InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Digitaal belastingaangifte doen

Digitaal belastingaangifte doen

Digitaal belastingaangifte doen Digitaal belastingaangifte doen: hoe werkt het? Hoe kun je de belastingaangifte vooraf laten invullen door de Belastingdienst? En hoe vraag je een DigiD-inlogcode aan?

Digitaal belastingaangifte doen

Nu hebben mensen de keuze of ze digitaal of op papier aangifte willen doen van hun inkomstenbelasting. Verreweg de meeste mensen doen aangifte via de computer. Aangifte doen voor een overleden belastingplichtige (F-biljet) of aangifte doen in een jaar dat je immigreert of emigreert (M-biljet) kan alleen op papier.

De meeste mensen doen digitaal aangifte met het aangifteprogramma dat te downloaden is op de website van de Belastingdienst.

Voordelen digitaal belastingaangifte

Digitaal belastingaangifte doen biedt een aantal voordelen ten opzichte van de papieren aangiftebiljetten, voor zowel belastingplichtigen als de Belastingdienst. De Belastingdienst hoeft geen papieren meer toe te sturen en via internet belastingaangifte doen is vaak sneller en eenvoudiger. De belastingplichtige kan namelijk kiezen voor de mogelijkheid om een deel van zijn gegevens vooraf te laten invullen. De aangiften zijn bovendien makkelijker te verwerken voor de Belastingdienst.

Elektronische aangifte verplicht

De Belastingdienst wil digitaal belastingaangifte verplicht gaan stellen in de toekomst. Vanaf volgend jaar zullen alleen oudere mensen nog een uitnodiging tot het doen van belastingaangifte toegestuurd krijgen.

Vooraf ingevulde aangifte (VIA)

De Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) is een extra service van de belastingdienst, waarbij er vooraf gegevens zijn ingevuld door de Belastingdienst. Zo wordt het doen van aangifte eenvoudiger. Je moet dan echter wel wachten tot 1 maart.

Het aantal vooraf ingevulde gegevens verschilt per belastingplichtige. Je moet de gegevens controleren en de ontbrekende gegevens aanvullen. Gegevens wat betreft naam, adres en woonplaats, maar ook WOZ-gegevens en informatie over loon en/of uitkering kunnen al vooraf zijn ingevuld.

De belastingplichtige blijft zelf verantwoordelijk voor de aangifte en wordt geacht de reeds ingevulde gegevens zorgvuldig te controleren.

DigiD nodig

Een voorwaarde voor het doen van elektronische aangifte is dat de belastingplichtige een DigiD-inlogcode heeft. Deze kan worden aangevraagd op de website www.digid.nl/aanvragen. Het kan vijf werkdagen duren voor je de DigiDcode ontvangt. Als je in het buitenland woont of hulp krijgt bij de aangifte, moet je de “elektronische handtekening” gebruiken. Voor meer informatie, zie de website van de Belastingdienst.

Aantal belastingformulieren afgeschaft

Het T, Tj en E-formulier zijn afgeschaft met ingang van het belastingjaar 2010. Het P-formulier vervangt de afgeschafte formulieren.

Digitaal belastingaangifte doen: hoe werkt het?
  • DigiD-inlogcode aanvragen op www.digid.nl/aanvragen
  • Aangifteprogramma vanaf 1 maart downloaden op de website van de Belastingdienst
  • Aanvinken dat je wilt dat de aangifte vooraf is ingevuld
  • Gegevens controleren en aanvullen
Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten BelastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2018 en 2019? Let op de…
DigiD machtiging belastingaangifte 2018 inkomstenbelastingDigiD machtiging belastingaangifte 2018 inkomstenbelastingGaat u ook digitaal belastingaangifte dit voorjaar 2019 over het jaar 2018? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met D…
Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Wanneer u in 2018 of 2019 belastingaangifte moet doen kunt u als particulier kiezen voor digitaal en elektronisch belast…
Uitstel belastingaangifte 2019 (controleer gegevens)Uitstel belastingaangifte 2019 (controleer gegevens)U wilt uitstel voor uw belastingaangifte 2019 over aanslagjaar 2018. Wie 1 mei 2019 voor zijn aangifte inkomstenbelastin…
Belastingaangifte 2017 te laat ingediend, uitstel of boete?Belastingaangifte 2017 te laat ingediend, uitstel of boete?Alle inwoners van Nederland die van de Belastingdienst een aangiftebrief krijgen, zijn verplicht om voor 1 mei 2017 de b…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst DigiD.nl

Reageer op het artikel "Digitaal belastingaangifte doen"

Reacties

A. G. van der Wel G. Van, 20-04-2013 11:42 #2
Ben al ruim een maand bezig met die aangifte, maar nog steeds niet gelukt! Wat is hier nu zo gemakkelijk aan? Vroeger met dat formulier was ik zo klaar!

D. Willemsen, 22-01-2013 16:08 #1
Ik heb een digd-code. Heb ik dan voldoende om straks mijn aangifte 2012 elektronisch te verzenden?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 11-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!