T-biljet of Tj-biljet verdwenen? Gebruik het P-formulier

T-biljet of Tj-biljet verdwenen? Gebruik het P-formulier Het T-Biljet en het Tj-Biljet zijn voor veel mensen onvindbaar op de website van de Belastingdienst. Dit klopt, want de Belastingdienst probeert mensen zoveel mogelijk te stimuleren om de aangifte elektronisch te doen. Belasting terugvragen doen veel mensen echter liever op papier dan via internet. Dit kan nog wel! Namelijk door gebruik te maken van het P-Biljet.

Waarom is het T-biljet en het Tj-biljet verdwenen?

Het aanvragen van een T-biljet of Tj-biljet is met name onder studenten een begrip. Je hebt een of meerdere bijbaantjes gehad en kunt niet overal tegelijk loonheffingskorting laten toepassen. Zo wordt veel belasting ingehouden die je later weer terug kunt krijgen omdat je niet boven de grens van een bepaald minimum inkomen uitkomt. Het invullen van een simpel tj-formulier bood jaren uitkomst. Sinds 2011 werkt dit echter net iets anders.

De Belastingdienst heeft per 2010 het T, Tj, en ook het E-formulier afgeschaft. Het betreft allemaal papieren formulieren. Veel mensen doen al digitaal aangifte van de belasting met het aangifteprogramma dat beschikbaar is voor Windows, Linux en Apple. Digitaal aangifte doen heeft zeker voordelen. Zo hoef je niet zelf al je gegevens in te vullen: wanneer je wacht tot na 1 maart vult de Belastingdienst al een belangrijk deel voor je in. Het gaat om zaken als loon, uitkering of de WOZ-waarde van een woning.

Is het ingewikkeld om elektronisch aangifte te doen?

Nee, in principe niet. Veel mensen vinden het wel handiger om uitgebreid met alle mappen aan tafel te zitten en zo te puzzelen op hun aangifte dan om voor een beeldscherm te zitten. Wat doet u als u besluit om elektronisch aangifte te doen?
  1. Ga naar de website van de Belastingdienst
  2. Klik in de tab 'Particulier' op de optie 'Aangifte doen, belasting betalen of terugvragen'.
  3. Klik onder het kopje 'Aangifte doen' op 'Alles over de aangifte van 2010'.
  4. Klik onder het kopje 'Voor 1 maart aangifte doen' (indien voor 1 maart) op de optie 'download aangifteprogramma 2010'.
  5. Kies onder het kopje 'programma's' voor het besturingsprogramma van uw PC of laptop.
  6. Klik onder downloaden op 'Elektronische aangifte IB 2010 voor Windows' (of het besturingsprogramma van uw keuze).
  7. Volg vervolgens de instructies van uw computer op. U heeft de mogelijkheid een pictogram aan te maken voor op uw bureaublad zodat het programma gemakkelijk te vinden is.

Hou er wel rekening mee dat u de aangifte of aanvraag voor teruggaaf aan het einde elektronisch moet ondertekenen, zoals u dat normaal met een gewone handtekening zou doen. Dit gebeurd door gebruikmaking van DigiD. Hiervoor moet u een account aanvragen. U krijgt dan binnen een paar dagen een formulier toegezonden met een inlogcode, deze kunt u dan gebruiken om uw account te activeren.

Nadat u uw aangifte heeft verzonden kunt u het programma gewoon weer van uw computer verwijderen. U zult het niet verder nodig hebben want voor ieder volgend jaar wordt een nieuw programma ontwikkeld.

Hoe kan ik nog op papier aangifte doen?

De Belastingdienst heeft deze optie op de website een beetje verstopt, maar het is nog wel te vinden. Het P-formulier of het P-biljet vervangt namelijk het T-, Tj en het E-formullier. Het is vanaf 2011 het enige papieren formulier dat gebruikt kan worden om belastingaangifte te doen of teruggaaf aan te vragen. Het P-biljet of P-formulier is via de website op te vragen en wordt dan binnen enkele dagen thuis gestuurd. Ook is het te bestellen door de bellen naar de Belastingtelefoon. Dit is handig voor mensen die helemaal niet de beschikking hebben over een computer.

Sommige mensen gebruikten al een P-formulier of P-biljet en zijn gewoon deze jaarlijk automatisch toegestuurd te krijgen. Dit is vanaf 2011 niet langer het geval. De enige uitzondering wordt gemaakt voor mensen boven de 64. Mensen onder deze leeftijdsgrens die altijd automatisch een P-formulier kregen zijn als het goed is per brief op de hoogte gesteld van de wijziging.

Uiteraard moet u er wel rekening mee houden dan het verwerken van papieren aangiften en aanvragen voor teruggave langer duurt dan wanneer u het per computer zou aanvragen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte  welke biljetten zijn er?Belastingaangifte welke biljetten zijn er?Tegenwoordig doet vrijwel iedereen digitaal aangifte. Nog steeds wordt de verschillende soorten van aangiftes onderverde…
Beschadigde eurobiljetten en euromuntenSinds het jaar 2001 moeten wij betalen met de euro in plaats van de gulden. In veel Europese landen kunt u met deze munt…
Vals geld, het herkennen van vals geldVals geld, het herkennen van vals geldDe kans dat u een briefje vals geld in handen krijgt is niet zo erg groot. Wel is het handig om te weten hoe u valse eur…
Belasting terugvragen over 2019: studenten en scholierenBelasting terugvragen over 2019: studenten en scholierenWie in 2019 te veel loonbelasting betaalt, kan de Belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbelasting. S…

Drempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingDrempelinkomen en verzamelinkomen inkomstenbelastingUw drempelinkomen berekenen in 2018, 2019 of 2020, uw verzamelinkomen berekenen en het belastbaar inkomen box 1 bepalen…
Arbeidskorting 2012 en 2011  hoogte en voorwaardenArbeidskorting 2012 en 2011 hoogte en voorwaardenIn 2012 en 2011 hebt u recht op de arbeidskorting zodra u een inkomen hebt uit tegenwoordige arbeid in 2012 of 2011. De…

Reageer op het artikel "T-biljet of Tj-biljet verdwenen? Gebruik het P-formulier"

Reacties

M. Ten Bohmer, 03-03-2019 19:37 #4
Mijn kleindochter heeft een paar maanden gewerkt in 2018 welk formulier moet ik hiervoor invullen?

Christa van As, 23-06-2018 23:57 #3
Mijn man is overleden, ik krijg een P formulier, moet ik dat invullen op mijn naam of op zijn naam?
Gr. Christa

S. Blommers, 30-03-2015 19:58 #2
Is het waar dat het aangifte doen voor inkomstenbelasting 2014 voor iemand die in 2015 is overleden alleen mogelijk is met een p-formulier? Reactie infoteur, 30-03-2015
Beste S,
Ik ben niet bekend met deze situatie, maar het lijkt me niet onaannemelijk aangezien in dat geval geen DigiD nodig is.

Groet,
Dessal

Willy Bruinsma, 22-07-2011 14:14 #1
Ik heb wel een computer, maar vul liever een formulier in. Op de website van de belastingdienst staat een link waarmee je het p-biljet kunt downloaden. Helaas, deze werkt niet.Nu heb ik het via de belastingtelefoon aangevraagd (ik heb uitstel tot 1 september gekregen). Sprekende computer. En nu maar hopen dat het biljet ook daadwerkelijk komt… communiceren met de belastingdienst is niet gemakkelijk…

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 03-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belasting 2012
Reacties: 4
Schrijf mee!