InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Vrijstellingen box 3 (2011 & 2012): Sparen & Beleggen

Vrijstellingen box 3 (2011 & 2012): Sparen & Beleggen

Vrijstellingen box 3 (2011 & 2012): Sparen & Beleggen In box 3 wordt het inkomen uit sparen en beleggen belast. Er geldt echter een aantal vrijstellingen voor de vermogensrendementsheffing, die worden besproken in dit artikel. Er moet alleen belasting worden betaald als het vermogen boven de vrijstelling uitkomt. De vrijstellingen voor de vermogensrendementsheffing in box 3, voor 2011 en 2012.

Box 3: Inkomen uit Sparen en Beleggen

In box 3 moet belasting worden betaald over de inkomsten uit sparen en beleggen. Het gaat om de zogenaamde “vermogensrendementsheffing”. De belasting gaat uit van een fictief rendement van 4% over het vermogen. Over dit bedrag moet 30% belasting worden betaald. Er zijn twee meetpunten, namelijk op 1 januari en op 31 december van het belastingjaar. Over het gemiddelde bedrag van deze twee meetpunten wordt de vermogensrendementsheffing geheven.

Heffingsvrije vermogen

Over een gedeelte van het eigen vermogen hoeft geen belasting te worden betaald: het zogenaamde “ heffingsvrije vermogen” .

Vrijstellingen box 3

Er zijn verschillende vrijstellingen in box 3:
  • De algemene vrijstelling
  • Ouderentoeslag
  • Maatschappelijike beleggingen
  • Beleggingen in durfkapitaal

Vrijstellingen box 3 2011 - 2012

SituatieVrijstelling 2011Vrijstelling 2012
Alleenstaand€ 20.785€ 21.139
Gehuwd of samenwonend (fiscale partners)€ 41.570€ 42.278
65+'ers ouderentoeslag
inkomen lager dan € 14.062€ 27.516€ 27.984
inkomen tussen € 14.062 en € 19.562€ 13.758€ 13.992

Algemene vrijstelling

De algemene vrijstelling geldt voor iedereen en is €20.785 (2011) in box 3. Tot dit bedrag hoeft dus geen vermogensrendementsheffing te worden betaald. Per minderjarig en inwonend kind geldt een extra vrijstelling van en 2.779 (2011) euro.

Ouderentoeslag

Wie aan het eind van het belastingjaar 65 jaar of ouder wordt, kan een ouderentoeslag krijgen op het heffingsvrijge vermogen. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van het inkomen in box 1 en het vermogen. De toeslag bedraagt maximaal €27.516 (2011).

Fiscale partners & vrijstelling

Fiscale partners kunnen het heffingsvrije vermogen en toeslagen aan elkaar overdragen. Zij kunnen ook de vrijstelling van maatschappelijke beleggingen (zie onder) aan elkaar overdragen.

Fiscaal voordelig sparen

Er zijn ook manieren om fiscaal voordelig te sparen . Je kunt dan in aanmerking komen voor belastingaftrek of extra vrijstelling. Manieren om fiscaal voordelig te sparen zijn maatschappelijke beleggingen, zoals groene beleggingen, en durfkapitaal.

Vrijstelling maatschappelijke beleggingen

Maatschappelijke belegginen, zoals groene beleggingen, worden beloond met een extra vermogensvrijstelling in box 3. De hoogte van de vrijstelling is maximaal 55.476 per persoon. Daarnaast is er een aanvullende heffingskorting, die 1% bedraagt van het gemiddelde vrijgestelde vermogen.

Beleggingen in durfkapitaal

Ook voor beleggingen in durfkapitaal is er een vermogensvrijstelling, van maximaal 55.476 per persoon. Voor directe beleggingen in durfkapitaal geldt er een aanvullende heffingskorting die 1% is van het gemiddelde vermogen.
Gerelateerde artikelen
Beleggen of Sparen?Het kan een moeilijke keuze zijn en daarom belicht ik hier de belangrijkste voor en nadelen van beleggen en van sparen.
Combisparen: Beleggen en SparenBij het combisparen kun je sparen en tegelijkertijd beleggen. Je kunt makkelijk de verhouding tussen het sparen en beleg…
Hybride hypotheek: de spaarbeleggingshypotheekHybride hypotheek: de spaarbeleggingshypotheekEen hypotheekvorm is de spaarbeleggingshypotheek, ook wel de hybride hypotheek genoemd. Deze hypotheek is een variant op…
Belastingvrij beleggenBelastingvrij beleggenBelastingvrij beleggen is beleggen met maximaal fiscaal voordeel. Zo is de koerswinst op uw belegging belastingvrij, maa…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Vrijstellingen box 3 (2011 & 2012): Sparen & Beleggen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 15-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!