InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Werken in het buitenland - belasting en sociale verzekering

Werken in het buitenland - belasting en sociale verzekering

Werken in het buitenland - belasting en sociale verzekering Ga je voor je werk naar het buitenland, dan kan dit een aantal gevolgen hebben. Ondermeer heeft een verblijf buiten Nederland effect op je belastingplicht en op de wijze waarop je sociaal verzekerd bent. In dit artikel komen een paar aandachtspunten aan de orde voor als je in een ander land gaat werken.

Werken in het buitenland

Ga je voor je werk naar het buitenland, dan kan dit een aantal gevolgen hebben. Ondermeer heeft een verblijf buiten Nederland effect op je belastingplicht en op de wijze waarop je sociaal verzekerd bent. In dit artikel komen een paar aandachtspunten aan de orde voor als je in een ander land gaat werken.

Belastingplicht Nederland

Als je in Nederland woont, ben je binnenlands belastingplichtig. Dit houdt in dat je voor je volledige inkomen, waar ook ter wereld verdient, in Nederland belasting betaalt. Althans, dit is de hoofdregel.

Verdiensten in ander land

Als je in een ander land inkomen verdient, moet je kijken of je daar ook belastingplichtig bent. Als een Belg in Nederland werkt, dan is de Belg voor dat inkomen uit Nederland belast is in Nederland. Daarnaast heft België ook over datzelfde stuk inkomen.

Verdrag ter voorkoming van dubbele belasting

Aangezien het niet wenselijk is dat inkomen tweemaal belast is, hebben landen onderling afspraken gemaakt over hoe de belastingheffing in bovengenoemde gevallen moet verlopen. Afhankelijk van het verdrag kan één van beide landen terugtreden of geeft één land een vermindering op het belastbaar inkomen wegens het belaste inkomen in het andere land.

Let op dat een verdrag alleen regelt wie mag heffen over een inkomstenbestanddeel.

Emigreren

Op moment dat je Nederland volledig verlaat om elders te gaan wonen, ben je niet langer binnenlands belastingplichtig. De feiten en omstandigheden zijn van belang om te beoordelen of jij inderdaad Nederland hebt verlaten of niet. Ga je alleen maar doordeweeks naar België, maar woon en leef je nog steeds in Nederland, dan blijf je gewoon binnenlands belastingplichtig in Nederland. Kortom, het gaat om alle feiten en omstandigheden bij het beoordelen waar je woont.

Stel dat je bent geëmigreerd naar België, je hebt daar een woning gekocht en je kinderen gaan in België naar school en je ontvangt elke dag een Belgische krant, dan ben je binnenlands belastingplichtig in België. In dat geval gaat België jouw wereldinkomen belasten.

Nederlands vermogen

Maar als je nog een pand hebt aangehouden in bijvoorbeeld Amsterdam, dan heb je toch nog een verband met Nederland. In dat geval ben je voor de Nederlandse belastingdienst een buitenlands belastingplichtige. Dit houdt in dat Nederland alleen heft over het pand in Amsterdam, mits het verdrag dat toestaat.

Heb je geen Nederlands vermogen meer en ben je daadwerkelijk gaan wonen in een ander land, dan stopt je belastingplicht in Nederland. Nederland kan geen belasting meer heffen.

Sociale verzekering

Als je in Nederland woont en werkt, ben je verplicht verzekerd voor de:
  • Algemene Kinderbijslagwet (AKW),
  • Algemene Ouderdomswet (AOW),
  • Algemene Nabestaandenwet (AnW),
  • Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en
  • Zorgverzekeringswet.

De hoofdregel is dat je daar sociaal verzekerd bent waar je werkt. Als je uitgezonden wordt naar een ander land, dan vervalt in beginsel je sociale verzekeringsplicht in Nederland. Let op, je bent dus ook niet meer zondermeer verzekerd.

Een gevolg is dat je niet meer verzekerd bent voor de AOW. Ieder jaar dat je in het buitenland werkt, bouw je één jaar minder AOW op. Dit kan van invloed zijn op de hoogte van je pensioen als je stopt met werken. In je pensioenopbouw is rekening gehouden met een volledige opbouw van AOW over een periode van 50 jaar. Door je werk buiten Nederland kun je minder pensioen opbouwen dan gedacht. De mogelijkheid bestaat om je bij te verzekeren. De vraag is of je dit wilt en of het uit kan.

Zorgverzekering

Als je langer dan drie maanden in het buitenland gaat werken, kun je niet verzekerd blijven bij een Nederlandse zorgverzekeraar. Als je korter dan drie maanden in een ander land gaat werken, hangt het er vanaf of het een verdragsland, een eerste-dag land of een land zonder overeenkomst met Nederland betreft. Afhankelijk van die uitkomst, kun je bepalen of je een buitenlandse ziektekosten verzekering moet afsluiten.
Gerelateerde artikelen
Met emigratie erfbelasting voorkomen?Met emigratie erfbelasting voorkomen?Erfbelasting vrij? Met emigratie of vlucht naar het buitenland de erfbelasting voorkomen, belasting ontduiken of success…
Schijvensysteem bij de belastingSchijvensysteem bij de belastingHoe werkt dat schijvensysteem bij de belasting ook al weer? Met de volgende stappen kunt u de belastingdienst controlere…
Gepensioneerden en belasting in het buitenlandGepensioneerden en belasting in het buitenlandIn de tachtiger en negentiger jaren van de vorige eeuw gingen ouderen in Nederland wat vroeger met pensioen. Veel mensen…
Emigreren: checklist sociale verzekeringen en KinderbijslagEmigreren: checklist sociale verzekeringen en KinderbijslagAls je gaat emigreren heeft dit consequenties voor je recht op sociale verzekeringen en kinderbijslag in Nederland. Het…
Emigreren, wat moet je regelen?Steeds meer Nederlanders overwegen een emigratie naar het buitenland. Duitsland en België zijn al jarenlang populaire em…

Reageer op het artikel "Werken in het buitenland - belasting en sociale verzekering"

Reactie

Jan Broersen, 09-04-2013 09:18 #1
Hallo,
ik wil in Canada gaan werken voor een periode van maximaal vier jaar en hou mijn huis hier aan. Moet ik dan belasting betalen in Nederland terwijl ik daar ben?

Infoteur: Belastingadvies
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!