InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Fiscale bijtelling auto van de zaak

Fiscale bijtelling auto van de zaak

Fiscale bijtelling auto van de zaak Als u in een auto van uw werkgever rijdt, geldt de zogenaamde "fiscale bijtelling" van de auto van de zaak. Op deze manier wordt het belastbaar inkomen verhoogd.

Fiscale bijtelling auto van de zaak

Wie een auto van de zaak heeft, gebruikt deze auto vaak ook privé. Daarom ziet de Belastingdienst de auto van de zaak als een vorm van inkomen. Er wordt dan ook voor het privégebruik van de auto maandelijks een bedrag bij het inkomen opgeteld: de “fiscale bijtelling”. Dit is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Hoeveel de fiscale bijtelling bedraagt, is afhankelijk van de CO2- uitstoot van de auto. Hoe lager de CO2- uitstoot, des te lager de fiscale bijtelling. Er zijn zelfs auto’s die onbelast zijn.

Percentage BijtellingAuto:CO2-uitstoot:
0%elektrische auto'sgeen
14%zeer zuinigDiesel: max. 95 gr./km Overig: maximaal 110 gr/km
20%ZuinigDiesel: 95 - 116 gr/km Overig: 110-140 gr/km
25%Alle andere auto's
35%ouder dan 15 jaar

De fiscale bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto.

Voorbeeld fiscale bijtelling auto van de zaak

De auto van het bedrijf van Jan heeft een cataloguswaarde van €19.000. De auto valt in de categorie "zuinig" en de bijtelling bedraagt 20%. 20% van €19.000 is €3.800. Jan verdient in totaal €24.150 per jaar. Het bedrag komt boven op het jaarinkomen van Jan. Maandelijks is het een bijtelling van (€3.800: 12) €316,67. Op deze wijze betaalt Jan dus belasting voor het privégebruik van de bedrijfsauto.

Geen privégebruik auto van de zaak

De fiscale bijtelling voor de auto van de zaak geldt niet als een werknemer de auto van de zaak voor hoogstens 500 km per jaar privé gebruikt. Hij moet dit wel aan kunnen tonen. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers en tellen niet mee.

Vergoeding werknemer privégebruik auto

De werknemer die de auto van de zaak privé in gebruik heeft, betaalt aan de werkgever maandelijks een vergoeding. Deze vergoeding mag in mindering worden gebracht op het brutolooon, want de Belastingdienst heeft het privégebruik al in rekening gebracht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid - L. Janssen

Reageer op het artikel "Fiscale bijtelling auto van de zaak"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 25-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!