InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Heffingsrente, belastingrente en invorderingsrente

Heffingsrente, belastingrente en invorderingsrente

Heffingsrente, belastingrente en invorderingsrente U krijgt een aanslag met een te betalen of te ontvangen bedrag, en hierbij wordt heffingsrente berekend. Maar waar wordt die rente nou precies over berekend en wat is het precies?

Heffingsrente

Heffingsrente is een vergoeding van de gemiste rente. Als u de belastingdienst moet betalen bent u heffingsrente verschuldigd, maar als u geld terug krijgt ontvangt u daar ook heffingsrente over. U betaald heffingsrente over het bedrag wat u moet betalen, en u ontvangt heffingsrente over het te ontvangen bedrag. De heffingsrente is dus geen boete omdat u moet betalen.
Wanneer u een vermindering op een voorlopige aanslag hebt wordt daar geen heffingsrente over vergoed. Wanneer de vermindering plaatsvind na 1 januari in het volgend belastingjaar wordt er wel invorderingsrente vergoed.

Over welke periode wordt heffingsrente berekend?

Voor oudere aanslagen over de jaren 2005 tot en met 2009 wordt de heffingsrente berekend vanaf 1 juli in het betreffende belastingjaar. Voor aanslagen die over de belastingjaren vanaf 2010 gaan wordt de heffingsrente gerekend vanaf 1 januari na afloop van het betreffende belastingjaar. De periode tot waar de rente berekend wordt hangt af van of u moet betalen of ontvangen. Heffingsrente wordt berekend over aanslagen tot en met belastingjaar 2011. Vanaf 2012 wordt er gewerkt met belastingrente

Te ontvangen:
De periode waarover de heffingsrente wordt berekend, eindigt op de dagtekening op u aanslag.

Te betalen:
De periode waarover de heffingsrente wordt berekend, eindigt in de volgende gevallen drie maanden na de dag waarop de aangifte is gedaan:
  • De aanslag is na 24 september 2009 opgelegd.
  • De aanslag is vóór 25 september 2009 opgelegd en is op deze datum nog niet onherroepelijk (een aanslag is onherroepelijk als u daartegen geen bezwaar meer kunt maken of in beroep kunt gaan).

De periode waarover de heffingsrente wordt berekend, eindigt in de volgende gevallen op de datum van het aanslagbiljet:
  • De aanslag is geschat omdat u niet tijdig aangifte gedaan hebt.
  • De belastingdienst heeft een correctie gedaan op de door u ingediende aangifte.

Belastingrente

Voor aanslagen vanaf belastingjaar 2012 wordt er gerekend met belastingrente. Voor de inkomstenbelasting berekent de belastingdienst rente vanaf 1 juli na het belastingjaar. Voor het belastingjaar 2013 wordt er vanaf juli 2014 rente gerekend. Dit geldt ook bij te ontvangen rente. Dit betekent dat u over het algemeen geen rente meer betaald, maar dit ook niet meer vergoed krijgt.

Invorderingsrente

Invorderingsrente is niet hetzelfde als heffingsrente. Invorderingsrente wordt namelijk berekend als u een te betalen aanslag niet op tijd betaalt of wanneer u zelf rente mist doordat u teveel belasting hebt betaald. U betaalt invorderingsrente wanneer u na de vervaldatum (een deel van) de aanslag nog niet hebt betaald. Dit is ook aan de orde wanneer u een betalingsregeling of uitstel van betaling hebt. U ontvangt invorderingsrente wanneer een door u betaalde eerder opgelegde aanslag wordt verminderd.

Over welke periode wordt invorderingsrente berekend?

De invorderingsrente wordt berekend vanaf de dag na de vervaldag tot de dag voorafgaand aan de dag van betaling.

Tarieven

De tarieven voor heffingsrente en invorderingsrente worden per kwartaal bepaald.
© 2011 - 2018 Esmeej, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sparen bij de Belastingdienst in 2017 en 2018Sparen bij de Belastingdienst in 2017 en 2018Sparen bij de Belastingdienst met heffingsrente als rente is ook in 2017 en 2018 eenvoudig. Leuker kunnen we het niet ma…
Hoe hoog is de heffingsrente?Hoe hoog is de heffingsrente?De hoogte van de heffingsrente en van de invorderingsrente, wordt per kwartaal vastgesteld. Bij een hoge heffingsrente,…
Heffingsrente 2017 en 2018 is nu belastingrente 2017, 2018Heffingsrente 2017 en 2018 is nu belastingrente 2017, 2018Wat is belastingrente en hoeveel betaalt u in 2016, 2017 en 2018? Vanaf 1 januari 2013 is de heffingsrente vervallen en…
Geld lenen of sparen bij de BelastingdienstGeld lenen of sparen bij de BelastingdienstAls u belasting moet bijbetalen na afloop van een jaar, leent u geld van de overheid en dit lenen is soms goedkoper dan…
Heffingsrente en btw: Raakt het evenwicht zoek?Heffingsrente en btw: Raakt het evenwicht zoek?In het Regeerakkoord is een ombuiging opgenomen bestaande uit een verschil tussen de te betalen (2,5%) en te vergoeden h…

Reageer op het artikel "Heffingsrente, belastingrente en invorderingsrente"

Reactie

Rhoon, 08-01-2013 08:47 #1
L.S

Tot hoeveel belastingjaren terug kan je omslagheffing vorderen?

Met vriendelijke groet
Nino

Infoteur: Esmeej
Laatste update: 26-05-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!