boven de drempel zit die ertoe zal leiden dat je belasting en dus extra administratie verschuldigd bent dan kun je hier iets aan doen. De Belastingdienst gaat namelijk af op de gegevens die door de bank worden geregistreerd (het overzicht dat jee in januari altijd van de bank krijgt). Je kunt er echter gemakkelijk voor zorgen dat deze een paar honderd euro lager ligt zonder dat je dit geld daadwerkelijk hoeft uit te geven. Wat je bijvoorbeeld kunt doen is een bedrag contant opnemen, het overboeken op je chipknip of naar een account die je gebruikt voor online aankopen. Je kunt dit indien gewenst in januari gewoon weer terug storten. Deze manier van handelen is gewoon legaal!

Er geldt overigens een vrijstelling voor contant geld tot € 512 euro. Dit betekent dat je naast het tegoed dat op je rekening staat ook nog een bedrag van € 512 euro contant mag bezitten dat niet wordt opgeteld bij het totaal. Hierbij is geld dat op je chipkaart staat meegeteld. Het spreekt echter voor zich dat het bezit van contant geld moeilijk te controleren is door de Belastingdienst.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldBelastingdienst & verlaag zo de belasting op sparen van geldVerminder de belasting op sparen van geld en vermogen in box 3. De vermogensrendementsheffing is hoog en bovendien nog e…
Vrijstellingen box 3 vermogen in 2014, 2015 en 2016Vrijstellingen box 3 vermogen in 2014, 2015 en 2016De vrijstellingen in box 3 zorgen ervoor dat u niet over al het vermogen in 2014 en 2015 1,2% belasting betaalt. Op welk…
Vermogensbelasting 2018: berekening en wijzigingenVermogensbelasting 2018: berekening en wijzigingenDe vermogensbelasting 2018 gaat omlaag. U merkt dit bij uw belastingaangifte 2019 over uw inkomen en vermogen 2018. Voor…
Belastingvrij sparen in 2018 en 2019Belastingvrij sparen in 2018 en 2019Belastingvrij sparen in 2018 en 2019, sparen met fiscaal voordeel, belastingvrij geld bijverdienen in 2019, belastingvri…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Belasting over spaargeld in 2015"

Reacties

W. Janssen, 25-09-2016 21:41 #15
Ik heb geld uit de verkoop van mijn huis op een spaarrekening gezet om daarmee een nieuw te bouwen huis te betalen. Mijns inziens mag dit bedrag, omdat ik al een bouwkavel heb en een aanneemovereenkomst, belast worden in Box 1; de belastingdienst wil het graag in box 3 belasten. Volgens mij klopt dit niet. Als ik hetzelfde bedrag geleend had en op dezelfde rekening had staan wordt het bedrag wel in box 1 door de belastingdienst belast. Heel oneerlijk volgens mij.

Remco, 29-10-2013 10:10 #14
Dat wat meneer Abrahams zegt is correct. Het meetpunt ligt aan het begin van het jaar dus als je spaarrekening aangroeit dan heb je geluk maar als je in januari veel geld van je rekening haalt dan betaal je dubbelop.

Met de huidige rente stand van 1,5 % waarbij net gedaan wordt alsof je 4% haalt betaal je al veel boven de 20000 euro spaar geld.

Als je bijvoorbeeld een huis koopt en je hebt 80000 euro op je spaar rekening en je steekt daarvan 40000 in je huis in januari dan kun je dus de rest van de maanden alleen nog maar rente krijgen over 40000 euro maar op het moment dat je belasting kan gaan betalen dan gaat dat over 80000 euro waarbij net gedaan wordt alsof je 4% rente hebt behaald terwijl je dus 1,5% op 40000 hebt behaald. Oftewel waarschijnlijk meer betalen dan je aan rente hebt gekregen.

Mo, 22-09-2013 12:38 #13
Belasting betalen over je spaargeld vind ik stelen door de overheid.
Je hebt al belasting betaald over je loon en al is het niet je loon wat je spaart. Je legt wel geld apart, het is eigenlijk 2e hands categorie geld waar grotendeels al belasting over betaald is, dus waarom moet een overheid daar dan weer van profiteren?
Ik vind dit corrupt, onder het mom van belasting, ja dikke… dit vind ik echt stelen. Nederlanders moeten wakker worden en eens gaan protesteren tegen zulke onrecht!

Fiscalist, 02-04-2013 00:11 #12
De laatste alinea is niet correct. Het is namelijk niet legaal om contant geld achter te houden. Als er geld van de spaarrekening wordt afgehaald, dient de bank deze transactie aan te geven bij de BelastingDienst. Indien de BelastingDienst wil weten waar dat geld is gebleven dien je dit als contant geld op te geven. Contant geld komt in BOX 3 terecht. Je schiet er niet zoveel mee op in principe. Eigenlijk zou iedereen zijn contante gelden moeten aangeven in zijn/haar aangifte, maar dit wordt in de praktijk niet veel gedaan. Dit komt, omdat mensen meestal niet veel geld contant op zak hebben. Onthoud: Belasting ontwijken mag wel. Belasting ontduiken is illegaal.

Piet, 02-01-2013 11:58 #11
De rekenvoorbeelden zijn niet correct, vanaf 2011 geldt 1 peildatum, nl 1 januari.
Het belastingvrije bedrag (drempel) bedraagt in 2012 : 21.139 Euro

Spaargeld op 1 januari 2012: 22.350 Euro (per persoon)
Belastingvrij 21.139 Euro
Te betaling belasting: 22.350- 21.139 = 211 x 1, 2% = 2, 53

Belastingvrij 21.139 Euro
Te betaling belasting: 907.000 -21.139 = 885.861 x 1, 2% = 2, 53

Spaargeld op 1 januari 2012: 907.000 Euro
Belastingvrij 21.139 Euro
Te betaling belasting: 907.000-21.139 = 1 x 1, 2% = 10.630, 33

L. J. Abrahams, 21-12-2012 22:18 #10
Ik vraag mij af wie deze kul publiceert, want mijns inziens is geen van de voorbeeldberekeningen correct.

Te beginnen bij: Belasting betalen over spaargeld in het algemeen, laatste zin eerste alinea: Dit houdt in dat je over je spaargeld 1, 2% belasting moet betalen (30% van die 1, 2%), nee sukkels, 30% van die 4% rendement die je geacht wordt te halen over je vermogen. En 30% van 4% ra ra is weer 1, 2% Simple comme bonjour.

Dan de rekenvoorbeelden, in de alinea er boven schrijven jullie dat de peildatum nu 1 januari is, in tegenstelling tot voorheen, toen je moest middelen tussen 1 januari en 31 december van het zelfde jaar. Dus niet wat jullie in het eerste rekenvoorbeeld schrijven 31 december 2011 en 1 januari 2012 Voor nederlanders over het algemeen trouwens het zelfde bedrag, aangezien 1 januari als zondag geld en niet gewerkt wordt.
Maar jullie nemen het bedrag van 31 december als grondslag voor de belastingheffing en ook in het tweede rekenvoorbeeld, waar je het wel correct over 1 januari 2011 en 31 december 2011, presteer je het weer om het bedrag van 31 december als grondslag te nemen.

Dan ook nog: In de tweede alinea van Belasting betalen over spaargeld in het algemeen, de laatste twee zinnen schrijven jullie weer onzin, want het is precies omgekeerd aan wat wordt beweerd.
Als je vermogen in de loop van het jaar toeneemt heb je geluk, want je betaalt over het saldo van 1 januari, dat in dit geval lager is en als je in de loop van het jaar geld kwijt raakt heb je dubbel pech want je moet over het hoge saldo van januari belasting betalen.

Het motto van dit verhaal is dus dat als je het zelf niet begrijpt je zeker niet informatieve stukjes op internet moet gaan zetten, maar in tegenstelling daartoe je je van zulks onthouden. Zo worden velen op het verkeerde been gezet en zeker als het onze fiscus betreft kan dat voor die mensen nare consequenties hebben.
Dus bezint eer ge publiceert.

Met vriendelijke groet,

L.J. Abrahams.

Wijnand, 22-10-2012 10:25 #9
Hallo, ik heb een vraag. Wordt ons spaargeld gedeeld door twee personen, de spaarrekening staat op ons alle twee de namen. Is het dan misschien verstandig om beiden een spaarrekening te openen?

Richard Koppelmans, 17-07-2012 19:00 #8
Dus het volgend (2013) jaar moet je weer over dat zelfde bedrag belasting betalen. En in 2014 weer en in 2015 weer. Ieder keer over dat zelfde bedrag. Net zolang tot je het vrijgestelde bedrag overhoud. Het oneerlijke zit 'm in het feit dat je ieder jaar weer over hetzelfde belasting moet betalen. Hier zou eigenlijk iets tegen gedaan moeten worden. Blij dat je de BTW en andere belastingen maar één maal hoeft te betalen.

Rein van Ham, 07-03-2012 08:46 #7
V.w.b. spaarders met een saldo rond het belastingvrije deel is duidelijk, je haalt er wat van af en je zit er onder in Januari. Als dit legaal is voor die bedragen, is dit dan ook legaal voor grotere bedragen?
Je zou eigenlijk zeggen van wel. Ik hoor graag, b.v.b. vriendelijk dank Reactie infoteur, 10-03-2012
Of het 'legaal' is met kleine bedragen durf ik niet te zeggen. In principe leidt je de Belastingdienst dan om de tuin en ik heb niet de fiscaal juridische kennis om dat te beoordelen. Maar het is natuurlijk een feit dat het in het van kleine bedragen gemakkelijk toeval kan zijn dat je net eind december nog wat geld opneemt. Met grotere bedragen is dat minder voor de hand liggend…

J. vd Broek, 02-03-2012 11:13 #6
Over een deel van het bedrag wat op 1jan 2011 is al een belasting geheven bij de berekening aangifte 2010. het bedrag op 1 jan 2011 is ook het bedrag 3112 2010.
Het blijft, hoe je het went of keert een verkapte belasting verhoging op sparen.
Vandaag het sparen morgen wordt waarschijnlijk het pensioen belast, denk maar aan het onzalige plan van ene hr Bos Als u meer pensioen heeft dan ongeveer 20.000 wordt dit extra belast. Je zal maar socialist wezen met een mooi baantje bij Delloitte. Dus mensen niet sparen voor je oude dag opmaken en laat de staat maar voor je zorgen, dat wil links en midden Nederland graag.

Laura, 14-02-2012 17:11 #5
Wat zonde van mijn geld die inkomstenbelasting. Ben al vanaf mijn 12e hard aan het werk om te sparen voor een eigen koopwoning. Nu zit ik op een leuk bedrag, wat nog lang niet genoeg is voor een koopwoning (ben alleenstaand, en wil ook alleen een woning kopen). Mijn inkomen laat het niet toe dat ik een hypotheek afsluit, dus zal flink wat spaargeld moeten bijleggen. Nu moet ik dus over mijn spaargeld (waar heeeel hard voor is gewerkt, en waarvoor heel zuinig is geleeft!) belasting gaan betalen! Ik baal hier stevig van, en vind dit echt een domper, en vraag mij af waarom ik al die jaren zooo hard heb gewerkt, is blijkbaar niet wat Nederland wil. :(

H. vd Bogaard, 29-12-2011 20:38 #4
Wij zijn getrouwd en hebben en eigen huis en 40.000€ spaargeld. Ik heb 2 vragen. 1) Kan ik nu beter jaarlijks een berdag aan mijn kinderen schenken ivm belastig betalen en zo ja hoeveel kan ik mijn kinderen jaarlijks belastingvrij schenken. Zij zijn allen boven de 40. Reactie infoteur, 30-12-2011
Hallo Henny,

In 2012 mag je per kind €5.030 euro belastingvrij schenken (in het geval dat zij ouder zijn dan 34 jaar). Wanneer je dit doet voorkom je dat je over dat bedrag vermogensrendementsheffing hoeft af te dragen als je in 2013 belastingaangifte doet. Ik kan onmogelijk zeggen of dit in jouw situatie wenselijk is, maar dat er op deze manier minder van je geld naar de belastingdienst gaat is zeker.

Mvg,
Dessal

Ametlik, 21-12-2011 21:23 #3
Vraag over belastingvrij spaargeld 2012 voor minderjarige kind. Voor fiscale partners samen is de limiet in 2012 € 41.322.-. Als een minderjarig kind een eigen spaarrekening heeft, moet dit bedrag dan ook in 2012 ingevuld worden in box 3 of is de spaarrekening van het minderjarig kind belastingvrij? Wat betekent eigenlijk de term "vrijstelling minderjarig kind vervalt"?

Nijsse, 13-12-2011 16:51 #2
Een echtpaar bezit € 60000. Is het belasting vrije deel € 20785 voor een persoon
Of moet men rekenen per persoon. Dus 2x € 20785 = € 41570.

Rebeccahoogers (infoteur), 23-07-2011 17:01 #1
Dit artikel bevat onjuiste informatie. Vanaf 2011 is er maar 1 meetpunt, namelijk in januari. Reactie infoteur, 24-07-2011
Klopt, 31 december moet 1 januari zijn! Is inmiddels aangepast.

Infoteur: Dessal
Laatste update: 04-11-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2015
Reacties: 15
Schrijf mee!