InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingteruggave scholieren en studenten 2011

Belastingteruggave scholieren en studenten 2011

Belastingteruggave scholieren en studenten 2011 Vaak wordt er teveel belasting ingehouden bij werk dat jongeren doen.Hoe werkt het terugvragen van belastinggeld? Met ingang van 1 januari 2011 bestaat het TJ biljet niet meer. Het is vervangen door een P formulier. Elk jaar krijgt de overheid miljoenen euro’s binnen omdat jongeren vergeten hun belastinggeld terug te betalen. Het loont dus de moeite om een Tj-biljet (P formulier) in te vullen.

Wat is het P-formulier?

Als het bedrag dat je aan belasting hebt betaald hoger is dan €14, kun je dit terugvragen. Hiervoor moet je vrijwillig aangifte doen. Je kunt belasting terugvragen tot 5 jaar terug. Je moet dan een P - formulier (vroeger TJ-biljet) invullen, dat je kunt downloaden op de website van de Belastingdienst.

Recht op belastingteruggave

Jongeren die een vakantiebaantje hebben gehad of een andere tijdelijke baan, betalen vaak teveel aan belasting. Via een Tj-biljet kan de teveel ingehouden belasting worden terugbetaald. Je kunt belasting terugvragen tot vijf jaar terug. Maar als je meerdere bijbanen hebt gehad kan het zijn dat er te weinig loonbelasting is betaald. De Belastingdienst kan dan het geld terugvorderen.

Het recht op belastingteruggave kan gelden voor jongeren met een bijbaantje, jongeren die vakantiewerk gedaan hebben en die fulltime gewerkt hebben, maar niet het hele jaar.

P-formulier invullen

Elk jaar krijg je in februari een jaaropgave van je werkgever. Dit is een overzicht van het loon en de loonheffing die je het afgelopen jaar hebt verdiend en betaald. Je hebt deze jaaropgaaf nodig voor het doen van belastingaangifte.

Wat heb je nodig bij belastingaangifte?

Je hebt nodig:
  • De jaaropgave(n)
  • Adresgegevens
  • BSN of sofinummer
  • Een reisverklaring.

Als je meer dan tien kilometer met het openbaar vervoer hebt gereisd, kun je deze kosten aftrekken van je inkomen. Dit houdt in dat je minder belasting hoeft te betalen. Een reisverklaring kan worden afgegeven door de werkgever. Je moet dan wel de vervoersbewijzen bewaren.

Belastingaangifte doen voor jongeren

Je moet ervoor zorgen dat het formulier voor 1 april verstuurd is. Je krijgt dan voor 1 juli bericht of je geld terugkrijgt van de Belastingdienst. Het bedrag krijg je dan op je rekening gestort door de Belastingdienst.

P-formulier downloaden

Een P-formulier is is te downloaden op de websites van de Belastingdienst.
Gerelateerde artikelen
Recht op belastingteruggaveRecht op belastingteruggaveAls er teveel belasting is ingehouden, heb je recht op belastingteruggave. Met name studenten hebben recht op belastingt…
Belastingteruggave studenten en scholieren 2016 en WTOS 2015Belastingteruggave studenten en scholieren 2016 en WTOS 2015Studenten en scholieren betalen in 2016 vaak te veel belasting en kunnen hierop eenvoudig besparen. Als een werkgever in…
Formulieren voor teruggave belasting studenten 2013Formulieren voor teruggave belasting studenten 2013Wanneer je als student een bijbaantje hebt dan is de kans groot dat je minder hebt verdiend dan de drempel voor het beta…
Belastingdienst, het T-biljetBelastingdienst, het T-biljetWie geen aangiftebiljet 2015 of 2016 heeft ontvangen, maar toch recht heeft op een teruggave van de Belastingdienst, vul…
Belasting terugvragen in 2017: studenten en scholierenBelasting terugvragen in 2017: studenten en scholierenWie in 2017 te veel loonbelasting betaalt, kan de Belastingdienst vragen om een belastingteruggave inkomstenbelasting. S…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst

Reageer op het artikel "Belastingteruggave scholieren en studenten 2011"

Reacties

Frankvr, 03-11-2011 14:43 #2
Ben ik de enige die dit systeem belachelijk vind? Het geld wordt automatisch ingehouden, en wat je ongemerkt teveel betaald heb, moet je nog zelf achteraan gaan om terug te krijgen ook. Ik vind het een klein beetje op diefstal lijken. Zoals in het artikel te lezen is verdient de overheid miljoenen van deze jongeren die vaak maar voor 2 á 3 euro in het uur werken. De jongeren hebben niet eens in de gaten dat ze teveel belasting betaald hebben, en weten totaal niet hoe ze dit terug kunnen krijgen.

Annemiek Troost-Geverding, 03-07-2011 12:54 #1
Mijn zoon Niels (geboren op 01-02-1999) heeft sinds kort een baantje in de supermarkt. Hier verdiend hij € 50 mee. Daarbuiten heeft hij sinds 2 jaar een krantenwijk. Hier verdiend hij € 25 mee. Heeft hij recht op teruggave van de belasting?

Infoteur: Rebeccahoogers
Laatste update: 05-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 2
Schrijf mee!