InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hulp bij belastingaangifte

Hulp bij belastingaangifte

Hulp bij belastingaangifte Het invullen van de belastingaangifte is niet voor iedereen even makkelijk. U kunt de aangifte uitbesteden aan een belastingconsulent. Maar het is ook mogelijk om gratis hulp te krijgen bij het invullen van de belastingaangifte.

Belastingconsulent

Als u te maken heeft met een “ingewikkelde” aangifte, met bijvoorbeeld schenkingsconstructies of lijfrenten, kunt u deskundige hulp inschakelen van een belastingconsulent. Als het gaat om een “standaard” belastingaangifte, kunt u informeren in uw familie – of vriendenkring of er iemand is die wil helpen.

Gratis hulp van Belastingdienst bij belastingaangifte

De Belastingdienst biedt gratis hulp bij het invullen van uw aangiftebiljet. Het voordeel is dat het veilig en betrouwbaar is. Maar de medewerkers van de Belastingdienst zullen niet tot het uiterste gaan om aftrekposten te vinden. Hulp van de Belastingdienst is gratis en bestemd voor ouderen en belastingplichtigen met een laag inkomen. Voor alleenstaanden ligt de inkomensgrens op €32.000, voor fiscaal partners is dit €47.000. Wie meer verdient, wordt simpelweg niet geholpen bij zijn belastingaangifte en is dus aangewezen op een (dure) belastingconsulent of andere deskundige.

Als u hulp krijgt van de fiscus bij uw belastingaangifte, zijn de invullers medewerkers van de Belastingdienst en studenten die bijvoorbeeld een juridische opleiding volgen.

Kosten: gratis
Voordeel: Veilig, gratis, betrouwbaar en gespecialiseerde hulp
Nadeel: de Belastingdienst heeft ook een zeker belang dat strijdig is met uw belang

Hulp bij Belastingaangifte – Afspraak maken met Belastingdienst

Voor hulp bij het invullen moet u eerst een afspraak maken via de Belastingtelefoon (0800-0543). U hebt uw burgerservicenummer nodig. Na het maken van een telefonische afspraak kunt u terecht bij een kantoor van de Belastingdienst bij u in de regio.

Hulp van de vakbond

Als u lid bent van de FNV of de CNV, kunt u hulp krijgen van de vakbond bij het invullen van uw aangiftebiljet. De invullers hebben een training gevolgd bij de Belastingdienst. De FNV heeft meer dan 40 jaar ervaring met belastinghulp. Onderzoek heeft aangetoond dat de FNV de beste hulp biedt. De CNV vraagt leden €7 voor hulp. Het voordeel is dat ook niet-leden bij de CNV kunnen aankloppen voor hulp. Er worden geen eisen gesteld wat betreft het inkomen van de belastingplichtige. Zelfstandigen kunnen niet van hun diensten gebruikmaken.

Kosten: (zo goed als) gratis)
Voordeel: de beste hulpdienst bij belastingaangifte, geen inkomensgrenzen en veel expertise
Nadeel: bij FNV is lidmaatschap verplicht

Hulp van Ouderenbond

Als u lid bent van de ANBO, de Unie KBO of de PCOB kunt u hulp krijgen van de Ouderenbond. Vrijwilligers hebben een training gevolgd bij de Belastingdienst. Hulp van de Ouderenbond kan aantrekkelijker zijn dan hulp van de Belastingdienst, omdat de Ouderenbond opkomt voor haar leden en onafhankelijker is.

De vrijwilligers komen bij de leden thuis en vragen slechts een tegemoetkoming in de reiskosten en in de kosten voor het gebruik van computer en printer. Voor meer informatie over deze service kunt u terecht op de website van de Belastingdienst.

Kosten: tegemoetkoming in de kosten
Voordeel: de hulp komt meestal bij u thuis
Nadeel: niet iedereen komt in aanmerking, er gelden voorwaarden (zie onder)

Voorwaarden hulp Ouderenbond bij belastingaangifte

  • U bent 65 jaar of ouder
  • Eenvoudige aangifte
  • Inkomen dat niet hoger is dan €33.743 (alleenstaande) en €50.000 (echtpaar). Onder “inkomen” wordt verstaan: de hoogte van de AOW-uitkering aangevuld met pensioen)
Gerelateerde artikelen
Hulp bij invullen belastingaangifte 2016Hulp bij invullen belastingaangifte 2016Binnenkort moet de jaarlijkse belastingaangifte weer door miljoenen Nederlanders ingevuld en ingediend worden bij de Bel…
Voordelen lidmaatschap vakbondVoordelen lidmaatschap vakbondEen vakbond of vakvereniging is een organisatie die opkomt voor de belangen van de aangesloten werknemers. Zij onderhand…
Belastingaangifte doen 2011Belastingaangifte doen 2011Voor veel mensen is belastingaangifte doen een struikelblok en een tijdrovende bezigheid. Wie moet belastingaangifte doe…
Hulp bij de belastingaangifteDe belastingplichtigen die een verzoek hebben gekregen om aangifte te doen, moeten uiterlijk 31 maart hun belastingaangi…
Belastingteruggave scholieren en studenten 2011Belastingteruggave scholieren en studenten 2011Vaak wordt er teveel belasting ingehouden bij werk dat jongeren doen.Hoe werkt het terugvragen van belastinggeld? Met in…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • Plus

Reageer op het artikel "Hulp bij belastingaangifte"

Reactie

A. Geurts, 19-02-2014 13:38 #1
Geachte heer/mevrouw,

Kom ik als ZZPér ook in aanmerking voor hulp bij mijn belastingaangifte van 2013 bij de belastingdienst?

Met vriendelijke groet,

A. Geurts

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!