InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Verlaagd BTW tarief arbeidskosten: afrondingsdatum bepalend

Verlaagd BTW tarief arbeidskosten: afrondingsdatum bepalend

Over renovatiewerkzaamheden aan woningen wordt in 2010 en 2011 tijdelijk geen 19 procent, maar slechts 6 procent BTW geheven. Dat bespaart heel veel geld. Maar wat zijn de voorwaarden? De datum waarop de werkzaamheden zijn afgerond zijn bepalend in dit geval.Alles over het verlaagde BTW tarief op arbeidskosten. En de voorwaarden voor het verlaagde BTW tarief op arbeidskosten bij renovatie en opknappen van een woning.

Voorwaarden 6 procent BTW bij verbouwingen en renovaties

  1. Om in aanmerking te komen voor het verlaagde BTW tarief voor renovatie en herstel van woningen moet een huis minimaal twee jaar oud zijn.
  2. Het verlaagde tarief is bovendien voor alle renovatie- en herstelwerkzaamheden die in en aan een huis worden gedaan.

Welke werkzaamheden vallen onder het verlaagde BTW tarief?

Mensen die iets aan hun huis willen laten doen voor een arbeidsloon met maar 6 procent BTW in plaats van 19 procent BTW kunnen dat doen als zij:
  • Delen van hun huis willen vernieuwen
  • Hun woning willen vergoten
  • Onderdelen van hun huis willen vervangen
  • Onderhoud willen plegen aan hun woning of delen daarvan

Waar geldt het 6 procent BTW voor?

Alleen het arbeidsloon komt in aanmerking voor het verlaagde tarief. Dus niet de materialen.

Wanneer geldt het 6 procent tarief en wanneer het 19 procent tarief?

Mensen die iets aan hun woning willen laten doen en in aanmerking willen komen voor het 6 procents tarief moeten:
De werkzaamheden hebben afgerond op of na 1 oktober 2010, maar voor 1 juli 2011
Dit betekent dus ook dat als een renovatie voor 1 oktober is gestart, maar pas op 1 oktober of later is afgerond dat voor het hele arbeidsloon van het project maar 6 procent BTW berekend hoeft te worden. Het gaat dus om het laatste moment waarop de werkzaamheden zijn verricht en de renovatie is afgerond. Het betekent dus ook dat een werk dat niet voor 1 juli 2011 is afgerond weer een rekening oplevert van 19 procent BTW.

Waarom is een laag BTW tarief ingevoerd voor het renoveren en verbouwen van woningen?

De regering heeft een tijdelijke maatregel ingevoerd om de kredietcrisis het hoofd te bieden. Vooral in de bouw vielen de klappen door de wereldwijde recessie. Door het tarief voor verbouwingen te verlagen, hoopt de overheid dat bedrijven weer geld gaan verdienen. De gebruikers ervan hoeven minder te betalen en voor hen wordt het dus aantrekkelijker om hun woning op te knappen, te verbouwen of te renoveren.
Gerelateerde artikelen
BTW nieuwbouw 21 procent en btw renovatie 9%BTW nieuwbouw 21 procent en btw renovatie 9%De btw op nieuwbouw bedraagt 21 procent in 2019 en het lage btw-tarief is verhoogd van 6% naar 9%. Sommige activiteiten…
Prefab huis bouwenEen prefab huis bouwen houdt in dat een huis wordt opgebouwd uit vooraf geproduceerde onderdelen. Een prefab huis bouwen…
Afvallen met hardlopenAfvallen met hardlopenHardlopen is een van de meest effectieve manieren om snel af te vallen. Je verliest vet, creëert conditie en je krijgt e…
Manieren van marktonderzoekManieren van marktonderzoekVoor een onderneming van start gaat, wordt vaak een marktonderzoek ingesteld. Onder marktonderzoek verstaan we het syste…
Hoe bespaar ik op mijn dakkapel?Het laten plaatsen van een dakkapel is een grote uitgave. Toch zijn er eenvoudige manieren om voordelig een dakkapel te…
Bronnen en referenties
  • Zuid-Friesland Sociaal Raadslieden

Reageer op het artikel "Verlaagd BTW tarief arbeidskosten: afrondingsdatum bepalend"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 16-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!