InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vrijwilligerswerk 2019 en de belasting of bijstandsuitkering

Vrijwilligerswerk 2019 en de belasting of bijstandsuitkering

Vrijwilligerswerk 2019 en de belasting of bijstandsuitkering Veel mensen doen in 2018 en 2019 vrijwilligerswerk en krijgen daarvoor een bepaalde vergoeding of zien hier juist vanaf. Wat betekent een bijstandsuitkering in combinatie met vrijwilligerswerk en vrijwilligersvergoeding voor de te betalen loonbelasting, de inkomstenbelasting, belastingaangifte of de hoogte van uw uitkering? Let op de eisen en voorwaarden van de fiscus. Hoeveel belasting moet u betalen of is het toch allemaal belastingvrij in 2018 en 2019? Soms kunt u het als vrijwilliger aan de slag zijn ook als gift fiscaal aftrekken (zie de voorwaarden). In 2019 gaat de vrijstelling voor een vrijwilliger omhoog en de vrijstelling wordt vanaf 2020 geïndexeerd.

Inhoud

Vrijwilligerswerk en de Belastingdienst

De definitie van het begrip vrijwilligerswerk is van belang. Als u aan de eisen voldoet, hoeft u over de beloning zeer waarschijnlijk geen loonbelasting of inkomstenbelasting te betalen. De Belastingdienst stelt de volgende eisen aan het begrip vrijwilligerswerk:
  • Er is geen sprake van een vrijwilliger en vrijwilligerswerk als het werk kan worden gezien als beroep. Vergelijk het met de tuinman die tegen betaling een kinderboerderij opknapt.
  • Het moet gaan om 1 of meer privaat- of publiekrechtelijke organisaties die geen aangifte vennootschapsbelasting hoeven doen. Dit kunnen ook sportorganisaties zijn die een andere rechtsvorm dan een BV of NV hebben en om die reden geen vennootschapsbelasting betalen.
  • Er mag geen sprake zijn van een marktconforme beloning, maar een forfaitaire kostenvergoeding is wel toegestaan.

Wat is geen marktconforme beloning volgens de Belastingdienst

Onder niet marktconforme beloningen wordt tot en met 2018 verstaan:
  • Vergoedingen of verstrekkingen voor de werkelijk gemaakte kosten die bovendien als redelijk kunnen worden bestempeld. Geen extra’s dus. Vergoedingen voor de kosten die u maakte, hoeft u niet op te geven.
  • Voor vrijwilligers van 23 jaar of ouder mag de vergoeding of verstrekking maximaal € 4,50 per uur bedragen. Maximaal € 150 per maand en € 1.500 per jaar.
  • Voor vrijwilligers jonger dan 23 jaar is dit een vergoeding of verstrekking van maximaal € 2,50 per uur. Maximaal € 150 per maand en € 1.500 per jaar.

Tabel vrijwilligers 2016, 2017 en 2018, wat zijn de maximaal toegestane bedragen?

De onbelaste vrijwilligersvergoeding is als volgt samengesteld:

Leeftijdmaximum per jaarMaximum per maandMaximum per uur
< 23 jaar€ 1.500€ 150€ 2,50
vanaf 23 jaar€ 1.500€ 150€ 4,50

Onbelaste vergoeding 2019 en 2020 omhoog

In het regeerakkoord van het kabinet Rutte 3 wordt voor 2019 en 2020 een verruiming van de onbelaste vrijwilligersvergoeding aangekondigd naar 1.700 euro per jaar (was dus 1.500 euro). Op Prinsjesdag 2018 werd bekend gemaakt dat de vrijwilligersvergoeding die onbelast is, wordt verhoogd naar 170 euro per maand en 1.700 euro per jaar. Vanaf 1 januari 2020 wordt de vrijstelling geïndexeerd.

Loonbelasting en inkomstenbelasting betalen

Voldoet u aan deze eisen dan zit u goed. Als u meer per uur betaald krijgt of de maxima overschrijdt, kan ook dit belastingvrij als op basis van bonnen kan worden aangetoond dat de vergoedingen niet marktconform zijn. Kortom, de bewijslast ligt bij u. Overigens gelden deze maxima per bedrijf. De vrijwilliger die vrijwilligerswerk bij meerdere instanties verricht, zult u zelf het totaal aan vergoedingen moeten optellen om te kijken of u niet te hoog uitkomt. Dat kan ertoe leiden dat toch inkomstenbelasting moet worden betaald of dat dit gevolgen heeft voor de hoogte van een maandelijkse uitkering. In dat geval worden de vergoeding en als normaal inkomen gezien en in mindering op een uitkering gebracht.

Vrijwilligers en bijstandsuitkering

Als iemand met bijstand vrijwilliger is en daarvoor een vergoeding krijgt, heeft dit geen gevolgen voor de hoogte van de uitkering, als de vergoeding voor het vrijwilligerswerk niet meer bedraagt dan maximaal € 95 per maand is en maximaal € 765 per jaar bedraagt. De vrijstellingen zijn een stuk hoger als de gemeente vindt dat uw vrijwilligerswerk noodzakelijk is voor uw re-integratie. De maxima liggen dan op € 150 per maand en € 1.500 per jaar. Dat betekent dus ook dat 12x150 euro niet is toegestaan, want dat is gelijk aan 1.800 euro en dus 300 euro te hoog.

Vrijwilligerswerk aftrekbaar als gift

Als u voor vrijwilligerswerk een beloning ontvangt, maar die meteen weer terugstort, wordt de storting gezien als een gift. Maar het kan ook eenvoudiger door wel een declaratieformulier in te vullen, maar af te zien van de beloning. Hoe of wat precies mogelijk is, hangt af van de afspraken van de vrijwilligersvereniging met de Belastingdienst. Zo is een goedgekeurde instelling door de Belastingdienst aangewezen als ANBI. Vraag daar dus naar. Ook als u de gemaakte kosten niet vergoed krijgt door de slechte financiële situatie van de ANBI, mag u de kosten aftrekken als een gewone gift. Denk aan kosten als:
  • Reiskosten en auto- en taxikosten;
  • Portokosten;
  • Kosten voor enveloppen, papier of inkt.

Slot

Om belastingvrij uw vrijwilligerswerk te kunnen doen, is het belangrijk dat u de toegestane maxima per maand en per jaar in de gaten houdt. Zit u per instelling lager, maar is het totale bedrag van meerdere instellingen hoger dan de toegestane maxima, dan zal dat er toe leiden dan de instantie zelf geen loonheffing inhoudt, maar u dat u daarna zelf inkomstenbelasting moet betalen. Het kan er ook toe leiden dat uw bijstandsuitkering 2018 of 2019 wordt verlaagd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vrijwilligerswerk en maatschappelijke stagesTegenwoordig hoor je van steeds meer mensen dat ze, naast hun gewone werk, ook nog aan vrijwilligerswerk doen. Het wordt…
Belasting terugvragen in 2019: studenten en scholierenBelasting terugvragen in 2019: studenten en scholierenWie in 2019 te veel loonbelasting betaalt, kan de Belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbelasting. S…
Saldoverklaring lijfrente BelastingdienstSaldoverklaring lijfrente BelastingdienstGebruik de saldomethode bij over 2017, 2018 en 2019 uitgekeerde lijfrente, betaal zo niet meer belasting aan de Belastin…
Aftrekposten ZZPAftrekposten ZZPZZP'ers moeten belastingaangifte van hun inkomen doen. Ze kunnen in aanmerking komen voor verschillende aftrekposten, zo…
Mag je belastingvrij bijverdienen?Mag je belastingvrij bijverdienen?Met belastingvrij bijverdienen bedoelen veel mensen het zogenaamde zwartwerk: werken zonder dat hierover loonbelasting w…

Reageer op het artikel "Vrijwilligerswerk 2019 en de belasting of bijstandsuitkering"

Reacties

Abdel, 28-06-2016 04:36 #6
Geachte,
Ik was in 2015 en nog steeds vrijwilliger (huiswerkbegeleiding en juridisch advies) bij een stichting (Anbi). Graag wil ik de "vergoeding"/ kosten die ik maak als gewone gift aangeven bij de aangifte van 2015. De voorwaarden die de Belastingdienst stelt zijn:
1) Wij hebben de instelling aangewezen als ANBI of culturele ANBI.
2) De instelling heeft een verklaring afgegeven dat u zich hebt ingezet als vrijwilliger.
3) De (culturele) ANBI heeft een regeling getroffen waardoor u in aanmerking komt voor een vergoeding.
4) De financiële situatie van de (culturele) ANBI is zo dat zij de vergoeding ook kan uitbetalen.
5) De (culturele) ANBI heeft de bedoeling om de vergoeding daadwerkelijk uit te betalen.
6) U moet zelf kunnen bepalen dat u de vergoeding niet wilt ontvangen en aan de (culturele) ANBI schenkt.

Punt 2, 3 en 5 vind ik niet zo duidelijk hoe de stichting dat moet hebben vormgegeven (mondeling of alleen schriftelijk). Ik weet wel van het bestaan van een vrijwilligersverklaring. Is dit wat ze bedoelen daarmee en dient de stichting die vrijwilligersverklaring namens mij bij de Belastingdienst aan te geven. Mij is alleen mondeling medegedeeld dat ik kosten kan declareren, maar dat ik daarvan afzie. Ik weet ook niet hoe ik portokosten, papierkosten kan bewijzen bij Belastingdienst mochten ze vragen hierover hebben. Reactie infoteur, 29-06-2016
Geachte Abdel,
Het gaat er inderdaad om dat u desgevraagd kunt aantonen dat uw aftrek als gift terecht is. Dat wil zeggen dat u weliswaar recht hebt op een vergoeding maar daarvan afziet en dit aanmeldt als gift. Altijd is het zo dat u sterker staat als e.e.a. ook op papier staat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 28-05-2016 12:11 #5
Geachte, mijn dochter woont bij ons in en heeft geen bestaan inkomsten en ook geen werkloosheid vergoeding ze heeft omdat ze het graag doet als vrijwilliger bij een ambulance dienst gewerkt waar ze voor werd vergoed op jaar basis heeft ze 1770€ gekregen en verder niets. Zal ze hierop moeten zelf haar loon belastingen moeten op betalen of zal ze deze mogen aftrekken. Ze was ook een tijdje als zelfstandige verkoper aan het werk maar dit heeft ook niets opgeleverd
Voor het vrijwilliger werk kan zij dan ook de verplaatsing die ze doet met haar wagen deze aftrekken
Graag hier een reactie
Met vriendelijke groeten
Peter Reactie infoteur, 29-05-2016
Geachte Peter,
Als 1770 euro haar jaarinkomen is is de inkomstenbelasting die daarbij hoort nihil. Als ze geen ondernemer is, kan ze de kosten van de auto niet aftrekken. Het ligt voor de hand dat de ambulancedienst een onkostenvergoeding geeft voor het gebruik van de wagen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miep Hoek, 24-05-2016 09:18 #4
Sinds afgelopen week doe ik vrijwilligerswerk voor de Stichting Oecumenische Geloofsgemeenschap Monte Gordo, Portugal. In de zomer bestaan de werkzaamheden in Nederland uit: vergaderingen, jaarverslagen, (hoor)bezoeken aan predikanten, bezoek aan gemeenteleden. Dit gaat door heel Nederland. In de winter ga ik 2 maanden naar Monte Gordo om de gemeente daar te ondersteunen m.b.t. kerkdiensten en andere activiteiten t.b.v. de daar overwinterende Nederlanders. Mijn vraag is of ik de volgende kosten mag aftrekken voor de belastingdienst:
Cursus Portugees + lesmateriaal
Reiskosten in Nederland
Reiskosten van en naar Monte Gordo
Verblijfkosten in Monte Gordo
Aan te schaffen extra's in de vorm van router, telefoonkaarten, postzegels e.d. Graag uw reactie, waarvoor bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 24-05-2016
Beste Miep Hoek,
Voorwaarden voor aftrek is dat u afziet van een vrijwilligersvergoeding maar ook dat de instelling een ANBI instelling is. Volgens mij staat Monto Gordo (nog) niet op de ANBI lijst van de Belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Wilbers, 01-11-2015 18:13 #3
Geachte Belastingdienst. ik doe veel vrijwilligerswerk voor de kerk ANBI instelling, ik krijg daar een vergoeding voor eind van het jaar, en stort het bedrag gelijk terug en ik kan dan het bedrag aftrekken als gift, mijn vraag is moet de kerk hierover het bedrag belasting betalen? Reactie infoteur, 02-11-2015
Geachte A. Wilbers,
Neen een ANBI instelling betaalt over een gift geen belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Naam Indra, 27-06-2014 21:31 #2
Sinds januari dit jaar krijg ik van mijn moeder pgb uitbetaald voor de zorg die ik haar verleen. De inducatie v h CIZ is 6,9 uur per week. Zij is dialysepatiënt. Haar nieren werken niet meer en wordt 3 keer per week gespoeld in het ziekenhuis. Zij heeft na de dialyse intensieve zorg nodig. De zorg na dialyse en andere hulp die ik haar verleen worden gezien als vrijwilligerswerk. Ook ben ik hier ingetrokken om haar de nodige zorg te verlenen. Zij is 80 jaar oud. Is het mogelijk om de hulp als vrijwilligster in dit geval af te trekken? Ik hoop dat u mijn vraag kunt beantwoorden. Bij voorbaat dank.

De indicatie is geg voor wassen, aankleden en medicijnen.
De intensieve begeleiding na dua Reactie infoteur, 28-06-2014
Beste Indra,
Mantelzorg is iets anders dan vrijwilligerswerk. Als jullie fiscale partners zijn zijn de ziektekosten (voor zover niet vergoed) aftrekbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. H. de Ruiter, 16-03-2011 19:49 #1
Vraag: Ik doe vrijwilligerswerk bij een voetbalvereniging. Plm 15 uur per week. Ik krijg hiervoor niets betaald. Mag ik toch 1500 euro van de belasting aftrekken als onder giften? Ik heb gehoord, dat er een rechtzaak over is aangespannen, welke door de belastingdienst is verloren. Mag ik nu alsnog die 1500 euro aftrekken bij mijn aangifte? Reactie infoteur, 16-03-2011
Beste J.H. de Ruiter,
Dat hangt af van de afspraken met de belastingdienst. Zie ook een aanvullend stuk hierover in het artikel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 19-09-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2019
Reacties: 6
Schrijf mee!