InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Aftrekposten ondernemers 2011 & 2012

Aftrekposten ondernemers 2011 & 2012

Aftrekposten ondernemers 2011 & 2012 Er zijn veel kosten die een ondernemer in mindering mag brengen op het belastbaar inkomen. Wat zijn de belangrijkste aftrekposten voor ondernemers?

Auto van de zaak

U moet een keuze maken tussen zakelijk of privé-vermogen. Als u de auto onder het privé vermogen schaart, is de maximale aftrek €0,19 per kilometer. Als de auto onder het zakelijk vermogen valt, is het aantal kilometers voor privégebruik gemaximaliseerd tot 500 km. Om de auto als aftrekpost aan te voeren, is het vereist om een nauwkeurige administratie bij te houden.

Aftrekbare studiekosten

Alle studiekosten zijn aftrekbaar, mits het totale bedrag hoger is dan €500. De fiscus stelt wel als voorwaarde dat het gaat om een studie voor uw werk of een toekomstig beroep. Vergoedingen die van de werkgever ontvangt, moeten worden afgetrokken van de studiekosten. Bij studiekosten gaat het onder andere om:
  • Lesgeld
  • Kosten van studiemateriaal, zoals boeken
  • Afschrijvingen van de computer of printer, tenzij de computer of printer ook voor privédoeleinden wordt gebruikt

Niet aftrekbare studiekosten

Studiekosten die niet aftrekbaar zijn, zijn onder meer de volgende:
  • Rente op studieschulden
  • Kosten van de studeerruimte
  • Studiereizen en excursies

Studieschulden zijn aftrekbaar in box 3, mits ze gelijk zijn aan of boven de schuldendrempel van €2.700 uitkomen.

Ondernemersaftrek

Als u een erkend ondernemer bent, kunt u de ondernemersaftrek aftrekken van de winst. De hoogte van de ondernemersaftrek hangt af van de winst van de onderneming. Het minimum aftrekbare bedrag is € 4.574 bij een winst van maximaal €59.450. Het maximale aftrekbare bedrag is €9.427. De ondernemersaftrek is het gezamenlijk bedrag van de:
  • Zelfstandigenaftrek
  • Aftrek voor speur – en ontwikkelingswerk
  • Meewerkaftrek
  • Startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid
  • Stakingsaftrek

Er geldt echter wel een urencriterium dat door de Belastingdienst is vastgesteld. In het belastingjaar moet er minstens 1.225 uur zijn besteed aan het bedrijf. Bij arbeidsongeschiktheid geldt er een speciale startersaftrek, met een verlaagd urencriterium. Het aantal uren dat aan het bedrijf is besteed, is verlaagd tot 800 uur.

MKB-winstvrijstelling

De MKB-winstvrijstelling is een aftrekpost voor het midden – en kleinbedrijf. De aftrekpost bedraag 12%, minus de ondernemersaftrek. Er geldt geen urencriterium.

Lijftrente aftrek

Als u een aantoonbaar pensioentekort hebt, is de lijfrente om het pensioentekort aan te vullen aftrekbaar. De premies en stortingen voor de lijfrenteverzekering zijn eenmalig aftrekbaar.

Investeringsaftrek

De investeringsaftrek is een bedrag dat aftrekbaar is van de winst, mits er geïnvesteerd is in bedrijfsmiddelen. Vanaf 2010 vallen zeer zuinige personenauto’s ook onder de investeringsaftrek. Dit zijn elektrische auto’s en benzine auto’s die maximaal 110 gram CO2 uitstoten per kilometer. Voor dieselauto’s geldt maximaal 95 gram per km.

Verder is er de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) die bedoeld is voor ondernemers die tussen de €2.200 en €300.000 hebben geïnvesteerd in hun bedrijf. De hoogte is maximaal 28%.

Vaste lasten ondernemers aftrekbaar

Vaste lasten zijn aftrekbaar, mits ze voor zakelijk gebruik zijn.
  • Zakelijke telefoonkosten
  • Energiekosten
  • De werkruimte is alleen aftrekbaar als de werkruimte een zelfstandig deel van de woning is

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte doen 2011Belastingaangifte doen 2011Voor veel mensen is belastingaangifte doen een struikelblok en een tijdrovende bezigheid. Wie moet belastingaangifte doe…
Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2016, 2017 en 2018? Let…
Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Wanneer u in 2017 of 2018 belastingaangifte moet doen kunt u als particulier kiezen voor digitaal en elektronisch belast…
Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteBelastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteHoe herstelt u een fout in uw belastingaangifte voordat de belastingaangifte een definitieve belastingaanslag is? Een fo…
Hulp bij belastingaangifteHulp bij belastingaangifteHet invullen van de belastingaangifte is niet voor iedereen even makkelijk. U kunt de aangifte uitbesteden aan een belas…
Bronnen en referenties
  • www.z24.nl
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Aftrekposten ondernemers 2011 & 2012"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 22-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2011
Schrijf mee!