InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingaangifte doen 2011

Belastingaangifte doen 2011

Belastingaangifte doen 2011 Voor veel mensen is belastingaangifte doen een struikelblok en een tijdrovende bezigheid. Wie moet belastingaangifte doen en hoe werkt het precies? Hoe kun je een aangiftebiljet aanvragen? Welke papieren zijn er nodig bij de belastingaangifte van 2011?

Loonbelasting en inkomstenbelasting

De loonbelasting is een voorheffing op de inkomstenbelasting. Dit is de belasting die de werkgever op het salaris inhoudt. Veel werknemers hebben niets met de inkomstenbelasting te maken, maar voor andere werknemers is de loonbelasting een voorheffing op de inkomstenbelasting.

Belastingaangifte doen

Werknemers met extra inkomsten, met een eigen huis of speciale uitgaven moeten aan het begin van het nieuwe jaar een aangiftebiljet invullen met informatie over hun inkomsten van het afgelopen jaar. De Belastingdienst stelt dan de definitieve belastingaanslag vast. Hierin staat het bedrag dat de werknemer over het vorige jaar aan inkomstenbelasting moet betalen.

Wie moet belastingaangifte doen?

De volgende mensen moeten belastingaangifte doen:
  • Mensen die meerdere banen hebben
  • Freelancers en zelfstandige ondernemers. Zij betalen geen loonbelasting omzet ze geen werkgever hebben.
  • Werknemers met een eigen huis doen er verstandig aan belastingaangifte te doen, omdat ze meestal geld terugkrijgen. De hypotheek van het eigen huis is een aftrekpost.

Aangiftebiljet aanvragen

De Belastingdienst stuurt in de meeste gevallen automatisch een aangiftebiljet toe aan mensen die inkomstenbelasting moeten doen. Als dat niet gebeurt, moet de werknemer zelf een biljet aanvragen.

Belastingaangifte 2011

De belastingaangifte voor 2011 moet de deur uit zijn voor 1 april 2012. De uitbetaling vindt dan plaats voor 1 juli.

Geld terugkrijgen van de Belastingdienst

Een werknemer die teveel belasting heeft betaald (via de loonbelasting) krijgt geld terug van de belastingdienst. Als het bedrag aan inkomstenbelasting hoger is dan de ingehouden loonbelasting, dan moet de werknemer belasting bijbetalen.

Benodigde papieren belastingaangifte

  • Aangifteformulier
  • BSN/sofinummer
  • Jaaropgaaf
  • Bankafschriften
  • Gegevens voor aftrekposten
  • Eventueel DigiD inlogcode (bij elektronische aangifte)

Aftrekposten belastingaangifte 2011

De belangrijkste aftrekposten bij het doen van belastingaangifte leest u hier:Aftrekposten belastingaangifte 2010

Uitstel belastingaangifte aanvragen

Belasting doen is iets wat veel mensen uitstellen, omdat ze er tegenop zien. In vrijwel alle gevallen staat de Belastingdienst uitstel toe. Als u geen uitstel aanvraagt, maar de belastingaangifte te laat opstuurt, riskeert u een boete. Deze kan oplopen tot €4.920, voor zowel vennootschapsbelasting als inkomstenbelasting. Het verzoek “uitstel van betaling” moet voor 1 april binnen zijn. De beslissingstermijn bedraagt drie weken.

Voorlopige belastingaanslag

U krijgt voor 1 juli de voorlopige belastingaanslag. Voorlopig, want de door u ingevulde gegevens moeten worden geverifieerd op juistheid.

Belasting over spaargeld

De Belastingdienst ziet de rente over spaargeld als een vorm van inkomen en heft daar belasting over in box 3: de vermogensrendementsheffing. Meer informatie over belasting over spaargeld leest u hier: Belasting over spaargeld

Heffingskortingen

Over de te betalen belasting kunt u verolgens heffingskortingen krijgen, zodat u minder belasting hoeft te betalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstBelastingaangifte, checklist en documenten belastingdienstWelke documenten en papieren hebt u of uw fiscale partner zeker nodig voor uw belastingaangifte 2016, 2017 en 2018? Let…
Belastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteBelastingdienst & herstel zo fout in je belastingaangifteHoe herstelt u een fout in uw belastingaangifte voordat de belastingaangifte een definitieve belastingaanslag is? Een fo…
Digitaal belastingaangifte doenDigitaal belastingaangifte doenDigitaal belastingaangifte doen: hoe werkt het? Hoe kun je de belastingaangifte vooraf laten invullen door de Belastingd…
Hulp bij belastingaangifteHulp bij belastingaangifteHet invullen van de belastingaangifte is niet voor iedereen even makkelijk. U kunt de aangifte uitbesteden aan een belas…
Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Elektronische belastingaangifte doen of op papier?Wanneer u in 2017 of 2018 belastingaangifte moet doen kunt u als particulier kiezen voor digitaal en elektronisch belast…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Belastingaangifte doen 2011"

Reacties

W. Blekman, 14-11-2012 00:19 #2
Hallo,
ik heb de volgende vraag: mijn vrouw is in 2012 gaan werken. Voorheen deed zij zelf geen aangifte. Wat is nu het voordeligste, zelf aangifte doen of gezamenlijk? Het inkomen van mijn vrouw zal ongeveer bruto euro 6000 zijn.

Bij voorbaat dank.

Goffau, 06-01-2012 17:57 #1
Graag stel ik een vraag ivm aftrek ziektekosten. Welk bedrag per kilometer is acceptabel voor aftrek ivm regelmatige bezoeken aan specialist?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 22-05-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2011
Reacties: 2
Schrijf mee!