InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Inkomstenbelasting bij twee inkomens

Inkomstenbelasting bij twee inkomens

Inkomstenbelasting bij twee inkomens Om de nodige afwisseling in uw werk aan te brengen, of uit noodzaak, kunt u ervoor kiezen om meerdere deeltijd banen te vervullen. Hierbij moet u wel goed letten op de belastingheffing. Over inkomsten uit arbeid moet u inkomstenbelasting betalen. De werkgever zorgt over het algemeen voor de inhouding van de verschuldigde belasting. In het geval u geen aftrekbare kosten (bijvoorbeeld betaalde hypotheekrente) hebt of aanvullende inkomsten, is de heffing van de werkgever ook gelijk de eindheffing. De jaarlijkse aangifte die u uiterlijk vóór 1 april moet indienen, zal in dat geval op nul uitkomen. Over het voorgaande belastingjaar een bedrag terug krijgen is een wenselijke situatie, maar belastinggeld terug moeten betalen komt vaak als een onaangename verrassing. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij werknemers met meerdere banen.

Inkomen van één werkgever

De werkgever houdt op het brutoloon de vaste inhoudingen in. De loonadministratie weet exact hoeveel ze moeten inhouden van het brutoloon. Werknemers met een eigen huis hebben recht op gedeeltelijke teruggave van de belasting die de werkgever heeft ingehouden. Dit komt doordat de betaalde hypotheekrente fiscaal aftrekbaar is. De werkgever gaat ervan uit dat u geen tweede functie heeft bij de inhouding van de verschuldigde belasting.

Inkomen van twee of meerdere werkgevers

Indien uw inkomen van twee of meerdere werkgevers afkomstig is, kunt u er vanuit gaat dat de ingehouden belasting door de werkgever te laag is Dit kan twee redenen hebben. Ten eerste houden mogelijk meerdere werkgevers rekening met kortingen, zoals de arbeidskorting. De kortingen hebt u echter maar één keer recht op. De tweede reden is dat uw totale inkomen over de meerdere werkgevers bij elkaar opgeteld mogelijk zwaarder belast moet gaan worden.

Dubbele heffingskortingen

Door dubbele heffingskortingen houden beide werkgevers rekening met korting die u maar één keer recht op hebt. Dit kan resulteren in een naheffing van de Belastingdienst. Dit kunt u voorkomen door voor één van de twee inkomens het verzoek neer te leggen om geen rekening te houden met heffingskortingen.

Naheffing door te lage inhoudingen

In Nederland kennen wij een progressief belastingstelsel. Hierdoor worden hoge inkomen zwaarder belast dan lage inkomens. De belastingheffing kan in totaal oplopen tot 52 procent. Met een jaarinkomen tot ongeveer 19.000 (afgerond), betaalt u een belastingtarief van 33 procent. Boven dit bedrag moet u ongeveer 42 procent belasting betalen. Door bij twee werkgevers tot 19.000 te verdienen, zit u in de laagste belastingschijf, terwijl u over een deel van het inkomen 42 procent belasting moet betalen.

Voorbeeldberekening

Bij werkgever X ontvangt u een jaarsalaris van bruto 15.000. Bij werkgever Y ontvangt u op jaarbasis 10.000. Heffingskortingen laten wij in deze berekening buiten beschouwing. In totaal hebt u een jaarinkomen van 25.000, waarvan 6.000 in de 42 procent schijf zou moeten zitten. De werkgevers houden echter in werkelijkheid slechts 33 procent in. De Belastingdienst zal in dit geval nog een naheffing verrichten.

Geld reserveren of een voorheffing aanvragen

Doordat er maandelijks te weinig geld wordt ingehouden, kan de naheffing van de Fiscus behoorlijk in de papieren lopen. Dit kunt u oplossen door een deel van het netto loon te reserveren. Een andere mogelijkheid is om een voorheffing aan te vragen. Maandelijks gaat de Belastingdienst vervolgens een bedrag bij u incasseren om het te weinig betaalde alvast geheel of gedeeltelijk te vereffenen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Domas, Pixabay

Reageer op het artikel "Inkomstenbelasting bij twee inkomens"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 03-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!