InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hulp bij de belastingaangifte

Hulp bij de belastingaangifte

De belastingplichtigen die een verzoek hebben gekregen om aangifte te doen, moeten uiterlijk 31 maart hun belastingaangifte indienen over het voorgaande belastingjaar. In het aangifteprogramma zelf kunt u nadere informatie opvragen over bepaalde vragen. In het geval u uzelf niet vertrouwend met het invullen van de belastingaangifte, kunt u gratis of betaalde hulp inschakelen. De meeste mensen zien er jaarlijks tegenop om de belastingaangifte in te vullen. Toch is het belangrijk om de aangifte op tijd in te dienen. Indien u verder geen bijzondere aftrekposten of extra inkomsten hebt, kunt u er voor kiezen om de aangifte zelf in te vullen. U kunt het ook uitbesteden aan de Belastingdienst, vakbond of een professionele belastingadviseur. In bepaalde gevallen loont het de moeite om er een professionele adviseur voor in te schakelen.

Belastingaangifte zelf invullen

Door er enige tijd in te steken moeten de mensen die verder geen bijzonderheden hebben, de aangifte zelf kunnen invullen. Met het invulprogramma is het eenvoudiger geworden in vergelijking met de vroegere manier van invullen. U kunt eenvoudig de volgorde aanhouden in het programma en eventueel een toelichting opvragen door op het vraagteken te gaan staan. Daarnaast kunt u de Belastingtelefoon raadplegen, maar u moet wel rekening houden met enige wachttijd in de maanden februari en maart.

Op het internet kunt u ook nog zoeken naar antwoorden op uw vragen, maar pas wel goed op dat u een betrouwbare bron raadpleegt. Een zoekresultaat afkomstig van een forum moet u voorzichtig mee zijn.

Welke papieren moet ik verzamelen voor het invullen van de belastingaangifte?

Vanaf begin januari krijgt u al de eerste jaaroverzichten thuis gestuurd. U doet er verstandig aan om daar een speciaal laatje voor te reserveren. Anders moet u op het moment dat u de aangifte gaat invullen alles nog proberen bij elkaar te zoeken, en vergeet u mogelijk zaken. De belangrijkste papieren (voor een standaard aangifte) die u bij elkaar moet zoeken zijn:
  • Jaaropgaven van uw inkomsten
  • Een overzicht van de betaalde hypotheekrente, restschuld op het huis, WOZ-beschikking van uw gemeente
  • Saldi van de spaarrekeningen, lopende rekeningen en waardeoverzicht van uw beleggingen
  • Alle documenten verzamelen van de overige aftrekposten, zoals ziektekosten en giften

Hulp inschakelen voor het invullen van uw belastingaangifte Belastingdienst

Tot een bepaalde inkomensgrens kunt u de belastingaangifte in laten vullen door iemand van de Belastingdienst. De grens ligt bij fiscale partners bij een gezamenlijk inkomen van 47.000 (2011). Het grote voordeel is dat het gratis is. Via de Belastingtelefoon kunt u een afspraak maken. Het telefoonnummer van de Belastingtelefoon is: 0800-0543. Een nadeel van deze manier van invullen is dat de Fiscus niet mee gaat denken om lucratieve constructies te bedenken om minder belasting te betalen, maar bij de standaard aangifte speelt dit niet.

Hulp inschakelen voor het invullen van uw belastingaangifte vakbond of ouderenbond

Indien u lid bent van een ouderenbond of vakbond, kunt u gratis of tegen een kleine vergoeding hulp krijgen bij het invullen van uw aangifte. Het moet wel gaan om een eenvoudige aangifte, indien u ook inkomsten hebt die in box twee vallen, moet u een professionele adviseur inschakelen.

Hulp inschakelen voor het invullen van uw belastingaangifte belastingadviseur

U kunt uiteraard ook een belastingadviseur inschakelen om uw aangifte in te dienen. Het gaat u minimaal 60 kosten, maar het kan het bedrag dubbel en dwars waard zijn. De adviseur weet precies waar de mogelijkheden liggen. U moet wel zorgen voor een goede adviseur, want iedereen kan zichzelf belastingadviseur noemen.
Gerelateerde artikelen
Wie moet een belastingaangifte invullen?Wie moet een belastingaangifte invullen?Ongeveer negen miljoen belastingplichtigen moeten jaarlijks vóór 1 april belastingaangifte doen over het voorgaande bela…
Belasting en thuiswerkBelasting en thuiswerkHoe zit het met de belasting als je vanuit huis werkt? Waar moet je als thuiswerker rekening mee houden? Het betalen van…
Belastingaangifte erfenis broer en zusBelastingaangifte erfenis broer en zusHebt u een erfenis van vrijgezelle broer of zus? Als u van een broer of zus een erfenis krijgt, moet in de meeste gevall…
DigiD machtiging belastingaangifte 2018 inkomstenbelastingDigiD machtiging belastingaangifte 2018 inkomstenbelastingGaat u ook digitaal belastingaangifte dit voorjaar 2019 over het jaar 2018? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met D…
Belastingaangifte is te ingewikkeldDe meeste Nederlanders begrijpen zeer weinig van belastingen en de jaarlijks in te vullen aangifte. Eventuele beschikkin…

Reageer op het artikel "Hulp bij de belastingaangifte"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 01-03-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!